Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: TVA si Impozite de plata pentru o fundatie care nu desfasoara activitati economice?

13-Aug-2010
16394

STUDIU DE CAZ



Intrebare:
O fundatie are activitatea de a promova tinere talente (copii), prin dans, modelling, etc, au spectacole in tara si in strainatate.
Fundatia nu desfasoara activitati economice, singurele surse de venit sunt din sponsorizari si din contributii aduse de diverse persoane, care vor sa sustina acesti copii.

Intrebarile mele sunt:
a) se plateste TVA la atingerea plafonului contului de venituri din contributii si sponsorizari?
b) se plateste impozit minim (forfetar)?
c) cand se plateste impozit pe profit si in ce conditii?

Raspuns:
Oferit de consultant InfoNews Fiscalitatea, Eugen Bucurei

Conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit, sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura:
- cotizatiilor,
- taxelor de inscriere,
- contributiilor banesti sau in natura ale membrilor,
- taxelor de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
- donatiilor si banilor sau bunurilor primite prin sponsorizare;
- dividendelor si dobanzilor obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite;
- veniturilor pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
- resurselor obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
- sumelor realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
- veniturilor exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
- sumelor primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
- sumelor primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor Titlului III (2%);
- pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit;
- altele expres prevazute

Prin organizatie nonprofit se intelege orice asociatie, fundatie sau federatie infiintata in Romania, potrivit legislatiei in vigoare, care utilizeaza veniturile si activele proprii pentru o activitate de interes general, comunitar sau non-patrimonial.
Organizatiile nonprofit datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite.

Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente activitatilor desfasurate in scopul obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile.
Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de cheltuieli si venituri utilizate de societatile comerciale.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice. In acest mod se colecteaza si se repartizeaza cheltuielile pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie etc., se calculeaza costul de productie al produselor, serviciilor, precum si al productiei si serviciilor in curs de executie. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii.
Repartizarea cheltuielilor comune se face prin contul 489 ? Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice?
In scopul aplicarii acestor prevederi, veniturile si cheltuielile se evidentiaza potrivit dispozitiilor Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 1969/2007, privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, publicat in M.O. nr. 846 bis din 10 decembrie 2007.

Activitatile desfasurate in cadrul organizatiilor nonprofit se impart in 3 mari categorii:
● activitati fara scop patrimonial;
● activitati cu destinatie speciala;
● activitati economice.

Activitatile economice desfasurate, potrivit legii, de catre aceste persoane juridice, se contabilizeaza potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, prevazute in anexa la O.M.F.P. nr. 3055/2009. Activitatea de baza a unei organizatii nonprofit ar trebui sa fie fara scop patrimonial.
Eventualele activitati economice desfasurate de organizatiile nonprofit ar trebui sa fie cu caracter exceptional si sa aiba drept scop crearea de resurse financiare suplimentare pentru activitatea nonprofit, de baza.

Din intrebarea d-voastra rezulta ca desfasurati numai activitate nonprofit.
Conform prevederilor art. 18, alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, organizatiile nonprofit nu calculeaza si nu datoreaza impozit minim.

Chiar daca nu aveti si activitati cu caracter economic si nu realizati profit impozabil, trebuie sa depuneti, potrivit dispozitiilor art.34 din Codul fiscal, pana la data de 25 februarie a anului urmator, formularul 101 aprobat prin OPANAF nr. 1607/2009.
In ceea ce priveste plata taxei pe valoarea adaugata, mentionam ca sunteti scutiti pentru activitatile prevazute la art. 141, alin. (1), lit. k) si l) privind prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri furnizate membrilor in interesul lor colectiv, in schimbul unei cotizatii fixate conform statutului, in conditiile in care aceasta scutire nu provoaca distorsiuni de concurenta.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: TVA si Impozite de plata pentru o fundatie care nu desfasoara activitati economice?":
Rating:

Nota: 2.92 din 6 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016