Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cazierul fiscal va putea fi solicitat si eliberat in format electronic

27-Aug-2015
3459

Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului. Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale si a disciplinei financiare.

Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizeaza inscrierea si scoaterea din evidenta cazierului fiscal, eliberarea acestui document si organizarea si gestionarea istoricului cazierului fiscal.

In scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal. Acest istoric se va pastra o perioada de 10 ani si va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care isi infiinteaza o societate sau o asociatie/fundatie. De asemenea, aceste informatii vor fi utilizate de catre organele fiscale in realizarea analizei de risc.

Totodata, actul normativ include doua masuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite sa contribuie la imbunatatirea relatiei contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administratiei fiscale. In acest sens, actul normativ va crea baza legala pentru depunerea cererilor si eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic. De asemenea, se reglementeaza posibilitatea eliberarii cazierului fiscal de catre orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.

Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o baza de date centrala) in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Potrivit noii reglementari, la aceasta baza de date vor avea acces, pentru interogare si emitere, toate unitatile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricarui contribuabil, indiferent de domiciliu.

Ordonanta aprobata de Guvern contine elemente de noutate cu privire la inscrierea in cazierul fiscal, respectiv:

Vor fi exceptate de la inscrierea in cazierul fiscal faptele sanctionate contraventional cu avertisment. In prezent, acestea se inscriu in cazierul fiscal;

Va fi extinsa sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a raspunderii solidare prevazute de Codul de procedura fiscala, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare, nu numai pentru cazul in care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este in prezent. Scopul unei astfel de masuri este, pe de o parte, sa asigure o aplicare echitabila a legii, iar, pe de alta parte, sa contribuie la imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor si la cresterea conformarii voluntare;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obligatii fiscale zilieri. Declaratia 112 O persoana straina, cetatean al Republicii Moldova, poate desfasura activitati ca zilier fara sa aiba autorizatie de munca conform Ordonantei 25/2014 privind incadrarea in munca si...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Marfuri acordate cu titlu de protocol Se acorda protocol din unitatea cu amanuntul, pretul cu amanuntul fiind 300 lei (Cost 210 lei, adaos 42 lei, tva 48 lei). Care este monografia contabila si care este implicatia din...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Declarare AIC in RO e-Transport Referitor la obligativitatea declararii in RO- Etransport conform ordonantei din 2022 cu modificarile ulterioare va rog sa lamuriti cateva aspecte: 1. Am vazut in raspunsurile pe...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Antecontracte apartamente O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cesiune parti sociale. Vanzare in castig Societatea noastra A a avut parti sociale - 25% din capitalul social al unei alte societati B (cap.soc = 3000 lei). Societatea B detine si un teren pe care initial a vrut sa il...citeste mai mult

Inscrierea in cazierul fiscal a raspunderii solidare numai in cazul in care decizia emisa de organul fiscal este ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau este ramasa definitiva prin hotarare judecatoreasca. In prezent, inscrierea in cazierul fiscal se face in termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestatiei, chiar daca au fost continuate demersurile de contestare in contenciosul administrativ;

Va fi reglementata distinct atragerea raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;

Vor fi incluse si entitatile fara personalitate juridica si reprezentantii desemnati ai acestora in categoria contribuabililor carora li se inscrie in cazierul fiscal inactivitatea fiscala, asigurandu-se astfel corelarea reglementarilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, conform carora inactivitatea fiscala se declara si pentru aceste categorii de contribuabili;

Va fi prevazut expres faptul ca inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice sau ai reprezentantilor desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate. Prin aceasta reglementare, vor fi eliminate interpretarile neunitare cu privire la reprezentantul legal/reprezentantul desemnat caruia i se inscrie inactivitatea in cazierul fiscal;

Va fi reglementata inscrierea in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali a inactivitatii fiscale constatate anterior numirii acestora, in cazul in care se mentine starea de inactivitate fiscala a persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data inscrierii mentiunilor in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica. Introducerea acestei reglementari are scopul de a determina uzarea de dreptul la actiune al noilor reprezentanti legali in vederea reactivarii contribuabilului inactiv;

Inactivitatea fiscala declarata ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, care este prevazuta in Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, nu se inscrie in cazierul fiscal, intrucat o astfel de situatie nu-i poate fi imputabila contribuabilului;

 

In ceea ce priveste scoaterea din evidenta cazierului fiscal, principalele noutati vizeaza:

Va fi reglementat modul de scoatere a inactivitatii fiscale din cazierul fiscal al reprezentantilor legali care si-au pierdut aceasta calitate, la implinirea unui an de la data inscrierii mentiunii privind schimbarea reprezentantului legal sau de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit, situatie nereglementata in prezent.

Va fi modificata perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sanctionate drept contraventii, altele decat cele aplicate pentru incalcarea regimului la produsele accizabile, in cazul in care a fost achitat cuantumul amenzii, in sensul eliminarii acestora dupa o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, fata de de un an de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte, cum este in prezent;

In cazul faptelor inscrise in cazierul fiscal care sunt sanctionate drept contraventii nerespectarea regimului produselor accizabile, acestea ar urma sa fie scoase din evidenta intr-o perioada de un an de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale, fata de situatia actuala in care acestea se scoteau din evidenta intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate faptele, indiferent daca a fost achitat sau nu cuantumul amenzilor;

Va fi modificata perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sanctionate ca infractiuni, in sensul eliminarii acestora dupa 5 ani de la data executarii pedepsei, cu conditia sa nu mai fi savarsit fapte de aceasta natura in perioada respectiva, fata de prevederea actuala care are stabilita ca perioada 5 ani de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte.

In prezent, se afla in vigoare Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ care va fi abrogat la intrarea in vigoare a ordonantei adoptate miercuri, 26 august a.c., de Guvern.

 

Sursa: Guvernul Romaniei

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016