
Raportul Special
realizat de specialisti
Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului. Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale si a disciplinei financiare.
Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizeaza inscrierea si scoaterea din evidenta cazierului fiscal, eliberarea acestui document si organizarea si gestionarea istoricului cazierului fiscal.
In scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal. Acest istoric se va pastra o perioada de 10 ani si va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care isi infiinteaza o societate sau o asociatie/fundatie. De asemenea, aceste informatii vor fi utilizate de catre organele fiscale in realizarea analizei de risc.
Totodata, actul normativ include doua masuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite sa contribuie la imbunatatirea relatiei contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administratiei fiscale. In acest sens, actul normativ va crea baza legala pentru depunerea cererilor si eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic. De asemenea, se reglementeaza posibilitatea eliberarii cazierului fiscal de catre orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o baza de date centrala) in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Potrivit noii reglementari, la aceasta baza de date vor avea acces, pentru interogare si emitere, toate unitatile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricarui contribuabil, indiferent de domiciliu.
Ordonanta aprobata de Guvern contine elemente de noutate cu privire la inscrierea in cazierul fiscal, respectiv:
Vor fi exceptate de la inscrierea in cazierul fiscal faptele sanctionate contraventional cu avertisment. In prezent, acestea se inscriu in cazierul fiscal;
Va fi extinsa sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a raspunderii solidare prevazute de Codul de procedura fiscala, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare, nu numai pentru cazul in care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este in prezent. Scopul unei astfel de masuri este, pe de o parte, sa asigure o aplicare echitabila a legii, iar, pe de alta parte, sa contribuie la imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor si la cresterea conformarii voluntare;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Inscrierea in cazierul fiscal a raspunderii solidare numai in cazul in care decizia emisa de organul fiscal este ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau este ramasa definitiva prin hotarare judecatoreasca. In prezent, inscrierea in cazierul fiscal se face in termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestatiei, chiar daca au fost continuate demersurile de contestare in contenciosul administrativ;
Va fi reglementata distinct atragerea raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
Vor fi incluse si entitatile fara personalitate juridica si reprezentantii desemnati ai acestora in categoria contribuabililor carora li se inscrie in cazierul fiscal inactivitatea fiscala, asigurandu-se astfel corelarea reglementarilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, conform carora inactivitatea fiscala se declara si pentru aceste categorii de contribuabili;
Va fi prevazut expres faptul ca inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice sau ai reprezentantilor desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate. Prin aceasta reglementare, vor fi eliminate interpretarile neunitare cu privire la reprezentantul legal/reprezentantul desemnat caruia i se inscrie inactivitatea in cazierul fiscal;
Va fi reglementata inscrierea in cazierul fiscal al noilor reprezentanti legali a inactivitatii fiscale constatate anterior numirii acestora, in cazul in care se mentine starea de inactivitate fiscala a persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data inscrierii mentiunilor in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica. Introducerea acestei reglementari are scopul de a determina uzarea de dreptul la actiune al noilor reprezentanti legali in vederea reactivarii contribuabilului inactiv;
Inactivitatea fiscala declarata ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, care este prevazuta in Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, nu se inscrie in cazierul fiscal, intrucat o astfel de situatie nu-i poate fi imputabila contribuabilului;
In ceea ce priveste scoaterea din evidenta cazierului fiscal, principalele noutati vizeaza:
Va fi reglementat modul de scoatere a inactivitatii fiscale din cazierul fiscal al reprezentantilor legali care si-au pierdut aceasta calitate, la implinirea unui an de la data inscrierii mentiunii privind schimbarea reprezentantului legal sau de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit, situatie nereglementata in prezent.
Va fi modificata perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sanctionate drept contraventii, altele decat cele aplicate pentru incalcarea regimului la produsele accizabile, in cazul in care a fost achitat cuantumul amenzii, in sensul eliminarii acestora dupa o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, fata de de un an de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte, cum este in prezent;
In cazul faptelor inscrise in cazierul fiscal care sunt sanctionate drept contraventii nerespectarea regimului produselor accizabile, acestea ar urma sa fie scoase din evidenta intr-o perioada de un an de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale, fata de situatia actuala in care acestea se scoteau din evidenta intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate faptele, indiferent daca a fost achitat sau nu cuantumul amenzilor;
Va fi modificata perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sanctionate ca infractiuni, in sensul eliminarii acestora dupa 5 ani de la data executarii pedepsei, cu conditia sa nu mai fi savarsit fapte de aceasta natura in perioada respectiva, fata de prevederea actuala care are stabilita ca perioada 5 ani de la data ramanerii definitive a ultimului act prin care au fost sanctionate aceste fapte.
In prezent, se afla in vigoare Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ care va fi abrogat la intrarea in vigoare a ordonantei adoptate miercuri, 26 august a.c., de Guvern.
Sursa: Guvernul Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Procedura inregistrarii in Registrul Operatorilor IntracomunitariOUG nr.48/2020: Noi masuri fiscal-bugetare. Bilanturi amanateCe documente vor insoti Declaratia 088 de la 1 august?PNDR 2020: Beneficiarii nu mai au nevoie de cazier fiscal la depunerea cererilor de finantare!Noi modificari privind TVA. Vezi ordinul emis de ANAF!Ultimele articole
Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLNoul Program IMM Plus in 2024. Se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maximum 11.500 de beneficiari[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosMajorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileArticole similare
Informatii ANAF de ultima ora privind cazierul fiscalSesiune online ANAF: Cazierul fiscal- sesiune de asistenta si indrumare online la 28 octombrieANAF: Cazierul fiscal poate fi solicitat si primit online, prin SPVSenat: Proiect de lege pentru modificarea si completarea OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscalAmanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretareArticole similare
Debitorii trebuie sa indeplineasca cumulativ 5 conditii pentru a beneficia de esalonarea la plata simplificataContribuabilii pot beneficia de esalonarea la plata pentru obligatiile bugetare RESTANTE daca indeplinesc 6 conditii cumulativeANAF a elaborat procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata. Cererile se depun pana la data de 15 decembrie 2020Ordinul 3126/2019: Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii si restructurarea obligatiilor bugetareAmanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretareUltimele articole
Amnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiEsalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabiliiObligatii fiscale restante in 2023. Firmele pot solicita esalonarea la plata sau restructurarea obligatiilor fiscale?Proiect: ANAF modifica anumite formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscaleArticole similare
Zoom fiscal: CAZIERUL FISCAL in 2015. Aspecte de interes!OG 39/2015. Noile modificari privind cazierul fiscalAnaliza zilei: Proiect de modificare a ordonantei privind cazierul fiscalUtil: Procedura reactivarii contribuabilului in inactivitate declarata la Registrul ComertuluiSuspendarea activitatii unei firme, fara regim derogatoriu. Aspecte fiscaleUltimele articole
Anumite firme NU mai au OBLIGATIA de a completa Registrul de Evidenta Fiscala in format fizicCazierul fiscal 2019: Noi reglementari se aplica din ianuarieOrdonanta 39/2015 privind cazierul fiscal se aplica din 3 septembrie!Articole similare
Curtea de Conturi a gasit 5 nereguli la ANAF. Inspectorii au invocat legi care nu se aplica si controale prea lungiInregistrarea in scopuri de TVA: Prevederi privind criteriile de evaluare a riscului fiscal. Anexele 5 si 6 (proiect MFP)Important despre administrarea si gestionarea cazierului fiscalOG 39/2015. Noile modificari privind cazierul fiscalPFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPana pe 1 ianuarie 2024 listele contribuabililor vor fi actualizate. ANAF propune noi reguli pentru administrarea firmelorContribuabilii care vor sa se inregistreze in scopuri de TVA vor avea mai putine documente de depus. A fost ELIMINATA declaratia 098Modificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Situatii care genereaza INACTIVITATE FISCALA: Durata de functionare expirata sau sustragere de la efectuarea controalelorSfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA