Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrarea reducerilor comerciale la defectele de calitate

06-Feb-2013
4999
Pentru o vanzare cu amanuntul a unui produs care are un mic defect, vom stabili cum poate o societate comerciala sa acorde reducere de pret (aceasta vanzare cu reducere fiind in afara perioadei ce trebuie anuntata la Primarie). Totodata, se va vedea cum ar trebui sa se reflecte in bonul fiscal emis de casa de marcat, care sunt inregistrarile contabile si cum se pot acorda reduceri comerciale pentru defecte de calitate.

Reducerile comerciale sunt reglementate, din punct de vedere contabil, de pct. 51 al Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, O.M.F.P. nr. 3.055/2009. Potrivit alin. (5) lit. a) pct. 51 din actul normativ precizat, reducerile comerciale care pot fi acordate/primite pentru defecte de calitate si care se practica asupra pretului de vanzare poarta denumirea de rabat.

Titlul II (Impozitul pe profit) din Legea nr. 571/2003, Codul fiscal, prevede ca profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

Cheltuiala cu costul marfii aferente unei vanzari nu se incadreaza in niciuna din lit. a) - t) ale alin. (4), art. 21 (cheltuieli neeductibile la calculul impozitului pe profit). in baza prevederilor art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sunt considerate cheltuieli deductibile. Cheltuielile reprezentand costul marfurilor sunt aferente
unor venituri impozabile, obtinute din vanzarea acestora, indiferent de valoarea lor.

In consecinta, putem aprecia ca, din punct de vedere fiscal, nu exista o restrictie privind deducerea la calculul impozitului pe profit a cheltuielii reprezentand costul marfurilor vandute. Singura conditie impusa este ca aceste cheltuieli sa fie efectuate in scopul realizarii de venituri. insa preturile practicate in relatiile comerciale trebuie sa reflecte continutul economic al tranzactiilor efectuate si sa fie in concordanta cu preturile pietei la momentul respectiv si nu trebuie sa fie folosite ca instrumente pentru diminuarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.
in caz contrar, cu ocazia inspectiei fiscale, daca se constata ca in tranzactiile comerciale s-au practicat preturi fundamentate incorect in scopul diminuarii obligatiilor fiscale, echipa de inspectie poate stabili obligatii fiscale suplimentare in sarcina societatii comerciale, conform art 11 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal: "La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei".


ATENTIE!

In cazul reconsiderarii valorii tranzactiei, veniturile realizate pot fi majorate in functie de valoarea de piata a marfurilor vandute, astfel incat baza de impozitare a TVA sa fie reconsiderata, iar profitul sa fie majorat prin pretul real, de piata al marfurilor.

Daca, insa, vanzarea produselor se realizeaza la un pret situat sub pretul de achizitie, atunci exista restrictii impuse de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 99/2000.

Potrivit art. 17 al Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii.

Prin vanzarea in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.

Exceptiile prevazute de art. 16 lit. a) - c), e) - i) se refera la:
a) vanzari de lichidare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale (de exemplu: martisoare, ornamente pentru pomul de Craciun etc.);
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.

Se recomanda parcurgerea urmatorilor pasi:

- Efectuarea unui inventar al produselor cu defecte, inventar efectuat de o comisie care sa intocmeasca listele de inventariere detaliate, cu specificarea defectelor fiecarui produs si intocmirea tuturor documentelor cerute de legislatia privind inventarierea.

Emiterea, de catre conducatorul unitatii, administratorul sau persoana desemnata, dupa caz, a unei decizii de modificare de pret. in aceasta decizie vor fi mentionate urmatoarele elemente minime: denumirea produselor defecte, cantitatea, pretul initial de vanzare, pretul modificat (redus).
Cum se reflecta pe bonul fiscal reducerea pretului de vanzare a unui produs?

Emiterea bonului fiscal al produselor vandute cu pret redus se poate face in mod diferit in functie de
posibilitatile tehnice ale aparatului si ale sistemului de gestiune utilizat, de modul cum functioneaza casa de marcat (independent sau prin interfata cu un sistem informatic de gestiune).
Astfel, daca sistemul de gestiune permite, pretul de vanzare al produsului respectiv poate fi modificat in sistem (exista sisteme de gestiune care au optiuni speciale pentru reduceri comerciale).

O alta metoda care poate fi utilizata este introducerea unei linii (rabat/reducere sau "rabat de calitate") care sa permita acordarea unei reduceri procentuale din pretul de vanzare al produsului. Gasirea unei solutii viabile depinde de tipul de aparat de marcat electronic utilizat, de performantele acestuia etc. Se recomanda societatii sa ia legatura cu furnizorul aparatului sau cu societatea care asigura mentenanta casei de marcat.

Legea nu obliga inscrierea reducerii acordate pentru defecte de calitate pe bonul fiscal. Aceasta ramane o optiune a comerciantului.

Inregistrarile contabile aferente unei vanzari pentru care se acorda rabat pentru defecte de calitate
Reducerile comerciale pentru defectele de calitate (rabat) acordate la momentul vanzarii (in momentul intocmirii documentelor de vanzare) nu se contabilizeaza in mod distinct, chiar daca sunt inscrise in documente (indiferent ca este vorba de factura sau bon fiscal).

Aceste reduceri doar ajusteaza (reduc) pretul bunurilor, astfel ca inregistrarea contabila nu se modifica.

EXEMPLU

Un produs vandut initial la 124 lei pret cu amanuntul, TVA 24%, pret de achizitie 80 lei, se vinde din cauza unui defect de calitate cu o reducere de 50%, respectiv la pretul cu amanuntul de 62 lei.

Inregistrarea contabila va fi:



5311 = % 62
"Casa in lei" 707 50
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427 12
"TVA colectata"

In cazul in care reducerea apare distinct pe bonul fiscal, valorile aferente acestuia vor influenta aceleasi conturi (707 si 4427), dar in minus.

NOTA!

Cu privire la TVA precizam ca, in conformitate cu art. 137 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA nu cuprinde rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret, acordate de furnizori direct clientilor la data exigibilitatii taxei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrarea reducerilor comerciale la defectele de calitate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

06-Feb-2013

O mai mare porcarie decat anuntarea la primarie a fiecarei vanzari cu reducere de pret inafara unei anumite perioade nici ca se putea . Adica de fiecare data cand descoperi un defect calitativ sau pur si simplu vrei sa scapi de niste produse, sa nu-ti tii imobilizati banii aiurea, trebuie sa-ti ceri voie de la cineva ?? De ce nu e de ajuns sa fie mentionata reducerea , oricare ar fi ea pe bonul fiscal??? cum se practica afara, ca tot m-am intors de ceva vreme din USA, unde tot timpul sunt reduceri. Pai nu din rulaj, cum zice jidanul, se face profit? Nu am cazuri , personal, dar mi se pare o porcarie. O zi buna, daca puteti .





Subiectele saptamanii

  • Cele mai importante obligatii ale contabililor, pana la finalul anului 2019
    • Contabilii mai au la dispozitie doar 8 zile lucratoare, pana pe 20 decembrie - data limita pentru depunerea declaratiilor, timp in care au de indeplinit o multime de obligatii fiscale. Cu ajutorul colegilor nostri, am intocmit o lista cu lucrurile pe care contabilii le au de facut pana la finalul anului 2019. Asadar, acestia trebuie sa: Verifice daca firma este in situatia de a colecta TVA la sponsorizarile in bunuri - daca firma este platitoare de TVA; Reevalueze imobilizarile – daca...» citeste mai departe aici

  • INFORMARE ANOFM privind anularea creantelor fiscale
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau juridice, despre posibilitatea de a a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit Ordonantei Guvernului nr.6/2019. Conditia este ca achitarea creantelor principale sa fie facuta pana la data de 15.12.2019. “Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.6/2019 si a Ordinului Presedintelui ANOFM nr.728/2019, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor anunta inghetarea salariilor demnitarilor: Acceptam toti!
    • Ministrul Finantelor, Florin Citu, a anuntat ieri, 09 decembrie, ca una dintre masurile pe care le ia in calcul pentru redresarea situatiei economice actuale a Romaniei este inghetarea salariilor demnitarilor. Acesta sustine ca inclusiv presedintele Klaus Iohannis este de acord cu masura asta. Ministrul Florin Citu a vorbit, intr-o conferinta de presa, despre subiectele discutate cu presedintele Klaus Iohannis."Am discutat despre situatia economiei, despre ce s-a discutat la ECOFIN si...» citeste mai departe aici

  • Dubla finantare versus indicatori proiect
    • O societate X s-a obligat sa angajeze doua persoane, pentru a obtine baremul proiectului Start-up Nation. In acelasi timp unul dintre angajati beneficiaza de subventie de la AJOFM, conform art.85 din Legea nr.76/2002 (sau sunt firme care beneficiaza si de subventie conform art.80, Legea 76/2002). Se considera dubla finantare ca firma sa beneficieze de subventia de la AJOFM in conditiile in care beneficiaza si de proiect Start-up Nation? Salariul angajatului respectiv nu este platit din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016