Contributii obligatorii pentru PFA-ul platitor de salarii
In ceea ce priveste plata salariilor de catre un PFA, va amintim in cele ce urmeaza care sunt obligatiile acestei forme de organizare in cazurile in care exista colaborari sau statutul de angajator.
Astfel, in scopul exercitarii activitatii pentru care a fost autorizata, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activ itati economice, fara ca aceasta sa ii schimbe statutul juridic dobandit potrivit prezentei sectiuni.
PFA isi poate angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca, incheiat in conditiile legii. Cu toate acestea, o persoan a poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata.
Atragem atentia ca fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor (REVISAL), denumit in continuare registru, si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora. Angajatorii au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, dupa caz, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre primul salariat.
Ulterior inregistrarii in REVISAL s i a actualizarii vectorului fiscal, PFA are obligatia intocmirii statului lunar de calcul salarii, care incepand cu anul 2011 nu se mai depune la ITM si a declaratiei lunare numarul 112 si a platii contribut iilor de salarii.
- 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (H.G. nr. 1.397/2010) se depune de catre angajatori si entitatile asimilate acestora. Se completeaza cu programul pus la dispozitie gratuit de Ministerul Finantelor Publice.
Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator au obligatia depunerii declaratiei 112 prin mijloace electronice de transmitere la distanta prin intermediul portalului e-Romania. Prin exceptie pana la data de 1 iulie 2011, formularul "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se poate depune la organul fiscal competent sau la oficiile acreditate de Ministerul Finantelor Publice, in format hartie, semnat si stampilat, conform legii, insotit de declaratia in format electronic, pe suport electronic.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzari prin GLOVO. Inregistrari contabile
Intrebare: O societate cu obiect de activitate fast food livreaza prin Glovo. Primeste o factura de la Glovo pe care este trecut comision Glovo 200 lei, valoare produse livrate 1.000 lei (comenzile prin Glovo), valoare comenzi incasate cash la livrare 100 lei si sold de achitat de catre glovo 700 lei. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele: 1. monografia de inregistrare a facturii; 2 trebuie facuta autofactura pentru vanzarile prin Glovo in valoare 900 de lei (1.000-100)? Cele incasate cash sunt incluse in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale. Sanctiuni contraventionale
Intrebare: Recent, saptamana trecuta mai exact, am depus doua declaratii rectificative, D710, pentru lunile iunie si septembrie 2023 pentru o firma platitoare de impozit venituri microintreprindere. 1. As dori sa stiu daca va fi aplicata amenda avand in vedere noile modificari legislative, privind legea prevenirii, care nu mai este in vigoare. 2. Pentru ce declaratii depuse cu intarziere se ia amenda incepand cu luna noiembrie 2023? As dori un centralizator cu amenzile pentru ce tip de declaratii fiscale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Asociat persoana fizica la mai mult de trei microintreprinderi HORECA
Intrebare: O persona fizica detine peste 25% actiuni la 3 societati comerciale care desfasoara activitate HORECA, toate 3 societatile aplicand impozitul pe veniturile microintreprinderilor. (codul CAEN 5610 Restaurante). Persoana fizica doreste sa infiinteze in luna decembrie 2023 a patra firma in care va avea 50% actiuni, cu obiect de activitate tot HORECA. Poate opta si pentru a patra firma sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, chiar daca detine mai mult de 25% din valoarea/nr....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Reportare sponsorizare
Intrebare: O societate a sponsorizat in 2021 suma de 1.500.000 lei, din care la sfarsitul anului 2021 a ramas o suma reportata de 500.000 lei. In 2022 din acea suma a dedus 200.000 lei, ramanand in continuare de reportat din 2021 suma de 300.000 lei. In 2023 societatea poate deduce suma de 300.000lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Sedii fixe in UE. Aplicarea regimului OSS
Intrebare: Daca o societate cu sediul in Romania a facut livrari intracomunitare in Franta si Germania catre persoane fizice si a obtinut din fiecare tara un cod de tva, pentru care depune deconturi de tva si plateste tva aferenta, poate sa se inregistreze acum in OSS? Inregistrarea in OSS se face dupa renuntarea in prealabil la codurile de tva din tarile mentionate sau se poate renunta la aceste coduri de tva si dupa inregistrarea in OSS? Mentionez ca bunurile livrate depasesc 500.000 euro/an/tara.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imprumuturi de la persoane fizice.
Intrebare: O persoana fizica ce nu are calitatea de asociat sau administrator poate imprumuta o firma cu numerar? La ce face referire art. 4 alin. (1) din OUG 98/2023 unde se specifica ca o persoana juridica poate incasa de la o persoana fizica imprumut in valoare de 10.000 lei/persoana?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –