
Raportul Special
realizat de specialisti
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat au fost puse in dezbatere publica de ANAF, in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Conform Referatului de Aprobare, prin O.U.G. nr.138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri, au fost modificate prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, astfel:
art. 375 a fost modificat in sensul ca, dupa alin.(1), au fost introduse inca sase noi alineate:
- la alin.(1 1) se stabileste ca pe langa obligatiile prevazute la alin. (1), destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat are obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca si sa garanteze plata accizelor conform art. 348 alin. (1 1),
- alin. (1 3) precizeaza: ”Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.”;
art. 435, a fost modificat in sensul ca, dupa alin.(3), au fost introduse inca treisprezece noi alineate:
- la alin.(3 1) se mentioneaza ca operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane, au obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum. Modelul si continutul declaratiei si modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
- alin. (3 4) precizeaza: ”Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane”.
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Avand in vedere actele normative mai sus mentionate, Directia operatiuni vamale import export si produse accizabile din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, in calitate de directie initiatoare, propune aprobarea proiectului de ordin privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 1 – In aplicarea prevederilor art. 375 alin. (1 1) si alin. (1 3) si ale art. 435 alin. (3 1) si alin. (3 4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici, persoane juridice sunt urmatoarele:
1. nou infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 6 luni;
2. care nu au desfasurat activitati economice in ultimele 12 luni;
3. care au fost declarati in inactivitate fiscala si care au fost reactivati, in ultimele 12 luni;
4. operatori economici care indeplinesc cel putin doua din urmatoarele criterii:
- nu au puncte de lucru;
- nu au active patrimoniale;
- nu au fonduri financiare necesare achizitiilor de produse accizabile;
5. care nu au desfasurat activitati economice in domeniul produselor accizabile in ultimele 36 de luni ;
6. operatori economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una din situatiile de mai jos:
- care pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe propria raspundere conform art.375 alin.(1 1) si art. 435 alin.(3 1) din Codul fiscal, a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art.157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru care s-a dispus executarea garantiei si a fost inceputa procedura de executare silita;
- care nu au depus la termen declaratiile fiscale;
- care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari si care nu au respectat graficul de esalonare;
- ale caror garantii financiare constituite in vederea acoperirii riscului de neplata a obligatiilor datorate bugetului de stat au fost executate in ultimii 5 ani;
7.care au asociati sau administratori care au mai detinut societati comerciale in trecut care au fost inactive fiscal, radiate, instrainate sau care au intrat in insolventa, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment;
Evaluarea riscului fiscal pentru destinatarii inregistrati prevazuti la art. 375 alin. (1 1) din Codul fiscal
Art. 2 - In maxim 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului Ordin, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare transmite lista destinatarilor inregistrati care au fost autorizati incepand cu data de 01.01.2022, catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala in vederea analizarii dupa criteriile de risc ridicat prevazute la art. 1.
Art. 3 – Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala comunica autoritatii vamale teritoriale competenta pentru autorizare incadrarea/neincadrarea destinatarilor inregistrati in categoria riscului fiscal ridicat in maxim 30 de zile de la primirea listei.
Art. 4 – (1) In cazul operatorilor economici care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, in termen de 5 zile de la data depunerii documentatiei complete de autorizare de catre operatorul economic, solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.
(2)Agentia Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala comunica autoritatii vamale teritoriale competenta pentru autorizare, incadrarea/neincadrarea operatorului economic care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat in categoria riscului fiscal ridicat in maxim 30 de zile de la primirea solicitarii.Evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal
Art. 5 – (1) In vederea analizarii riscului fiscal in cazul operatorilor economici prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal, antrepozitarii autorizati au obligatia ca, in termen de maxim 30 zile de la publicarea prezentului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin, sa transmita la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, o situatie centralizatoare cu privire la operatorii care isi desfasoara activitatea in incinta antrepozitului fiscal.
(2) Situatia centralizatoare mentionata la alin. (1) se transmite de catre antrepozitarii autorizati si autoritatilor vamale teritoriale care au inregistrat operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal.
(3) In cazul in care, dupa publicarea prezentului ordin, sunt operatori economici care intentioneaza sa desfasoare activitate comerciala cu produse accizabile in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane, antrepozitarul respectiv este obligat ca in termen de cel putin 30 de zile inaintea primirii in incinta antrepozitului fiscal a produselor accizabile ale operatorului economic in cauza, sa informeze autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare precum si autoritatea vamala teritoriala competenta pe raza careia au fost inregistrati operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal.
Art. 6 - In termen de maxim 5 zile de la primirea situatiilor prevazute la alin.(1), autoritatea vamala teritoriala pe raza careia au fost inregistrati operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal transmite lista operatorilor economici Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala, in vederea analizarii dupa criteriile de risc fiscal ridicat prevazute la art. 1.
Dispozitii comune pentru evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal
Art. 7 - In situatia in care in procesul de evaluare a criteriilor de risc sunt necesare informatii suplimentare, Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala poate solicita punctual organului fiscal competent informatii care sa ajute la evaluarea riscului fiscal.
Art. 8 – Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala, in maxim 30 de zile de la primirea solicitarii, analizeaza operatorii economici dupa criteriile de risc fiscal prevazute la art. 1 si comunica autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare/inregistrare, incadrarea/neincadrarea in categoria de risc fiscal ridicat.
Art. 9 – (1) Operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal care in urma evaluarii au fost incadrati in categoria de risc fiscal ridicat, se notifica de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare/autoritatea vamala teritoriala, dupa caz, in vederea respectarii prevederilor art. 348 alin. (1 1) si art. 375 alin. (1 1) si alin. (1 2) din Codul fiscal, respectiv art. 435 alin. (3 1) - (3 3) din Codul fiscal.
(2) Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare sau, dupa caz, autoritatea vamala teritoriala, informeaza si antrepozitarii autorizati cu privire la faptul ca operatorii economici in cauza au fost incadrati in categoria de risc fiscal ridicat.
Art. 10 – (1) In toate cazurile comunicarea se realizeaza prin remitere la domiciliul fiscal al operatorul economic potrivit dispozitiilor art. 47 alin. (8) – (10) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
(2) In situatia in care operatorii economici prevazut la art 375 alin. (1 1) si art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal nu sunt gasiti la domiciliul fiscal se afiseaza pe usa acestora o instiintare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si notificarea se considera comunicata la data afisarii instiintarii.
Art. 11 - Lista societatilor care au fost notificate asupra faptului ca se incadreaza in categoria de risc fiscal ridicat se comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala si se afiseaza pe site-ul Autoritatii Vamale Romane.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
ANAF stabileste data de depunere a deciziilor de impunere pentru 2016-2017 (proiect)PROIECT ANAF: Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic. Formulare noi!PROIECT ANAF privind Decizia de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliateNou PROIECT ANAF: Aprobarea procedurii de modificare din oficiu a vectorului fiscal TVAComisia cere schimbarea procedurilor de incadrare la risc fiscal si de efectuare a inspectiei fiscale anticipate sau ulterioareUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaModificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFProiect: ANAF introduce 6 pozitii noi in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statArticole similare
Sistemul RO e-Transport: 9 schimbari importante propuse de Ministerul Finantelor (Proiect de OUG)Amenzi de pana la 10.000 lei pentru soferii care transporta bunuri cu RISC FISCAL RIDICAT si NU prezinta documentele necesare in caz de controlANAF modifica din nou Formularul 179 -Declaratia privind compensatia la carburanti (Proiect de ordin)7 situatii in care codul de TVA se poate anulaInspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si IlfovUltimele articole
e-Transport. Generarea codului UIT este legata de momentul emiterii facturii?Cod UIT generat cu valoare gresita. Cum sa procedati in acest cazE-Transport: A fost extinsa lista de bunuri cu RISC FISCAL RIDICAT?GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si SanctiuniCodul UIT pentru persoane fizice: Ce trebuie sa stie firmele de curierat?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA