Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

05-Feb-2025
1013
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat au fost puse in dezbatere publica de ANAF, in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

Conform Referatului de Aprobare, prin O.U.G. nr.138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri, au fost modificate prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, astfel:

art. 375 a fost modificat in sensul ca, dupa alin.(1), au fost introduse inca sase noi alineate:

- la alin.(1 1) se stabileste ca pe langa obligatiile prevazute la alin. (1), destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat are obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca si sa garanteze plata accizelor conform art. 348 alin. (1 1),

- alin. (1 3) precizeaza: ”Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.”;

art. 435, a fost modificat in sensul ca, dupa alin.(3), au fost introduse inca treisprezece noi alineate:

- la alin.(3 1) se mentioneaza ca operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane, au obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum. Modelul si continutul declaratiei si modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,

- alin. (3 4) precizeaza: ”Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane”.

Avand in vedere actele normative mai sus mentionate, Directia operatiuni vamale import export si produse accizabile din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, in calitate de directie initiatoare, propune aprobarea proiectului de ordin privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Criterii pentru evaluarea riscului fiscal ridicat

Art. 1 – In aplicarea prevederilor art. 375 alin. (1 1) si alin. (1 3) si ale art. 435 alin. (3 1) si alin. (3 4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici, persoane juridice sunt urmatoarele:

1. nou infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 6 luni;

2. care nu au desfasurat activitati economice in ultimele 12 luni;

3. care au fost declarati in inactivitate fiscala si care au fost reactivati, in ultimele 12 luni;

4. operatori economici care indeplinesc cel putin doua din urmatoarele criterii:

- nu au puncte de lucru;

- nu au active patrimoniale;

- nu au fonduri financiare necesare achizitiilor de produse accizabile;

5. care nu au desfasurat activitati economice in domeniul produselor accizabile in ultimele 36 de luni ;

6. operatori economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una din situatiile de mai jos:

- care pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe propria raspundere conform art.375 alin.(1 1) si art. 435 alin.(3 1) din Codul fiscal, a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art.157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru care s-a dispus executarea garantiei si a fost inceputa procedura de executare silita;

- care nu au depus la termen declaratiile fiscale;

- care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari si care nu au respectat graficul de esalonare;

- ale caror garantii financiare constituite in vederea acoperirii riscului de neplata a obligatiilor datorate bugetului de stat au fost executate in ultimii 5 ani;

7.care au asociati sau administratori care au mai detinut societati comerciale in trecut care au fost inactive fiscal, radiate, instrainate sau care au intrat in insolventa, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment;

Evaluarea riscului fiscal pentru destinatarii inregistrati prevazuti la art. 375 alin. (1 1) din Codul fiscal

Art. 2 - In maxim 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului Ordin, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare transmite lista destinatarilor inregistrati care au fost autorizati incepand cu data de 01.01.2022, catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala in vederea analizarii dupa criteriile de risc ridicat prevazute la art. 1.

Art. 3 – Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala comunica autoritatii vamale teritoriale competenta pentru autorizare incadrarea/neincadrarea destinatarilor inregistrati in categoria riscului fiscal ridicat in maxim 30 de zile de la primirea listei.

Art. 4 – (1) In cazul operatorilor economici care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, in termen de 5 zile de la data depunerii documentatiei complete de autorizare de catre operatorul economic, solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.

(2)Agentia Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala comunica autoritatii vamale teritoriale competenta pentru autorizare, incadrarea/neincadrarea operatorului economic care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat in categoria riscului fiscal ridicat in maxim 30 de zile de la primirea solicitarii.

Evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal

Art. 5 – (1) In vederea analizarii riscului fiscal in cazul operatorilor economici prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal, antrepozitarii autorizati au obligatia ca, in termen de maxim 30 zile de la publicarea prezentului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin, sa transmita la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, o situatie centralizatoare cu privire la operatorii care isi desfasoara activitatea in incinta antrepozitului fiscal.

(2) Situatia centralizatoare mentionata la alin. (1) se transmite de catre antrepozitarii autorizati si autoritatilor vamale teritoriale care au inregistrat operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal.

(3) In cazul in care, dupa publicarea prezentului ordin, sunt operatori economici care intentioneaza sa desfasoare activitate comerciala cu produse accizabile in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane, antrepozitarul respectiv este obligat ca in termen de cel putin 30 de zile inaintea primirii in incinta antrepozitului fiscal a produselor accizabile ale operatorului economic in cauza, sa informeze autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare precum si autoritatea vamala teritoriala competenta pe raza careia au fost inregistrati operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal.

Art. 6 - In termen de maxim 5 zile de la primirea situatiilor prevazute la alin.(1), autoritatea vamala teritoriala pe raza careia au fost inregistrati operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal transmite lista operatorilor economici Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala, in vederea analizarii dupa criteriile de risc fiscal ridicat prevazute la art. 1.

Dispozitii comune pentru evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal

Art. 7 - In situatia in care in procesul de evaluare a criteriilor de risc sunt necesare informatii suplimentare, Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala poate solicita punctual organului fiscal competent informatii care sa ajute la evaluarea riscului fiscal.

Art. 8 – Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala, in maxim 30 de zile de la primirea solicitarii, analizeaza operatorii economici dupa criteriile de risc fiscal prevazute la art. 1 si comunica autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare/inregistrare, incadrarea/neincadrarea in categoria de risc fiscal ridicat.

Art. 9 – (1) Operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal care in urma evaluarii au fost incadrati in categoria de risc fiscal ridicat, se notifica de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare/autoritatea vamala teritoriala, dupa caz, in vederea respectarii prevederilor art. 348 alin. (1 1) si art. 375 alin. (1 1) si alin. (1 2) din Codul fiscal, respectiv art. 435 alin. (3 1) - (3 3) din Codul fiscal.

(2) Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare sau, dupa caz, autoritatea vamala teritoriala, informeaza si antrepozitarii autorizati cu privire la faptul ca operatorii economici in cauza au fost incadrati in categoria de risc fiscal ridicat.

Art. 10 – (1) In toate cazurile comunicarea se realizeaza prin remitere la domiciliul fiscal al operatorul economic potrivit dispozitiilor art. 47 alin. (8) – (10) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

(2) In situatia in care operatorii economici prevazut la art 375 alin. (1 1) si art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal nu sunt gasiti la domiciliul fiscal se afiseaza pe usa acestora o instiintare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si notificarea se considera comunicata la data afisarii instiintarii.

Art. 11 - Lista societatilor care au fost notificate asupra faptului ca se incadreaza in categoria de risc fiscal ridicat se comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala si se afiseaza pe site-ul Autoritatii Vamale Romane.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016