Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisia cere schimbarea procedurilor de incadrare la risc fiscal si de efectuare a inspectiei fiscale anticipate sau ulterioare

11-Mar-2014
3041
ANAF a publicat in categoria Transparenta decizionala proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.

Ca urmare a monitorizarii efectuate de catre Comisia Europeana, cu privire la stadiul actualizat al masurilor de conformare intreprinse de Romania in cauza nr. 2009/4312 (referitoare la intarzierile persistente la rambursarea TVA in cazurile de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare), Secretariatul general al Comisie Europene a transmis, prin scrisoarea nr. 15312/27.09.2013, Avizul motivat - incalcarea nr. 2009/4312.

Prin acest aviz motivat Comisia invita Romania sa adopte masurile necesare pentru a se conforma.

Prin Adresa nr. 100224/19.11.2013, a fost transmis catre Ministerul Afacerilor Externe punctul de vedere al Ministerului Finantelor Publice, inclusiv propuneri privind solutionarea aspectelor de ordin structural semnalate de Comisie, referitoare la masuri de ordin legislativ.

In acest context, prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1762/23.10.2013 a fost constituit un grup de lucru, din care fac parte reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice si ai Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea modificarii Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.


Grupul de lucru a formulat propuneri concrete de modificare a procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care au fost transmise Ministerului Afacerilor Externe, prin Adresa nr. 100224/19.11.2013.

Aceste masuri au fost reglementate prin dispozitiile art. 117^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum acestea au fost introduse prin pct. 13 din art. III al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 151 din 28 februarie 2014.

A. Masuri aplicabile tuturor persoanelor impozabile care solicita rambursarea sumei negative de TVA

a) Restructurarea etapelor de solutionare a deconturilor cu sume negative cu optiune de rambursare, astfel incat procedura de rambursare va presupune parcurgerea mai multor etape succesive, dupa cum urmeaza:

1. etapa I: verificarea situatiei in care persoana impozabila are fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal - incadrarea automata la risc fiscal mare, decontul fiind solutionat cu inspectie fiscala anticipata;

2. etapa II: verificarea situatiei in care persoana impozabila prezinta risc mare stabilit pe baza informatiilor primite de la organele fiscale - incadrarea automata la risc fiscal mare, decontul fiind solutionat cu inspectie fiscala anticipata;

3. etapa III: sumele solicitate la rambursare sunt mai mici de 45.000 lei - incadrare automata la risc fiscal mic, se emite Decizia de rambursare;

4. etapa IV: deconturile care nu au fost incadrate la risc fiscal, potrivit etapelor succesive mentionate mai sus, sunt supuse analizei de risc, in vederea stabilirii riscului fiscal.

Conditiile de stabilire a riscului fiscal precizate la punctele 1-4 se aplica tuturor categoriilor de contribuabili (mari, mijlocii si mici), inclusiv contribuabililor nou-infiintati.

b) eliminarea termenelor si conditiilor pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare.

B. Modificarea actualelor conditii de incadrare la risc fiscal mare, specifice unor categorii de contribuabili

1. pentru contribuabilii mijlocii: se elimina conditia de incadrare la risc fiscal mare pentru persoanele impozabile care nu au depus in ultimele 12 luni toate declaratiile fiscale. Se pastreaza conditia de incadrare la risc fiscal mare pentru persoanele impozabile care nu au depus in ultimele 12 luni toate declaratiile informative 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", pentru care persoanele impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal.

Masura se bazeaza pe faptul ca, potrivit prevederilor art. 83 alin. (4) din Codul de Procedura Fiscala, nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.

2. pentru contribuabilii mici: eliminarea, din procedura de analiza de risc, a incadrarii la risc fiscal mediu, deconturile urmand sa fie incadrate numai la risc fiscal mic sau mare.

De asemenea, au fost publicate si pot fi consultate anexele si referatul de aprobare a proiectului de act normativ.


Sursa: DGFP Valcea




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016