Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisia cere schimbarea procedurilor de incadrare la risc fiscal si de efectuare a inspectiei fiscale anticipate sau ulterioare

11-Mar-2014
2836
ANAF a publicat in categoria Transparenta decizionala proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.

Ca urmare a monitorizarii efectuate de catre Comisia Europeana, cu privire la stadiul actualizat al masurilor de conformare intreprinse de Romania in cauza nr. 2009/4312 (referitoare la intarzierile persistente la rambursarea TVA in cazurile de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare), Secretariatul general al Comisie Europene a transmis, prin scrisoarea nr. 15312/27.09.2013, Avizul motivat - incalcarea nr. 2009/4312.

Prin acest aviz motivat Comisia invita Romania sa adopte masurile necesare pentru a se conforma.

Prin Adresa nr. 100224/19.11.2013, a fost transmis catre Ministerul Afacerilor Externe punctul de vedere al Ministerului Finantelor Publice, inclusiv propuneri privind solutionarea aspectelor de ordin structural semnalate de Comisie, referitoare la masuri de ordin legislativ.

In acest context, prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1762/23.10.2013 a fost constituit un grup de lucru, din care fac parte reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice si ai Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea modificarii Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.


Grupul de lucru a formulat propuneri concrete de modificare a procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care au fost transmise Ministerului Afacerilor Externe, prin Adresa nr. 100224/19.11.2013.

Aceste masuri au fost reglementate prin dispozitiile art. 117^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum acestea au fost introduse prin pct. 13 din art. III al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 151 din 28 februarie 2014.

A. Masuri aplicabile tuturor persoanelor impozabile care solicita rambursarea sumei negative de TVA

a) Restructurarea etapelor de solutionare a deconturilor cu sume negative cu optiune de rambursare, astfel incat procedura de rambursare va presupune parcurgerea mai multor etape succesive, dupa cum urmeaza:

1. etapa I: verificarea situatiei in care persoana impozabila are fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal - incadrarea automata la risc fiscal mare, decontul fiind solutionat cu inspectie fiscala anticipata;

2. etapa II: verificarea situatiei in care persoana impozabila prezinta risc mare stabilit pe baza informatiilor primite de la organele fiscale - incadrarea automata la risc fiscal mare, decontul fiind solutionat cu inspectie fiscala anticipata;

3. etapa III: sumele solicitate la rambursare sunt mai mici de 45.000 lei - incadrare automata la risc fiscal mic, se emite Decizia de rambursare;

4. etapa IV: deconturile care nu au fost incadrate la risc fiscal, potrivit etapelor succesive mentionate mai sus, sunt supuse analizei de risc, in vederea stabilirii riscului fiscal.

Conditiile de stabilire a riscului fiscal precizate la punctele 1-4 se aplica tuturor categoriilor de contribuabili (mari, mijlocii si mici), inclusiv contribuabililor nou-infiintati.

b) eliminarea termenelor si conditiilor pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare.

B. Modificarea actualelor conditii de incadrare la risc fiscal mare, specifice unor categorii de contribuabili

1. pentru contribuabilii mijlocii: se elimina conditia de incadrare la risc fiscal mare pentru persoanele impozabile care nu au depus in ultimele 12 luni toate declaratiile fiscale. Se pastreaza conditia de incadrare la risc fiscal mare pentru persoanele impozabile care nu au depus in ultimele 12 luni toate declaratiile informative 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", pentru care persoanele impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal.

Masura se bazeaza pe faptul ca, potrivit prevederilor art. 83 alin. (4) din Codul de Procedura Fiscala, nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.

2. pentru contribuabilii mici: eliminarea, din procedura de analiza de risc, a incadrarii la risc fiscal mediu, deconturile urmand sa fie incadrate numai la risc fiscal mic sau mare.

De asemenea, au fost publicate si pot fi consultate anexele si referatul de aprobare a proiectului de act normativ.


Sursa: DGFP Valcea




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016