Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Compensarea sumei negative din deconturile de TVA

11-Feb-2010
6414

Avand in vedere constrangerile tot mai importante pentru achitarea obligatiilor fiscale si in special cele reperezentand impozitul pe salarii si contributiile sociale, este necesar de analizat modul in care se pot valorifica toate creantele societatii.

O componenta importanta este reprezentata de suma negativa de TVA pentru care se solicita rambursarea.

In acest domeniu, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.308 din 2 iulie 2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin decizia de rambursare.

Actul normativ mentine mecanismul prevazut de Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata, cu optiune de rambursare,
aprobata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.857/2007, dar instituie proceduri noi.

In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare trebuie avute in vedere prevederile incidente, cuprinse in Codul de procedura fiscala referitoare la compensare, la ordinea stingerii datoriilor si lamodul de calcul almajorarilor de intarziere in cazul compensarii.

Asadar, putem avea in vedere situatia in care o suma de plata se achita partial prin virament, urmand ca cealalta parte sa fie stinsa prin compensare, in conditiile art. 116 Cod procedura fiscala.

Pentru camecanismul de stingere a obligatiilor demai sus sa nu genereze majorari de intarziere este necesar ca, anterior expirarii termenului de plata a obligatiei ce urmeaza a fi stinsa prin compensare, sa fie depus decontul de TVA cu optiunea de rembursare si in acelasi interval sa fie depusa o cerere de compensare a sumei negative din decont cu obligatia neachitata.

Si organul fiscal are posibilitatea de a efectua compensarea, din oficiu, insa data stingerii obligatiei are loc la momentul inregistrarii notei de compensare!

In vederea determinarii datei pana la care se calculeazamajorari de intarziere, in cazul in care suma neachitata se stinge prin compensare, trebuie avut in vedere art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii cererii de compensare la organul competent;

* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare
intocmite de catre organul competent;

* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare
sau de restituire.

In contextul in care este depusa si cerere de compensare, pe langa decontul de TVA cu optiunea de rambursare, eventualelemajorari de intarziere se vor calcula pana la data depunerii cererii de compensare, nefiind relevanta data la care se va solutiona rambursarea.

In aceste conditii, faptul ca termenul de rambursare si de compensare de 45 de zile, sau mai mult daca sunt solicitate documente suplimentare, nu este respectat, nu va determina calculul demajorari de intarziere, acesta oprindu-se la data depunerii cererii.

In plus, noul act normativ detaliaza mecanismele cesiunii creantelor fiscale, efectuate potrivit art. 30 din Codul de procedura fiscala, reglementand efectele produse pentru cedent, pentru cesionar si pentru administratia fiscala.

Avand in vedere termenelemari de rambursare si costurile suplimentare ce ar implica stingerea obligatiilor fata de terti,mecanismul detaliat prin Ordinul presedintelui ANAF
trebuie analizat si aplicat in cazul in care circumstantele o permit.

Editor fiscalitatea.ro, Justinian Cucu

Articol adaugat la 11 februarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Compensarea sumei negative din deconturile de TVA":
Rating:

Nota: 3.25 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii in care o societate NU mai aplica impozitul pe veniturile microintreprinderii
    • Microintreprinderile aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderii numai daca nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti. Potrivit prevederilor art. 55 alin (3) din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe...» citeste mai departe aici

  • Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara Romaniei
    • Legislatia privind achizitiile de servicii din afara tarii a suferit modificari importante! Vorbim aici, de exemplu, despre: -limitarile introduse de Legea nr. 296/2020 privind deductibilitatea cheltuielilor in cazul achizitiilor efectuate dupa 1 ianuarie 2021 din anumite tari -modificarile aduse de O.M.F.P. nr. 2.148/2020 instructiunilor de aplicare a scutirilor de TVA -efectele asupra TVA ale retragerii Marii Britanii din UE, incepand cu 1 ianuarie 2021 Sunt reglementari care complica si mai...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2021. Primul termen limita este data de 1 martie. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016