Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se calculeaza corect dobanda dupa noua lege (Ordonanta 50)

16-Sep-2010
5648
Legea este clara: incepand cu 21 iunie, dobanda va varia numai daca variaza indicele de referinta si atat. Si asta pentru ca formula de calcul in cazul contractelor cu dobanda variabila sau indexabila va fi formata din EURIBOR/ROBOR/LIBOR (in functie de moneda in care a fost contractat creditul) plus marja fixa a bancii.

In realitate, lucrurile nu stau chiar asa, iar modalitatea de exprimare a bancilor ii induce nu de putine ori pe clienti in eroare. Exista si acum nenumarate intrebari privind corectitudinea bancilor fata de clienti in stabilirea acestei marje.

De exemplu, cine a contractat un credit in 2007 a vazut cum de la an la an rata ii creste, poate fara nicio justificare. Iar acum tot acei clienti primesc o noua lovitura, pentru ca din dobanda majorata li se scade indicele public de referinta (EURIBOR/ROBOR/LIBOR), iar marja astfel rezultata, care, atentie, va ramane fixa pe toata durata de derulare a creditului, este foarte mare.

Pentru ca este perfect legal ca din dobanda actuala sa se scada acel indice de referinta si sa rezulte marja. Formula e corecta, spun reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Iar daca in vechiul contract calculul se facea pe baza EURIBOR/ROBOR/LIBOR la care se adaugau costurile interne ale bancii, atunci aceste costuri interne devin marja. Iar daca nu era trecuta nicio marja, asta nu inseamna ca marja era zero.

Un exemplu clar: daca ai avut initial o dobanda de 10%, iar ea a crescut la 14%, la un credit in lei, trebuia sa sesizezi ANPC in momentul cand ai observat majorarea. Pentru ca acum din 14% se scade ROBOR, care este in jur de 7%, deci iti rezulta o marja de 7%. Insa daca instanta stabilea ca banca a majorat abuziv dobanda si ramaneai cu 10%, acum marja era de 3%. Desigur, daca tu crezi ca dobanda a crescut nejustificat, poti merge si acum in instanta, insa fara ajutorul ANPC.


"Acesti consumatori ar fi trebuit sa depuna reclamatie in momentul cand le-au crescut ratele respective. Am avut consumatori care au reclamat anumite abuzuri, sa spunem, ale bancilor, care au majorat dobanzile fara nicio justificare si acele cazuri au fost transmise in instanta, unele s-au pronuntat, bancile au fost obligate sa anuleze respectivele clauze sau sa le modifice. In momentul de fata, avand in vedere prevederile Ordonantei, ANPC nu mai poate sa intervina in acest nivel al dobanzii, adica nu poate spune nici ca e mare, nici ca e mica. Asta doar instanta poate s-o faca", spune Irina Vasile, sefa serviciului financiar-bancar din cadrul ANPC.

O alta problema adusa in discutie de clienti se refera la mentionarea in actele aditionale a "ratei interne" a bancii si aparitia a doua marje fixe, in loc de una, asa cum se poate observa din actele aditionale ale ING, astfel ca dobanda reprezinta suma urmatoarelor:

- ROBOR/EURIBOR = indice public de referinta, ce va fi revizuit lunar, in prima zi lucratoare bancara a fiecarei luni;
- 2,25% = procent care va ramane fix pe toata perioada Creditului, cu exceptia cazului in care legislatia va impune modificarea acesteia si care reprezinta diferenta dintre valoarea Ratei interne de finantare a bancii si valoarea indicelui public ROBOR/EURIBOR (valorile avute in vedere sunt valoriile medii aferente lunii iunie 2010);
- marja = marja mentionata din Contractul de credit, care va ramane neschimbata pe intreaga durata a Creditului, cu exceptia cazului in care legislatia va impune modificarea acesteia.

"Am avut sesizari la modul de calcul al marjei, pentru ca au existat contracte in care aveam dobanda stabilita in functie de dobanda de referinta a bancii sau rata de referinta a bancii plus o anumita marja. Ulterior aparitiei Ordonantei 50, din acea rata de referinta trebuie scazut indicele si mai apare o marja intermediara. Aceea ori se adauga la marja deja existenta si atunci avem indicele clar plus o marja majorata sau avem indicele plus diferenta aceea dintre dobanda si indice si marja care exista initial in contract. Ambele cazuri sunt valabile, pentru ca nivelul dobanzii este acelasi, indiferent daca se majoreaza marja din contract sau exista o asa-numita marja intermediara", a explicat Irina Vasile.

Mediafax

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016