Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se factureaza catre o tara non UE (Croatia) un comision de intermediere?

16-Mai-2011
15852
Raspuns:
Serviciile de intermediere nu se incadreaza in exceptiile de la regula generala de taxare, motiv pentru care este aplicabila regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal. Daca beneficiarul serviciilor de intermediere este persoana impozabila, locul de prestare al serviciilor se considera a fi locul unde beneficiarul respectiv are sediul activitatii economice sau sediul fix sau domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.


Asa cum se precizeaza la punctul 13 alineatul (1) din Normele metodologice de aplicare a pre-vederilor art. 133 alin. (2), pentru aplicarea acestei reguli generale se are in vedere calitatea de persoana impo-zabila a beneficiarului in conditiile in care serviciile nu se pot incadra pe niciuna dintre exceptiile preva-zute la art. 133 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.

Prin aplicarea regulii generale de taxare, in calitate de prestator, firma pe care o reprezentati trebuie sa se asigure ca beneficiarul serviciilor de intermediere este o persoana impozabila care are sediul activitatii economice intr-un stat tert, dar nu are un sediu fix pe teritoriul Romaniei pentru care serviciile sunt prestate. In aceste conditii, serviciul este neimpozabil in Romania, caz in care aveti urmatoarele obligatii fiscale:
- sa emiteti factura in valuta, la data prestarii serviciului, completata cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- sa nu colectati T.V.A.;
- sa inscrieti pe factura mentiunea ?neimpozabil in Romania? conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 5, litera k);

- sa inregistrati factura in jurnalul pentru vanzari;
- sa inregistrati factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
- sa raportati operatiunea la randul 3 din decontul de TVA, dar fara reportarea sumei la randul 3.1;

Desi serviciul prestat de catre firma dvs. se incadreaza la operatiuni neimpozabile in Romania, pentru acest gen de operatiuni firma dvs. are dreptul de deducere a T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate pentru realizarea activitatii economice. Acest fapt rezulta din prevederile art. 145, alin. (2), lit. (b) ,?Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
?? b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania?

Faptul ca beneficiarul are sediul activitatii economice in afara Romaniei si serviciile sunt utilizate in afara Romaniei poate fi dovedit prin informatiile preluate din:
- contractul sau comanda primita care identifica sediul care primeste serviciile;
- natura serviciilor prestate;
- documentul de plata din care rezulta entitatea care plateste contravaloarea serviciilor respective.

In situatia in care prestatorul din Romania nu poate dovedi ca serviciile sunt consumate in afara teritoriului Romaniei, se considera ca serviciul a fost prestat unei persoane neimpozabile. In aceste con-ditii, se aplica exceptia de la regula generala reglementata prin articolul 133 alineatul 5 litera a) conform careia locul prestarii este ,, locul in care este efectuata operatiunea principala in conformitate cu preve-derile prezentului titlu, in cazul serviciilor prestate de un intermediar care actioneaza in numele si in contul altei persoane si beneficiarul este o persoana neimpozabila?.

Totusi, pentru aplicarea corecta a tratamentului fiscal aferent serviciului de intermediere trebuie analizata natura operatiunii economice pentru care se presteaza serviciul de intermediere. Astfel, serviciul de intermediere se poate incadra si in categoria prestarilor de servicii ca operatiune scutita cu drept de de-ducere a TVA reglementata prin articolul 143 alineatul (1):
? litera c): prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, legate direct de exportul de bunuri;
? litera d): prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, daca acestea sunt direct legate de importul de bunuri si valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139;

Documentele de justificare a incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA sunt cele reglementate prin articolul 10 alineatul 1 din O.M.F.P. nr. 2222/2006 cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 3419 din 21 decembrie 2009:
- la articolul 4 pentru operatiunile reglementat prin art. 143 alin. (1) lit. c);
- la articolul 5 pentru operatiunile reglementat prin art. 143 alin. (1) lit. d).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016