Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

De la 01 ianuarie 2023 impozitul pe veniturile microintreprinderilor devine optional

26-Dec-2022
32816
De la 01 ianuarie 2023 impozitul pe veniturile microintreprinderilor devine optional

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Constanta aduce la cunostinta contribuabililor persoane juridice ca, incepand cu data de 01 ianuarie 2023, urmare modificarilor aduse de O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar- fiscale, impozitul pe veniturile microintreprinderilor devine optional.

Optiunea pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, se poate face doar daca la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro.

Atentie! Plafonul de 500.000 de euro pentru incadrarea firmelor la regimul micro se aplica incepand cu veniturile din 2023. Detalii>> 

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;

-capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;

- nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

-a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;

-are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);

-are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezentul articol.

Entitati care sunt excluse din categoria platitorilor de impozit pe venturile microintreprinderilor, acestea fiind:

- Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii; - Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii; - Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii; - Fondul de garantare a asiguratilor, constituit potrivit legii;

- entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica. - persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul bancar; - persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniile asigurarilor si

reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv cea care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;

- persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc;

- persoana juridica romana care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale."

Microintreprinderile care, in cursul unui an fiscal, realizeaza venituri de peste 500.000 de euro sau ale caror venituri realizate din consultanta si/sau management reprezinta peste 20% din veniturile totale vor fi obligate sa plateasca impozit pe profit de 16% incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite. Societatile in cauza nu vor mai putea aplica ulterior regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.

Daca o microintreprindere nu mai indeplineste conditia de a avea cel putin un salariat cu contract individual de munca cu norma intreaga in cursul anului fiscal, aceasta va trece la sistemul de impozitare pe profit incepand cu trimestrul in care conditia respectiva nu mai este indeplinita. Pentru a aplica in continuare regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, aceasta are la dispozitie 30 de zile de la incetarea raportului de munca pentru a angaja un nou salariat cu contract individual de munca pe durata determinata de minim 12 luni sau pe o perioada nedeterminata.

Daca oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine mai mult de 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de 3 microintreprinderi, acestia vor trebui sa stabileasca societatea/societatile care ies de sub incidenta acestui sistem de impozitare, incepand cu trimestrul in care este inregistrata aceasta situatie. De asemenea, cei in cauza vor trebui sa depuna declaratia de mentiuni la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la data iesirii firmelor din sistemul de impunere pe venitul microintreprinderilor.

Microintreprinderile, care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare oricare dintre activitatile excluse mentionate in lege, datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul respectiv.

Persoanele juridice comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.

Institutia mentioneaza totodata faptul ca, incepand cu data de 01.01.2023, se abroga Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, iar contribuabilii care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621 5629 si 5630 pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, fara indeplinirea conditiilor mai sus prezentate.

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016