Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

22-Ian-2025
2386
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei.

Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

In acest articol, vom vedea care este modul corect de calcul al diurnei externe, dar si ce documentele justificative sunt necesare pentru a asigura transparenta si legalitatea acestor tranzactii.

Sa luam cazul urmator. Pentru deplasarile externe ale administratorului (cu contract de mandat) se acorda diurna. Exemplu concret:

- pleaca in delegatie in 19.12.2024 la ora 23 de la domiciliu, alimenteaza cu carburant autoturismul inainte de a parasi Romania (aproape de trecerea frontierei) in data de 20.12.2024 la ora 4:30 AM.

- se intoarce in Romania in data de 23.12.2024 si alimenteaza cu carburant autoturismul in localitatea unde societatea isi are sediul la ora 11:24 AM.


Pentru a evita calcule incorecte referitoare la diurna externa va solicit ajutorul in modul de calcul a acesteia si ce documentele justificative trebuie intocmite ptr aceasta.

Specialistul ne spune urmatoarele. Conform art. 7 1 din HG 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, act normativ aplicabil (prin recomandare e drept) si entitatilor private, stabileste urmatoarele:
"Art. 71. - 

(1) Perioada pentru care se acorda diurna in valuta se determina in functie de mijlocul de transport folosit, avandu-se in vedere:

a) momentul decolarii avionului, la plecarea in strainatate, si momentul aterizarii avionului, la sosirea in tara, de si pe aeroporturile care constituie puncte de trecere a frontierei de stat a Romaniei;

b) momentul trecerii cu trenul sau cu mijloacele auto prin punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, atat la plecarea in strainatate, cat si la inapoierea in tara.

(2) Pentru fractiunile de timp care nu insumeaza 24 de ore, diurna se acorda astfel: 50% pana la 12 ore si 100% pentru perioada care depaseste 12 ore.

(3) Conducerea ministerelor si celorlalte unitati trimitatoare este obligata sa ia masurile necesare ca deplasarea personalului sa aiba loc, pe cat posibil, fara intreruperea calatoriei."

In lipsa unor documente justificative cum sunt cele privind alimentarea autoturismului sau cazarea, taxe de autostrada sau de acces pe poduri, demonstrarea zilei si mai ales orei in care se trece frontiera de stat este intr-adevar dificil de realizat, dar conform legii 227/2015 privind Codul fiscal obligatia revine operatorului economic care solicita deduceri sau regimuri fiscale speciale.

Ca exemplu, presupunand ca adminsitratorul trece frontiera Romaniei la ora 5AM in data de 20.12 .2024, acesta fiind momentul de la care incepe sa curga calculul diurnei externe si revine in tara in data de 23.12.2024 cu trecerea frontierei la ora 6AM (calculat cu aproximatie dupa intervalele orare de la plecare).

Nr. zile diurna externa: 3 zile (din 20.12 ora 5AM pana in 23.12 ora 5AM) si 1 ora. Pentru ce depaseste ultimele 24 de ore (in exemplul meu pentru ultima ora) diurna se acorda la nivelul de 50% din diurna aferenta unui interval de 24 de ore.

Calculul diurnei se va efectua in baza unui decont de cheltuieli (pentru deplasari externe) cod 14-5-5, astfel cum rezulta din Anexa 2 la OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, respectiv:

"DECONT DE CHELTUIELI
(pentru deplasari externe - Cod 14-5-5)

Decontul de cheltuieli (pentru deplasari externe) si decontul de cheltuieli valutare (transporturi internationale) servesc ca:

- documente pentru decontarea cheltuielilor efectuate (in valuta si in lei), cu ocazia deplasarii in strainatate;

- documente pentru stabilirea diferentelor de primit de la titularul de avans sau de achitat acestuia;

- documente justificative de inregistrare in Registrul de casa (in valuta) si in contabilitate.

Aceste deconturi se intocmesc de catre persoana care urmeaza a efectua deplasarea in vederea justificarii cheltuielilor efectuate pe intreaga durata a deplasarii.

In cazul in care, la decontare, sumele privind cheltuielile efective sunt mai mici decat avansul primit, diferenta de restituit de catre titularul de avans se depune la casierie pe baza de Chitanta pentru operatiuni in valuta (cod 14-4-1/a) sau Dispozitie de incasare catre casierie (cod 14-4-4), dupa caz."


Raspuns oferit in luna ianuarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici