Prin aparitia sistemului national RO e-Factura procesul de transmitere a facturilor a fost simplificat si digitalizat, iar acest lucru le-a dat mari batai de cap contribuabililor. Desi este implementat de mult timp, inca pot aparea probleme cu privire la utilizarea E-Factura.
Uneori, atunci cand trebuie incarcata factura, pot aparea situatii in care aceeasi factura este incarcata de doua ori, din diverse motive tehnice sau administrative. Acest fenomen poate crea confuzie atat pentru destinatari, cat si pentru furnizori, mai ales in ceea ce priveste corectitudinea inregistrarii si evidentei contabile a acestor documente.
In continuarea articolului specialistul ne va explica un caz in care un furnizor a transmis in E-factura de 2 ori o factura cu acelasi numar (doar o singura factura este corecta), dar cu descrieri diferite. Acesta se intreaba ce trebuie sa faca in aceasta situatie. De asemenea, si ANAF a oferit clarificari in legatura cu pasii ce trebuie urmati in astfel de situatii, subliniind importanta unei gestionari corecte a acestor facturi duble.
Ce este RO e-Factura?
RO e-Factura este un sistem de facturare electronica pus la dispozitie de Ministerul Finantelor, care permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor electronice prin intermediul serverului ANAF. Spre deosebire de facturile clasice, in format hartie, unde informatiile despre furnizori si clienti erau completate manual, prin sistemul E-Factura acestea apar intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea lor electronica si automata.
Ce reprezinta factura electronica?
Factura electronica este factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea sa electronica si automata. Cu alte cuvinte, o factura electronica, fisier xml, ofera continutul facturii intr-un set de date structurat, care poate fi citit de masina.

Examen Consultant Fiscal 2025

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInchiriere imobile. Regim tva Avem un SRL care detine o cladire nr. 1 care a fost inchiriata si pentru care factura de chirie se emite fara TVA, 0% SFDD. Emitem asa factura pentru ca administratorul societatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulFacturarea cursurilor de formare profesionala a adultilor autorizate Firma cu activitatea de baza de vanzare produse cosmetice si dispozitive medicale, platitoare de tva, s-a autorizat si la Ministerul Educatiei si Ministerul Muncii si Solidaritatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPlafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCasare matrite primite in custodie Societatea a primit in custodie 4 matrite pentru a putea produce piese conform contractelor. Au fost inregistrate in contul 8033. Contractul s-a incheiat iar firma care este...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulProfitul reinvestit: se aplica scutirea de impozit pentru avansurile platite pentru achizitia unui activ In legatura cu facilitatea fiscala prevazuta la art.22 din Codul Fiscal privind scutirea de impozit a profitului reinvestit. Intr-un anumit trimestru sunt platite facturi de avans...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Cum transmiti facturi prin e-Factura
Pentru utilizarea si accesarea sistemului RO e-Factura, operatorii economici trebuie obtina un certificat calificat pentru semnatura electronica, in vederea inrolarii in SPV. Abia mai apoi se va face inregistratrea in Spatiul Privat Virtual (SPV), cu ajutorul certificatului calificat digital, pentru a trimite manual facturile (emiti factura, o descarci in format XML si incarci fisierul in SPV, sectiunea “Factura electronica”).Mentionam ca puteti transmite facturile si prin programele de facturare, dar tot aveti nevoie de acces in SPV.
Erori la incarcarea in E-Factura
Sa luam cazul urmator. Un contribuabil are un furnizor care a transmis in portalul E-factura de 2 ori o factura cu acelasi numar (doar o singura factura este corecta), insa cu descrieri diferite. Este nevoit sa inregistreze aceasta factura de doua ori si sa ii ceara furnizorului o factura storno pentru una dintre aceastea sau poate sa o inregistreze o singura data si pe cealalta sa nu o introduca in contabilitate?
Raspuns:
Specialistul ne spune ca la art. 4(9) din OUG 120/2021, se precizeaza ca:
In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
Asadar, apreciez ca se poate emite un mesaj prin SPV, pentru factura care nu este corecta, precizati ca este transmisa in mod eronat de doua ori, iar in evidenta contabila si fiscala inregistrati o singura factura.
Intr-un Webinar ANAF, referitor dublarea facturilor in SPV, s-au primit urmatoarele raspunsuri:
3. Cum se corecteaza o factura care a fost incarcata de doua ori in SPV? Este suficient un mesaj de refuz in SPV sau trebuie incarcat un mesaj de storno?
ANAF: Nu aveti cum sa incarcati un mesaj de storno. Acel mesaj de refuz legat de obiectia pe care o aveti il transmiteti in SPV.
4. Am primit de doua ori aceeasi factura trimisa de furnizor. Am trimis mesaj de transmitere multipla a facturii, dar nu am primit niciun mesaj de clarificare din partea furnizorului si nicio factura de stornare a acelei a doua factura incarcata eronat. Cum trebuie sa procedez in contabilitate?
ANAF: O inregistrati o singura data daca este aceeasi factura cu aceleasi date.
5. Daca o factura a fost trimisa de doua ori in sistemul RO e-Factura, este identica, cum se corecteaza aceasta situatie? Stornarea se poate interpreta ca si cum sunt stornate ambele facturi, avnand acelasi numar. Se va emite o factura cu suma negativa pentru a ajunge la valoarea corecta acel partener?
ANAF: Daca este identica, atunci se trimite mesaj ca factura a fost trimisa de doua ori si se inregistreaza o singura data.