Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Foaia de parcurs: regim de intocmire si exemplu de completare

30-Oct-2024
127288
Foaia de parcurs: regim de intocmire si exemplu de completare

Foaia de parcurs ajuta la monitorizarea traseelor si a consumului de combustibil, dar are si o importanta fiscala, deoarece justifica cheltuielile legate de transport. In acest articol, vom detalia ce informatii trebuie sa contina o foaie de parcurs si care sunt reglementarile legale privind utilizarea si pastrarea acesteia!

Ce este si cand ai nevoie de foaia de parcurs

Foaia de parcurs este un document utilizat pentru evidenta detaliata a activitatii desfasurate de un autovehicul in cadrul unei organizatii. De obicei, foaia de parcurs este completata de sofer, fiind un document important in gestionarea si monitorizarea flotei de autovehicule, dar si in justificarea cheltuielilor cu combustibilul si a altor costuri asociate activitatilor de transport. 

Intocmirea foii de parcurs decurge din necesitatea justificarii utilizarii vehiculelor, pentru acordarea deductibilitatii integrale la calculul profitului impozabil/venitului din activitati independente si a exercitarii dreptului de deducere a TVA.

Conform Ordinului nr. 1.296 din 13 septembrie 2021, emiterea si schimbarea foii de parcurs se realizeaza de catre responsabilul auto ori de cate ori este necesar. Conducatorii structurilor detinatoare pot stabili reguli privind termenul de schimbare a foilor de parcurs, in vederea asigurarii justificarii la timp a alimentarilor cu carburanti pe baza bonurilor valorice sau a cardurilor, in special pentru autovehiculele utilizate mai putin frecvent. 

Schimbarea foii de parcurs se efectueaza numai dupa verificarea completarii corespunzatoare a tuturor curselor, consemnarii rulajelor si orelor de functionare, asumarii utilizarii autovehiculului in interesul beneficiarului si justificarii cantitatilor de carburanti alimentate prin prezentarea documentelor justificative relevante. 

In ce conditii e obligatorie emiterea foilor de parcurs

Foaia de parcurs este unul din documentele esentiale care pot demonstra si justifica modul de utilizare a vehiculelor in activitatea unei companii. Justificarea utilizarii acestor vehicule este necesara in vederea acordarii deductibilitatii integrale la calculul rezultatului fiscal, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. 


Intocmirea foii de parcurs este obligatorie in cazul vehiculelor utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Cerintele legale privind intocmirea foii de parcurs pentru deductibilitatea integrala a cheltuielilor aferente vehiculelor la calculul rezultatului fiscal sunt prevazute in pct. 16 alin. (2) din Normele metodologice emise in aplicarea Codului fiscal. 

Pe langa foaia de parcurs, mai sunt necesare si alte documente financiar-contabile, precum: facturi, chitante, extrase de cont si alte evidente contabile relevante.


Prin combinarea documentelor financiar-contabile si a foii de parcurs, compania poate demonstra in mod clar si transparent modul in care vehiculele sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice. 

Ce elemente trebuie sa contina foaia de parcurs

Conform normelor legale in vigoare, foaia de parcurs trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
  • categoria de vehicul utilizat
  • scopul si locul deplasarii
  • kilometrii parcursi
  • norma proprie de consum carburant per kilometru parcurs

E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri! - Ghid practic ce contine solutii oferite de experiti cu privire la cele mai frecvente probleme privind E-Transport>>>


Pe langa aceste informatii cerute prin lege, este recomandat ca detinatorii de vehicule sa inscrie si alte detalii, chiar daca ele nu sunt impuse in mod obligatoriu. Aceasta abordare permite o transparenta sporita in modul de utilizare a vehiculelor si reprezinta un avantaj semnificativ in interactiunea cu organele fiscale. 

Din perspectiva autoritatilor, o documentatie detaliata a modului de folosire a vehiculelor constituie o garantie a corectitudinii si poate limita necesitatea unor investigatii suplimentare aprofundate. Chiar daca aceasta abordare presupune costuri suplimentare de administrare si un volum mai mare de timp alocat intocmirii foilor de parcurs, beneficiile sunt considerabile. O documentatie mai detaliata confera o siguranta sporita in relatia cu administratia fiscala si o mai mare rigoare la nivelul unitatii, asigurand o conformitate fiscala mai solida. 

Iata care sunt elementele suplimentare ce pot fi cuprinse in foaia de parcurs:
  • denumirea societatii;
  • numarul de inmatriculare al autovehiculului, marca;
  • starea autovehiculului;
  • conducatorul auto;
  • data emiterii/intocmirii;
  • data si ora expedierii si sosirii, plecare/sosire, data/ora;
  • perioada la care se refera;
  • norma proprie de consum;
  • combustibilul existent in rezervor la inceputul si sfarsitul perioadei, pe tipuri de combustibil (benzina, motorina, gaz, ulei pentru schimb, ulei pentru completare);
  • alimentarile pe parcursul perioadei
  • kilometrii la plecare si la sosire, din care pe drumuri neamenajate;
  • persoana care a folosit autovehiculul etc.

Model completat foaie de parcurs

Foile de parcus pot fi adaptate de fiecare societate, in functie de necesitatile proprii ale acesteia sau de particularitatile activitatii. In general, informatiile obligatorii si cele suplimentare sunt structurate sub forma unui tabel. 

Societatea poate recurge, de asemenea, la achizitionarea unor seturi de formulare preimprimate de completat sau poate completa detaliile necesare intr-un program pe calculator sau un tabel excel.

Va prezentam mai jos un model de foaie de parcurs ce apare ca Anexa in Ordinul nr. 1.296 din 13 septembrie 2021 .

Model foaie parcurs - fata



Model foaie parcurs- verso:



Asa cum mentionam mai sus, se pot folosi si alte modele.

Cat timp se pastreaza foile de parcurs

Foaia de parcurs trebuie pastrata timp de 5 ani de la data incheierii exercitiului financiar in care a fost intocmita, fiind un document justificativ pentru inregistrarile din contabilitate a cheltuielilor de transport si combustibil. 

Conform legislatiei, entitatile au obligatia de a pastra in arhiva lor registrele de contabilitate, celelalte documente contabile si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

Pastrarea documentelor contabile se poate face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, atat pe suport de hartie, cat si pe suport electronic.

Atunci cand evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile pot fi pastrate pe suporturi tehnice, insa acestea trebuie sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici