Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul introduce Ajutorul fiscal pentru platitorii de impozit pe profit. Cum se calculeaza acesta?

02-Aug-2023
2950
Guvernul introduce Ajutorul fiscal pentru platitorii de impozit pe profit. Cum se calculeaza acesta?

Conform documentului care prevede toate modificarile fiscale propuse de Guvern, a fost introdus si Ajutorul fiscal pentru platitorii de impozit pe profit. Cum se calculeaza acesta?

Ajutorul fiscal pentru impozitul pe profit

(1) Contribuabilii care determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat ajutorul fiscal pentru impozitul pe profit sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajutor.

In cazul in care contribuabilii inregistreaza pierdere fiscala se aplica urmatoarele reguli:

a) contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. b); in cazul in care nu se inregistreaza cheltuieli de natura celor prevazute la alin. (2) lit. b), ajustorul este zero;

b) contribuabilii care inregistreaza profit impozabil cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperarii pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, inregistreazapierdere fiscala, sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. a).

(2) Ajutorul fiscal pentru impozitul pe profit se determina astfel:

a) Pentru contribuabilii, altii decat cei de la lit. b): AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) Sch]

b) Pentru contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul si oricare dintre urmatoarele cheltuieli referitoare la consultanta, management, la redeventele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare- dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii:

AFIP= 16%*Sch

c) Pentru aplicarea lit. a) si b), indicatorii au urmatoarea semnificatie:

AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

VT = veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, sunt:

- veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;

- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;

- veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de execut?ie;

- veniturile din product?ia de imobilizari corporale s?i necorporale;

- veniturile din subvent?ii;

- veniturile realizate din despagubiri, de la societat?ile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

Sch= suma cheltuielilor referitoare la consultanta, management, drepturi de proprietate intelectuala, inclusiv cu redevente definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare-dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informat?ii; suma acestor cheltuieli se calculeaza de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat si pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

(3) In sensul prezentului articol, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit potrivit art. 22 si a impozitului pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, din care se scade reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, precum si alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, dupa caz.

(4) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1) si (2) se aplica pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea ajustorului fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin. (2) lit. a), cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual, potrivit alin. (1) si (2), sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit. Comparatia se efectueaza astfel:

a) pentru trimestrul I, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin. (2) lit. a), se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru;

b) pentru trimestrul II, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin. (2) lit. a), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I si II;

c) pentru trimestrul III, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevazut la alin.(2) lit. a), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I, II si III.

(5) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1) si (2) se aplica pentru determinarea impozitului pe profit anual.

(6) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1) – (5) se aplica in mod corespunzator de catre persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:

a) fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual, dupa caz, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit formulelor de calcul prevazute la alin. (2) lit. a) si b), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;

b) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu suma ajutoarelor fiscale transmise de membrii grupului fiscal, urmand sa aplice prevederile alin. (1) coroborate cu alin. (3)-(5).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici