Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea exploatarii unor resurse naturale. Cand se aplica impozitele de catre ANAF?

14-Iun-2013
4515
Va reamintim ca, incepand cu 1 februarie a.c., prin Ordonantele Guvernului nr. 5/2013, 6/2013 si 7/2013, au fost reglementate trei noi impozite care reprezinta venit la bugetul de stat.

Impozitele se aplica pana la 31 decembrie 2014 inclusiv si sunt administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prezentam mai jos principalele prevederi care reglementeaza impozitele: pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural; pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale.

A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si a gazului natural si este aplicabil operatorilor de transport de energie electrica si gaze naturale licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRDE). Impozitul pe monopolul natural se aplica si operatorilor economici distribuitori de energie electrica si gaze naturale, licentiati de ANRDE, titulari ai unor contracte de concesiune incheiate cu Ministerul Economiei si Comertului sau cu autoritati locale, care aplica prevederile art. 48 alin. (1) si (2) si ale art. 136 alin. (1), (2) si (3) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Documente justificative pentru servicii trasport primite O societate ne presteaza servicii de transport marfa de la un furnizor. Ce documente trebuie anexate facturii? Firma de transport nu intocmeste CMR-uri. Multumesc!citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    ICAS 2025 Conform art. 46^2 din Codul fiscal, de cand datorez si cum declar impozitul suplimentar pentru persoane juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Retur produse neconforme in Bulgaria In raspunsul d-voastra ati spus ca acest retur este considerat o livrare intracomunitara de bunuri scutite de TVA, in baza Codului Fiscal. Furnizorul nostru a emis o factura de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Diferente de curs valutar. Baza impozabila micro Societate micro fara activitate detine in cont valuta o anumita suma. Aceasta este reevaluata lunar. Diferentele de curs sunt impozabile? In urma deprecierii leului s-a...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare apartamente noi. Regim tva Pentru o societate platitoare de tva, care in anul 2023 si 2024 a achizitionat 2 apartamente noi * (cu taxare inversa a fost facuta achizitia lor) si pe care doreste sa le vanda...citeste mai mult


B. Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale si se instituie pentru urmatoarele activitati:

- exploatarea forestiera, cod CAEN 0220;

- extractia carbunelui superior, cod CAEN 0510;

- extractia carbunelui inferior, cod CAEN 0520;

- extractia petrolului brut, cod CAEN 0610;

- extractia minereurilor feroase, cod CAEN 0710;

- extractia minereurilor de uraniu si toriu, cod CAEN 0721;

- extractia altor minereuri metalifere neferoase, cod CAEN 0729;

- alte activitati extractive, cod CAEN 0811, 0812, 0891, 0892, 0893, 0899.

Au obligatia sa plateasca impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara activitatile prevazute mai sus. Impozitul se datoreaza si de catre operatorii economici care au licente de exploatare a resurselor mentionate, dar a caror activitate principala nu corespunde acestor coduri CAEN.

Pentru activitatea de exploatare forestiera, impozitul se datoreaza de catre operatorii economici care exploateaza masa lemnoasa in baza unei autorizatii de exploatare.

C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale

Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 7/2013, privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale si se datoreaza de operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara efectiv atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din Romania pe teritoriul national, in marea teritoriala, in zona contigua si/sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra.

Modul de calcul

A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural
se aplica pe fiecare MWh pentru care se factureaza serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale. Valorile impozitului pe monopolul natural aplicabil de operatori sunt prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta.

B. Cota de impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, este 0,5% si se aplica asupra veniturilor obtinute de operatorii economici, care sunt luate in considerare la stabilirea cifrei de afaceri potrivit reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, respectiv veniturilor din activitatile principale pentru operatorii care aplica reglementarile contabile conforme cu standardele internationale de raportare financiara.

C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este de 60% din veniturile suplimentare, calculate conform anexei din ordonanta, din care se deduc redeventele aferente acestor venituri, precum si investitiile in segmentul upstream. Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 30% din totalul veniturilor suplimentare. Valoarea investitiilor din segmentul upstream luate in calcul pentru stabilirea deducerii reprezinta valoarea investitiilor din fiecare perioada de referinta, la care se adauga valoarea investitiilor raportate din perioadele de referinta anterioare, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare. Toate investitiile in segmentul upstream se amortizeaza potrivit regulilor fiscale prevazute de Codul Fiscal.

Important! Pentru operatorii economici, sumele aferente impozitului, reprezinta cheltuieli deductibile la stabilirea profitului impozabil, in conditiile prevederilor Codului Fiscal.

Declararea si plata impozitelor

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost facturate serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale, se calculeaza si se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozitul.

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale se calculeaza, se declara si se platesc lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care s-au calculat acestea.

Alte precizari

Modelul si continutul declaratiilor privind impozitele mentionate au fost stabilite prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 195/2013 pentru modificarea si completarea OPANAF nr. 1.950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Potrivit acestui act normativ, in Anexa nr. 11 "Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat" din OPANAF nr. 1.950/2012 s-au introdus noile creante fiscale, prevazute la randurile 62,63 si 64, astfel:

- randul 62 - "Impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural";

- randul 63 - "Impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale";

- randul 64 - "Impozit asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale".

Persoanele obligate la plata impozitelor mentionate mai sus au obligatia actualizarii vectorului fiscal, prin completarea si depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" la organele fiscale in evidenta carora sunt inregistrate. in acest sens, a fost emis Ordinul viceprim-ministrului, ministrul Finantelor Publice nr. 250/2013 privind modificarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor.

Sursa: DGFP Valcea


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016