
Raportul Special
realizat de specialisti
In cadrul unui articol anterior au fost analizate cateva dintre masurile pozitive cuprinse in noul Cod de procedura fiscala. Ne propunem sa analizam in continuare alte prevederi cu caracter de noutate subliniind pentru fiecare impactul pozitiv sau negativ.
A fost remarcat faptul ca majoritatea acestora sunt insotite de contramasuri care echilibreaza situatia conferind administratiei fiscale noi si noi parghii de control asupra activitatii contribuabililor. Impunerea obligatiei de cooperare dintre institutii pentru a elimina obligativitatea contribuabilului de a obtine certificate fiscale ori altfel de inscrisuri este dublata de o noua obligatie de raportare de informatii la ANAF pentru care exista obligatia in raport cu Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
Pe acelasi palier al contramasurilor, reducerea nivelului dobanzilor si penalitatilor este contrabalansata de introducerea penalitatii de nedeclarare de 0,08% in locul penalitatii de 0,01% cat va fi de la 1 ianuarie 2016.
Din cauza numeroaselor altor situatii se poate concluziona ca modificarile cuprinse in noul Cod de procedura fiscala dezechilibreaza nejustificat raporturile dintre administratie si contribuabil. Un exemplu concret este reprezentat de extinderea termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale de 5 ani prevazut la art. 110 prin schimbarea termenului de la care se calculeaza de la 1 ianuarie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala la 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.
Aceasta in conditiile in care, potrivit art. 219 din noul Cod de procedura fiscala, dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Acelasi mecanism de calcul al termenului stabilit in favoarea contribuabilului este aplicabil si in cazul cererilor de indreptare a erorilor din documentele de plata conform art. 164 alin. (5).
Tot in sfera masurilor dezechilibrate se situeaza si interventia administratiei fiscale in procesul de regularizare a situatiei societatilor inscrise in Registrul Comertului prin sanctionarea cu declararea inactivitatii in cazuri in care anterior administratia nu intervenea in acest mod dat fiind faptul ca erau aplicabile sanctiunile prevazute de Legea nr. 31/1990 constand in posibilitatea solicitarii dizolvarii societatii de catre orice persoana interesata.
Astfel, pe langa situatiile existente anterior in forma actuala a codului, la art. 92 care reglementeaza Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati, contribuabilul persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile Codul fiscal privind efectele inactivitatii daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Particularitatea inactivitatii determinate de aceste situatii este ca declararea in inactivitate se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil/platitor a unei notificari referitoare la situatiile respective.
Consideram ca masura interventiei in problemele de organizare a societatilor este excesiva in conditiile in care situatiile deja existente care determinau inactivitatea erau acoperitoare si priveau aspecte care afectau indeplinirea obligatiilor fiscale cum sunt cele referitoare la neindeplinirea obligatiilor declarative sau sustragerea de la controale prin informatii nereale referitoare la domiciliul fiscal.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Continutul dosarului preturilor de transfer si tratament fiscal in 2016Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscalaIn cautarea masurilor pozitive ale noului Cod de procedura fiscalaNOUL COD DE PROCEDURA FISCALA: Ordonanta 29 din 2011 (Partea III.2)ANAF a actualizat Codul de procedura fiscala! Sunt incluse si prevederile OG 11/2021Ultimele articole
Noul Cod fiscal si NOUL COD DE PROCEDURA FISCALA - sfaturi si modificariProvocarile fiscale in 2021. Primele MODIFICARI ale Codului fiscalModul de calcul al prescriptiei dreptului de stabilire a obligatiilor fiscaleConditiile de angajare a raspunderii materiale a administratorului pentru obligatiile fiscale ale societatiiNOUL COD DE PROCEDURA FISCALA - legislatie actualizata si consultanta specializataArticole similare
Ordinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Sinteza Saptamanii: Impozitul pe cladiri se modifica, impozit nou din martie, cheltuielile de deplasare si preturile de transferNoutati privind plata amenzilor si a diferentelor de impoziteCorectare erori. Recalculam impozitul pe profit aferent anului 2009?OUG 50/2015 - Microintreprinderi si dividende in 2016Ultimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareActualizare cod CAEN rev 3. Anumiti contribuabili NU au obligatii suplimentare fata de ANAFArticole similare
MFP si UiPath aduc in administratia fiscala din Romania cele mai noi tehnologii de automatizare a proceselor repetitiveANAF faciliteaza institutiilor publice accesul la informatii prin extinderea sistemului informatic PATRIM VENArticole similare
HG 355/2023. A fost modificata legislatia privind obligatia agentilor economici de a utiliza case de marcat electroniceANAF: 82,42 miliarde de lei au fost colectati in primele cinci luni din 2016ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna august. Vezi termenele limitaConform Ordinului 2326/2017, declaratiile fiscale se transmit OBLIGATORIU in sistem online. Lista formularelorANAF: Impozit pe profitul reinvestit in cazul programelor informaticeUltimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025In atentia firmelor! Plafonul TVA ar putea CRESTE de la 1 aprilie 2025Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSfaturi de la experti
Suspendare activitate sala de fitness. Returnare bani abonamente
Intrebare: O sala de sport a trebuit sa isi suspende brusc activitatea. O parte dintre clientii care au abonamente in vigoare doresc sa primeasca banii pe abonament inapoi. Sala a inceput imediat sa ramburseze banii, proportional cu perioada...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie si inchiriere utilaj non-UE
Intrebare: O societate platitoare de TVA si impozit pe profit din Romania, cu activitate de dezvoltare software, doreste sa achizitioneze din UK un aparat pentru cosmetica, care nu are legatura cu activitatea curenta, si pe care sa-l...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA