Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incasare facturi in contul personal. Cum se inregistreaza in contabilitate

20-Feb-2025
5531
Incasare facturi in contul personal. Cum se inregistreaza in contabilitate

Orice firma trebuie sa aiba in vedere inregistrarea facturilor si a incasarilor in contabilitate in mod corect, acest procedeu reprezentand o parte esentiala a gestionarii financiare a oricarei firme.

Iar in acest articol vom vedea mai exact ce este o factura, cand si cum se intocmesc acestea, care sunt exceptiile, dar si un studiu de caz analizat de specialisti cu privire la incasarea facturilor in contul personal al adiminstratorului.

 

Ce este factura?

Factura este documentul justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice si este reglementata la art. 319 din Codul fiscal.

Cand se intocmesc facturile

Sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hartie ori in format electronic, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite la art. 319 din Codul fiscal.

ATENTIE! Incepand cu data de 01.07.2024, pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitasii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, cu modificarile ti completarile ulterioare.

Incepand cu data de 01.01.2025, obligatia de transmitere a facturilor in SPV se extinde si in cazul tranzactiilor B2C (business to customer – facturi emise catre persoane fizice).

Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;

b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, impozabila in Romania in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2) din Codul fiscal, cu exceptia cazului in care persoana impozabila utilizeaza regimul special prevazut la art. 315 din Codul fiscal;

c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a)-c) din Codul fiscal; d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).

Cand NU exista obligatia emiterii facturilor

Prin exceptie, persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 292 alin. (1) si (2).

De asemenea, persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:

a) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicate, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a), furnizate catre beneficiari persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fara nominalizarea cumparatorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau abonamentelor, accesul pe baza de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, targuri, expozitii;

c) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a) si b), furnizate catre beneficiari, persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, servicii de reincarcare electronica a cartelelor telefonice preplatite.

Prin normele metodologice se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie sa le intocmeasca in vederea determinarii corecte a bazei de impozitare si a taxei colectate pentru astfel de operatiuni.

Pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.

Pentru alte operatiuni decat livrarile intracomunitare de bunuri, persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Cum se pot corecta facturile

Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:

a) in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;

b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.

Cum se inregistreaza in contabilitate facturile incasate in cont personal

O persoana a incasat de la un client din China 7535,85 usd in contul personal. Acesti bani ii considera dividende si achita impozitul pe dividende? Cum ii inregistreaza in contabilitate facturile?

Specialistul ne spune ca daca incasarea facturilor se realizeaza in contul personal al administratorului, atunci va rog mult sa aveti in vedere urmatoarea baza legala:

Art.144 alin (1) si (3) din Legea 31/1990.

“Este interzisa creditarea de catre societate a administratorilor acesteia, prin intermediul unor operatiuni precum:
a) acordarea de imprumuturi administratorilor;
b) acordarea de avantaje financiare administratorilor cu ocazia sau ulterior incheierii de catre societate cu acestia de operatiuni de livrare de bunuri, prestari de servicii sau executare de lucrari;


Prevederile de mai sus nu se aplica:
a) in cazul operatiunilor a caror valoare exigibila cumulata este inferioara echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro;
b) in cazul in care operatiunea este incheiata de societate in conditiile exercitarii curente a activitatii sale, iar clauzele operatiunii nu sunt mai favorabile administratorului decat cele pe care, in mod obisnuit, societatea le practica fata de terte persoane.”


Si conform art. 272. alin (1) lit c) Se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda administratorul, care se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa, de la societatea pe care o administreaza, suma imprumutata fiind superioara limitei prevazute de mai sus.

Solutia ar fi, daca se doreste remedierea situatiei depunerea sumei de bani incasate in contul bancar al societatii cu explicatia incasare pentru clientul X sau in casierie, dar aici tinand cont de plafonul zilnic de plati si de caracterul fragmentat daca este cazul.

Daca banii nu se intorc in societate si raman la dispozitia administratorului atunci vom inregistra in contabilitate in felul urmator:

1. Incasare facturii in contul administratorului:
461.admin = 4111

Suma incasata de administrator o puteti trata ca pe dividende. Calcul impozit pe dividende aferent sumelor platite, aplicand metoda sutei marite:
1171 = 457 suma bruta (este necesar ca societatea sa fi avut profit, daca este pe pierdere nu se pot repartiza dividende)
457 = 461 admin suma neta
457 = 446 impozit dividende
446 = 5121 plata impozit dividende

Mai exista riscul de reincadrare a sumei de catre inspectorii ANAF la venituri din alte surse aplicand un impozit de 10%.

SAU

Puteti sa realizati toate procedurile prin intermediul contului 542.

1. Incasare facturii in contul administratorului:
542.admin = 4111

2. Plata facturi furnizori, salarii, etc. din contul administratorului:
401 = 542.admin
421 = 542.admin

La sfarsitul lunii contabile, o sa aveti un sold debitor sau creditor in contului 542, iar acesta va reflecta suma de incasat de la administrator, respectiv suma de platit administratorului.

Totodata, as dori sa mai mentionez ca daca preferati sa inregistrati tranzactiile conform variantei 2 (cea mai frecvent utilizata in practica) chiar daca nu veti impozita sumele incasate de administrator ca si dividende, tot va exista riscul de reincadrare din partea ANAF.

Operatiunile de incasari/plati vor fi inregistrate in baza extrasului de cont furnizat de catre administrator pentru cele achitate prin card/virament bancar, respectiv bon fiscal/chitanta pentru cele achitate in numerar.

V-ar fi de mare folos daca administratorul ar putea sa va pregateasca un decont (chiar si in excel), in care mentioneaza toate platile efectuate, precum si documentele justificative aferente.


Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016