
Raportul Special
realizat de specialisti
prof. dr. Tiberiu Medeanu
Universitatea de Vest din Timisoara
I. Imperfectiuni legislative
Codul fiscal adoptat in anul 2003 a prevazut cateva infractiuni, dar dupa cateva luni s-a decis transferarea acestora intr-un alt capitol, fara sa se coreleze terminologia in mod adecvat. Produsul ?uleiuri minerale? la care se refera unele infractiuni nu mai este definit, deducandu-se doar ca a fost inlocuit in unele capitole cu termenul ?produse energetice?. Unele infractiuni au fost prevazute si de Codul penal, adoptat prin Legea nr. 301/2004,
dar continutul unora difera de cele din Codul fiscal.
Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si fac dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.
1. Evolutia sanctionarii infractiunilor in Codul fiscal
Codul fiscal din anul 2003 a prevazut un numar de 7 infractiuni in art. 245 din Titlul VII, Capitolul VIII, intitulat ?Sanctiuni?.
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Acestea se refereau la fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului in legatura cu: cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor; achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati; utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice; achizitionarea sau livrarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime de la alti furnizori ori catre beneficiari neautorizati; comercializarea unor uleiuri minerale neaccizabile catre persoane neautorizate si comercializarea
prin statiile de distributie a unor uleiuri minerale care nu corespund standardelor nationale de calitate1.
Aceste infractiuni erau pedepsite cu inchisoare, limitele generale ale sanctiunilor fiind de la 6 luni la 7 ani, in functie de natura si gravitatea faptelor. Cea mai severa pedeapsa, de la 2 la 7 ani, era prevazuta pentru livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie, fara prezentarea de catre cumparator a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata.
Sub aspectul gravitatii, urma cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata, sanctionata cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani. Celelalte fapte erau pedepsite cu inchisoare de la 1 la 3 ani.
Prin O.G. nr. 83/20042 au fost modificate unele prevederi din Codul fiscal, fara a fi vizat capitolul referitor la infractiuni. Legea nr. 494/2004, prin care a fost aprobata aceasta ordonanta, i-a modificat continutul, stabilind ca se abroga art. 245 referitor la infractiuni si se include in Titlul IX1, cu denumirea ?Infractiuni?. Acesta a fost introdus dupa art. 296, infractiunile fiind cuprinse in art. 2961 Cod fiscal. In cuprinsul legii nu s-a precizat data intrarii in vigoare, ramanand valabile prevederile din ordonanta pe care a aprobat-o, respectiv 1 ianuarie 2005.
2. Erori si omisiuni in reglementarea infractiunilor cu privire la accize
Majoritatea infractiunilor prevazute anterior de art. 245 au fost preluate de art. 2961 Cod fiscal., astfel incat s-a realizat doar transferarea textului, si nu dezincriminarea infractiunilor respective. Exceptia a constituit-o infractiunea prevazuta de art. 245 lit. g), constand in comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate. Aceasta nu a mai fost preluata de noua incriminare penala, faptele respective reprezentand numai contraventia prevazuta de art. 220 lit. v) Cod procedura fiscala. Continutul celorlalte infractiuni a ramas identic, exceptia reprezentand-o numai infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. e) referitoare la achizitionarea unor categorii de uleiuri minerale, in cuprinsul careia s-a adaugat sintagma ?care provin pe circuitul economic?.
Cu prilejul acestei modificari legislative au fost stabilite inca cinci infractiuni, prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k), referitoare la: producerea de produse accizabile, marcarea cu marcaje false a produselor accizabile; impiedicarea organului de control de a efectua verificari inopinate in antrepozitele fiscale; livrarea reziduurilor de uleiuri minerale catre alti clienti decat antrepozitele fiscale de productie; achizitionarea de catre antrepozitele fiscale de productie a reziduurilor de uleiuri minerale in conditii contrare legii.
La data de 7 decembrie 2004, printr-o alta ordonanta de urgenta3 a fost abrogata infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. a) Cod fiscal, referitoare la ?Cesionarea sau instrainarea sub orice forma a actiunilor, cu exceptia celor care fac obiectul tranzactiilor pe piata de capital ori a partilor sociale sau a activelor fixe ale contribuabililor, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente, in vederea efectuarii controlului financiar-fiscal, cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea operatiunii de cesionare sau instrainare?.
O infractiune cu acelasi continut fusese introdusa in Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, la art. 459, amplasat in capitolul intitulat ?Delicte contra regimului fiscal?, fara sa se decida abrogarea ei. Limita minima a pedepsei prevazute de Codul penal era mai mare, situandu-se la un an, iar tentativa era pedepsita, spre deosebire de Codul fiscal.
In acelasi capitol din Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, grupate la art. 460-461, sunt reglementate si infractiunile prevazute de art. 2961 lit. c), d), e), f) si g) referitoare la unele operatiuni cu alcool sau cu uleiuri minerale4.
Infractiunea prevazuta de art. 461 alin. (2) din acest Cod penal are insa inteles diferit in privinta subiectului activ, pentru ca utilizeaza notiunea ?fara prezentarea catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?, in timp ce infractiunea prevazuta de art. 2961 Cod fiscal. se refera la ?prezentarea de catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?.
Absenta particulei ?de? in Codul penal schimba intelesul frazei, in sensul ca accizele ar trebui platite de vanzatorul uleiurilor minerale, care sa prezinte documente in acest sens cumparatorului. In realitate, prevederea corecta este cea din Codul fiscal, pentru ca accizele se achita de catre cumparatorul produselor respective.
Desi noul Cod penal trebuia sa grupeze toate infractiunile din legile speciale, au ramas neincluse infractiunile prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k) Cod fiscal. Pe de alta parte, in art. 461 alin. (1) lit. c) din acest Cod penal este incriminata infractiunea de comercializare, prin pompele statiilor de distributie, de uleiuri minerale, benzina si motorina care nu corespund standardelor nationale de calitate, desi infractiunea similara din Codul fiscal a fost abrogata prin Legea nr. 494 din 12 noiembrie 2004.
Intrarea in vigoare a Codului penal a fost amanata succesiv, desi au trecut mai mult de patru ani de la adoptarea lui5.
In alternativa intrarii in vigoare a acestui Cod penal se vor accentua dificultatile de aplicare a dispozitiilor cu caracter penal din cauza reglementarii deosebite fata de Codul fiscal, a numeroaselor modificari si a dezincriminarii unor infractiuni.
Sub aspectul aplicarii legii penale in timp se constata ca infractiunile prevazute de art. 245 din Capitolul VIII au fost in vigoare in perioada 1 ianuarie 2004 ? 1 ianuarie 2005, fiind inlocuite apoi de infractiunile prevazute de art. 2961 din Codul fiscal. Exceptia o reprezinta infractiunile care au fost abrogate prin actele normative din 19 august 2004 si 7 decembrie 2004, in cazul carora discriminarea are efect retroactiv.
Codul fiscal a fost insotit de Norme metodologice de aplicare, adoptate numai in luna februarie 2004, care au suferit ulterior numeroase modificari6. Unele infractiuni din Codul fiscal sunt dependente si de anumite prevederi din Codul de procedura fiscala, care a fost modificat si republicat de numeroase ori in decurs de trei ani. Si prevederile acestui cod sunt insotite de Norme metodologice de aplicare, adoptate la cateva luni dupa intrarea lui in vigoare7.
Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si face dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.
Note:
1 Codul fiscal din anul 2003, art. 245: ?Constituie infractiuni urmatoarele fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului autorizat sau al societatii:
a) cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata conform titlului VII, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea acestei operatiuni, in vederea efectuarii controlului financiar-fiscal;
b) achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati de astfel de produse, potrivit titlului VII;
c) utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice de orice fel;
d) achizitionarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatori autorizati potrivit titlului VII;
e) livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie fara prezentarea de catre cumparator, persoana juridica, a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata;
f) comercializarea uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care au punctul de inflamabilitate sub 850C, altfel decat direct catre utilizatorii finali, care folosesc aceste produse in scop industrial;
g) comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate.
2 O.G. nr. 83 din 19 august 2004, publicata in M.Of. nr. 793 din 27 august 2004, a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
3 O.U.G. nr. 123/2004, publicata in M.Of. nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.
4 Infractiunile respective erau intitulate ?Nerespectarea regimului fiscal al alcoolului? si ?Nerespectarea regimului fiscal al uleiurilor minerale?.
5 In realitate, intrarea in vigoare a acestui Cod penal este incerta, din moment ce exista in prezent, in dezbatere publica, un alt proiect de Cod penal, radical diferit.
6 Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal au fost aprobate prin H.G. nr. 44/2004, publicata in M.Of. nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
7 Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala au fost aprobate prin H.G. nr. 1.050/2004, publicate in M.Of. nr. 651 din 20 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din noiembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 09 aprilie 2009
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Prevenirea si combaterea spalarii banilor: Obligatii, proceduri si sanctiuni noi in 2020Noi prevederi pentru autorizarea celor care desfasoara activitati de schimb valutar in RomaniaControale TVA in 2021. Care sunt situatiile in care codul de TVA se poate anula?Masurile asiguratorii prevazute de decizia CCR nr.581/2019 nu au avut un impact semnificativPlafon incasari dividende in numerar, conform disciplinei financiareUltimele articole
ONPCSB si spalarea banilor. 10 etape pentru raportarea eficienta a tranzactiilor suspecteONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleOrdinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleArticole similare
Studiu de caz: Achizitia fondului de comert de la o persoana nerezidentaImpozit pe dividende si contributii datorate. Care sunt implicatiile fiscale?La finalul lunii martie 2022 se implineste termenul limita pentru depunerea Formularului 394ANAF a emis un nou proiect privind Formularul 088Precizari privind declararea si plata impozitului pe venitUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UESfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA