Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare masa lemnoasa

13-Iun-2011
31137
Studiu de caz:
Regie autonoma Cod CAEN 210:

-Cum se inregistreaza masa lemnoasa contractata si la ce data?
- Cum se inregistreaza masa lemnoasa facturata?
- Cum stabilim impozitul pe profit si unde se achita?


Raspuns:
Avand in vedere faptul ca regia autonoma are ca obiect de activitate "silvicultura si alte activitati forestiere", consider ca trebuie sa aveti in vedere atat prevederile legislatiei fiscale, cat si prevederile legislatiei specifice aplicabile acestei activitati.


Legislatia fiscala reglementeaza faptul ca masurile de simplificare se aplica pentru livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu toate modificarile si completarile ulterioare. Acest fapt rezulta din prevederile art. 160 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal.

Definitia celor doua notiuni se regasesc in anexa nr. 1 din cadrul legii nr. 46/2008, dupa cum urmeaza:
- la punctul 16 masa lemnoasa definita drept totalitatea arborilor pe picior si/sau doborati, intregi sau parti din acestia, inclusiv cei aflati in diferite stadii de transformare si miscare in cadrul procesului de exploatare forestiera;
- la punctul 17 materiale lemnoase, categorie in care se incadreaza:
- lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc;
- cheresteaua, flancurile, traversele, lemnul ecarisat cu sectiune dreptunghiulara sau patrata;
- lemnul cioplit;
- arbori si arbusti ornamentali;
- pomi de Craciun;
- rachita si puieti.

Prin art. 123 din Codului silvic se reglementeaza faptul ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se stabileste anual, prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care ras-punde de silvicultura. Deci, pentru emiterea facturii de masa lemnoasa trebuie respectat pretul astfel stabilit.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca masurile de simplificare se aplica numai in situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei, inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Chiar daca este supusa masurilor de simplificare, vanzarea materialelor lemnoase se incadreaza in categoria operatiunilor taxabile, fapt reglementat in mod expres prin normele de aplicare ale articolului 160 la punctul 82 alineatul (1) "In sensul art. 160 alin. (5) din Codul fiscal, prin livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii se intelege operatiunile realizate numai intre persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au locul livrarii sau locul prestarii in Romania conform art. 132, respectiv art. 133, din Codul fiscal, si sunt operatiuni taxabile conform titlului VI din Codul fiscal".

Pentru livrarea celor doua categorii de bunuri, in calitate de furnizor, regia emite factura fara taxa cu obligatia de a inscrie pe factura o mentiune din care sa rezulte faptul ca s-a aplicat regimul de taxare inversa. Factura se emite in acest mod chiar si pentru avansurile incasate. Aceasta modalitate de facturare rezulta din prevederile cuprinse in normele de aplicare ale art. 160 alin. 2 punctul 82 alin. (3).

Aplicarea masurilor de simplificare reprezinta o facilitate acordata de lege care il scuteste pe vanzator sa colecteze TVA, dar si pe cumparator sa achite TVA colectata de catre furnizor. Aceste masuri au fost adoptate si pentru a se evita solicitarea rambursarii TVA de catre cumparatorii de deseuri de ma-teriale feroase.

Astfel, in tranzactiile cu persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, aplicarea masurilor de simplificare (regim cunoscut si sub denumirea taxare inversa) se concretizeaza prin colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile, procedura aplicata doar de catre cumparator in baza formulei contabile 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata". Aceasta procedura reprezinta pentru cumparator autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, operatiune echivalenta cu plata taxei catre furnizor.

Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 5 "De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul /prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator".

Valoarea facturilor emise prin aplicarea regimului de taxare inversa se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari in coloana 10 din modelul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 13 denumit ,"Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare", din cadrul sectiunii "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII IN INTERIORUL TARII SI EXPORTURI".

In situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana neimpozabila sau o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA, pentru emiterea facturii se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA cu cota standard TVA de 24 %.
Factura astfel emisa se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Referitor la legislatia specifica regiei autonome, va recomand sa consultati urmatoarele acte normative mai importante:
- legea nr. 46/2008 - Codul silvic;
- H.G. nr. 996 din 27 august 2008 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
- Ordinul minstrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 606 din 30 septembrie 2008 pentru aprobarea Instructiunilor privind termenele, modalitatile si perioadele de colectare, scoatere si transport al materialului lemnos;
- Ordinul minstrului mediului si padurilor nr. 1343 din 24 august 2010 pentru aprobarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior.

Pentru determinarea impozitului pe profit nu sunt particularitati specifice obiectului de activitate al regiei, motiv pentru care profitul impozabil se determina in mod uzual, ca diferenta intre venituri si cheltuieli la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Modul de calcul al impozitului pe profit se inscrie in registrul de evidenta fiscala. Impozitul pe profit calculat, datorat si raportat la organul fiscal teritorial se vireaza bugetului de stat in contul unic.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016