
Raportul Special
realizat de specialisti
Nu de putine ori am atras atentia ca procedura de inventariere a patrimoniului nu trebuie privita nu mai ca o obligatie impusa de stat prin Legea con tabilitatii, ci si ca o operatiune absolut necesara unei entitati, astfel incât contabilitatea acesteia (evidenta scriptica) sa se puna de acord cu situatia reala patrimoniala (evidenta faptica).
Nu exista situatie financiara anuala care sa exprime fidel realitatea patrimoniala a unei entitati, a pozitiei financiare si a performantei sale, fara sa tina seama de inventarierea elementelor de activ sau pasiv cuprinse in bilantul contabil.
Inventarierea patrimoniului reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.
Potrivit Legii contabilitatii, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora in situatiile financiare anuale se fac potrivit reglementarilor contabile aplicabile (O.M.F.P. nr. 1.802/ 2014).
Inventarierea se efectueaza in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Asadar, Legea contabilitatii prevede obligatia efectuarii inventarierii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, insa cele mai multe companii aleg sa o efectueze la sfârsitul anului.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examen Consultant Fiscal 2025
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Potrivit art. 41 pct. 2 lit. d) si art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, constituie contraventie „nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii cu privire la efectuarea inventarierii”.
FOARTE IMPORTANT!
Contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei!
Conform O.M.F.P nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, in situatiile financiare anuale, elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se reflecta si se evalueaza la valoarea contabila, pusa de acord cu rezultatele inventarierii.
Pentru a vedea continuarea articolului si a descoperi informatii utile despre Procedura de efectuare a inventarierii patrimoniului, dar si alte date necesare firmei tale, descopera noua editie a Monitorului Contabil, pe www.rs.ro
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Lichidare societate comerciala cu activitate suspendata fara a-si relua activitateaInventariere patrimoniu cu ocazia divizarii societatii. Cum procedati?Imposibilitate de participare la inventariere. Ce rezolvare exista?Obligatia de a efectua INVENTARIEREA PATRIMONIULUICe registre si documente sunt obligatorii pentru PFA?Ultimele articole
Procedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiNerespectarea obligatiilor financiar-contabile. Amenzile s-au DUBLAT pentru firmeRegistrul inventar: Cum se completeaza documentul pentru PFA-uri si care este modelul utilizat in 2023?Contabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 222 pagini. Descopera GHIDUL practicActivitate de expert contabil in relatia cu o societate. Intra in atributiile lui efectuarea inventarierii?Articole similare
Controale antifrauda la inceput de 2024. Au fost aplicate SANCTIUNI contraventionale de peste 8 milioane de leiTot ce trebuie sa stii despre TVA in 2014!Amenzi de 6.000 lei pentru persoanele care folosesc in alte scopuri suma de 1.400 lei primita de la stat pentru plata facturilor la energieGhid complet 2015: Taxe si impozite platite la timp si legalPiata de munca din Romania se pregateste de relansare cu ajutorul FMIUltimele articole
Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoareMonografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utileImpozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaRO e-Transport in 2025. Declararea transporturilor NU se face pe detalii comercialeSfaturi de la experti
Intrebare: Avem incheiat un contract de vanzare catre un partener din Elvetia; marfa urmand sa ajunga in spatiul UE, destinatia Spania. Partenerul ne-a transmis cod de TVA din Elvetia, dar spune ca nu are cod de TVA in Spania sau in alta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contributii la fond de pensii facultative. Aspecte fiscale. Monografie contabila
Intrebare: O SRL plateste pentru un angajat pensie privata 500 lei pe luna, impartita astfel: 250 lei contributie angajator si 250 lei contributie angajat, platita de firma dar retinuta din salariu. * Contractul este incheiat incepand cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare
Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA