Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

10-Feb-2025
3038
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026.

Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

In continuare, detaliem principalele modificari aduse de O.U.G. nr. 138/2024, asa cum au fost prezentate de ANAF Cluj printr-un comunicat de presa recent.

Principalele modificari si completari aduse Legii nr. 82 /1991 a contabilitatii prin O.U.G. nr. 138/2024:

1. Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, se introduce obligatia de a se intocmi lunar balanta de verificare;

2. Se instituie obligatia de pastrare, timp de 10 ani, a situatiilor financiare trimestriale si anuale intocmite de institutiile publice, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor;

3. Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii;

4. Pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(3) din Legea contabilitatii, Republicata, se stabileste o data fixa pentru depunerea situatiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa cum urmeaza:

-societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, Republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;

-celelalte persoane juridice, pana la data de 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;

Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic depun situatiile financiare anuale in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale. Fac exceptie de la aceste prevederi, entitatile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. b) din Legea contabilitatii, Republicata, care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic si care depun situatiile financiare anuale in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.

In cazul in care datele/ termenele prevazute mai sus sunt zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora.

5. Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportarii situatiilor financiare, rapoartele de situatii financiare, notele, precum si alte documente care insotesc situatiile financiare la institutiile publice se transmit exclusiv in format electronic;

6. Incepand cu exercitiul financiar al anului 2025, situatiile financiare anuale/raportarile contabile se depun numai in format electronic conform specificatiilor publicate pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica aceste prevederi incepand cu situatiile financiare anuale corespunzatoare primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.”

Baza legala:

- art. X-art. XI din O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri.

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016