Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masuri pentru inlaturarea inechitatilor salariale pentru aproximativ 650.000 de angajati din sistemul bugetar

09-Iun-2016
2219

Sistemul de salarizare pentru personalul bugetar din sanatate si educatie va fi restructurat incepand cu luna august 2016, iar de aceste modificari vor beneficia aproximativ 650.000 de salariati din cadrul tuturor familiilor ocupationale.

Guvernul a aprobat la 8 iunie a.c. o Ordonanta de Urgenta care modifica si completeaza OUG 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, in scopul de a indrepta erorile facute in ultimii cinci ani in salarizarea sistemului bugetar. Actul normativ este rezultatul consultarilor in cadrul mai multor intalniri cu reprezentanti ai tuturor familiilor ocupationale.

Cheltuiala bugetara pe care o presupune aplicarea noilor masuri in 2016 este estimata la 873 milioane lei, iar pentru 2017, la 2,6 miliarde lei.

Modificarile introduse prin actul normativ adoptat astazi de Guvern au in vedere, in principal, urmatoarele aspecte:

I. Reducerea disfunctionalitatilor de incadrare in sistemul public, prin:

Eliminarea inechitatilor de salarizare pentru functii egale si munca egala in cadrul aceleiasi unitati. Acest lucru se va face prin aducerea salariilor la nivelul maxim aflat in plata la nivelul institutiei publice, autoritatii publice, unitatii pentru toate familiile ocupationale, in limita alocarilor bugetare;
in cazul personalului din aparatul propriu al ministerelor, eliminarea diferentelor de salarizare se va face prin acordarea a 70% din nivelul de salarizare al Secretariatului General al Guvernului. in situatia in care salariile de baza calculate la nivelul a 70% din nivelul de salarizare de la Secretariatul General al Guvernului sunt mai mici, se pastreaza nivelul salariilor aferente lunii iulie 2016.
Eliminarea diferentelor de salarizare provenite din neacordarea soldei de merit, ca urmare a aplicarii Legii-cadru nr. 330/2009 si a O.U.G. nr. 1/2010, pentru familia ocupationala Aparare, ordine publica si siguranta nationala. Astfel, pentru personalul militar, politisti din aceeasi institutie publica, respectiv unitate, soldele de functie/salariile de functie in care nu au fost cuprinse sumele compensatorii corespunzatoare soldei de merit/ salariului de merit la nivelul anului 2009, vor fi stabilite la nivelul in plata al soldelor de functie/salariilor de functie care cuprind aceste sume compensatorii. Aceste drepturi salariale se vor acorda in doua etape: 50% din acestea incepand cu luna august 2016 si 50% incepand cu luna august 2017.


Reglementarea situatiei pentru personalul care detine titlul stiintific de doctor si nu beneficiaza de suma compensatorie inclusa in anul 2010 in salariul de baza, prin acordarea unei sume compensatorii aferenta titlului stiintific de doctor stabilita la nivelul similar in plata pentru aceeasi functie, grad didactic, transa de vechime in invatamant si gradatie corespunzatoare vechimii in munca pentru personalul didactic din invatamant, respectiv grad/treapta profesionala si gradatie corespunzatoare vechimii in munca la celelalte categorii de personal din institutia, autoritatea publica, unitatea/unitatea similara.

II. Restructurarea completa a sistemului de salarizare din sanatate, incepand cu luna august 2016, prin stabilirea unei grile de salarizare cu valori nominale ale salariilor, in vederea eliminarii inechitatilor existente;

Stabilirea unei cresteri suplimentare de aproximativ 10% fata de restul functiilor a salariilor debutantilor, in vederea cresterii atractivitatii carierei in sistemul public de sanatate. De exemplu, salariul de incadrare al unui medic din unitati clinice va fi intre 2.364 de lei si 2.944 de lei, in functie de vechime, iar al unui asistent medical intre 1960 lei si 2441 lei, in raport de vechimea in munca. Salariul unui medic primar din serviciul de ambulanta sau primiri urgente va fi intre 4.371 lei si 5443 lei. Cuantumul salariilor difera in functie de specializare, grad si vechime si este completat cu diferite sporuri.
in situatia in care salariile de baza stabilite potrivit grilei de salarizare sunt mai mici decat acestea, se pastreaza nivelul salariilor aferente lunii iulie 2016.
Stabilirea transelor de vechime in munca in concordanta cu prevederile Legii-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice; Se elimina inechitatile salariale pentru toti cei aproximativ 163.000 de angajati din sistemul de sanatate.
Cuantumul salariului lunar brut/soldei brute lunare luat/luate in calcul la stabilirea bursei de rezidentiat este stabilit la nivelul de 4.749 lei
Se reglemententeaza situatia garzilor efectuate de personalul sanitar cu pregatire superioara in afara normei legale de munca si a programului normal de lucru de la functia de baza. Acestea se vor desfasura in baza unui contract de munca cu timp partial pentru activitatea prestata in linia de garda; personalul va beneficia numai de drepturile aferente activitatii prestate in linia de garda.

III. Restructurarea completa a sistemului de salarizare pentru personalul didactic si didactic auxiliar din invatamant, incepand cu luna august 2016, prin:

Stabilirea unei grile de salarizare cu valori nominale ale salariilor, in vederea eliminarii inechitatilor existente; De exemplu, pentru un profesor cu studii superioare de lunga durata, grad didactic I, vechime intre 1-6 ani, salariul de baza va fi intre 1.896 si 2.361 lei, iar pentru un profesor debutant salariul va fi intre 1.700 si 2.117 lei. Pentru un profesor universitar cu vechime in invatamant intre 6-10 ani, salariul de baza va fi intre 2.991-3.465 lei, va creste gradual, in functie de vechime, ajungand, in cazul persoanelor cu peste 40 de ani de vechime la 6.935 de lei.
Stabilirea unei cresteri suplimentare de aproximativ 10% fata de restul functiilor a salariilor debutantilor, in vederea cresterii atractivitatii carierei in sistemul de invatamant;
In situatia in care salariile de baza stabilite potrivit grilei de salarizare mai sunt mici sau egale decat acestea, se pastreaza nivelul salariilor aferente lunii iulie 2016;
In situatia in care salariul brut determinat potrivit actului normativ adoptat astazi este mai mare decat cel aferent lunii iulie 2016, se va acorda 50% din cresterea rezultata incepand cu luna august 2016 si 100% incepand cu luna decembrie 2017; Se elimina inechitatile salariale pentru aproximativ 280.000 de cadre didactice si personal auxiliar din invatamant.
Reglementarea acordarii indemnizatiei pentru invatamantul special (15% din salariul de baza), a gradatiei de merit (25% din salariul de baza), a indemnizatiei de diriginte (10% din salariul de baza), a cuantumului compensatiilor tranzitorii pentru personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control, daca acesta indeplineste conditiile de acordare prevazute de lege;

IV. Introducerea unui sistem de premiere bazat pe conditii de reforma si criterii de performanta pentru personalul din sistemul de sanatate incepand cu luna ianuarie 2017, si pentru personalul didactic si didactic auxiliar din invatamant, incepand cu luna ianuarie 2018. Astfel:

- ordonatorii de credite pot acorda premii anuale, semestriale si trimestriale, in limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului prevazut in statul de functii, cu incadrare in fondurile aprobate prin buget, in conditiile indeplinirii conditiilor de reforma si a criteriilor de performanta;
- conditiile de reforma si criteriile de performanta se vor elabora de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii stiintifice si vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului;
- premiile anuale, semestriale si trimestriale, in limita a 2% din cheltuielile cu salariile vor putea fi acordate numai dupa aprobarea conditiilor de reforma si a criteriilor de performanta prin hotarare a Guvernului;
- remiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorul de credite, pe baza indeplinirii conditiilor de reforma si a criteriilor de performanta;

Un alt element de noutate al OUG are in vedere infiintarea registrului general de evidenta al persoanelor platite din fonduri publice, pentru a avea o evidenta clara a angajatilor din sistemul bugetar. Modul de aplicare va fi stabilit prin Hotarare a Guvernului.


Sursa: Guvernul Romaniei

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016