Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEEMA si MFE, proiect OUG privind noi fonduri de sprijin europene. Se asigura capital de lucru necesar IMM-urilor

13-Iul-2020
2368
Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri si Ministerul Fondurilor Europene au publicat, in data de 9 iulie 2020, pentru consultare publica, un nou Proiect de OUG privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei COVID-19, precum si alte masuri din domeniul fondurilor europene. 
 
Romania, ca si celelalte state membre ale UE, a fost afectata de criza economica generata de pandemia de SARS-CoV-2. Criza afecteaza activitatea intreprinderilor, si in special a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) acestea confruntandu-se cu un deficit brusc de lichiditati sau chiar cu indisponibilitatea lichiditatilor. Astfel, s-a creat o situatie exceptionala, care trebuie tratata prin masuri specifice de catre Romania ?i care trebuie abordata, de asemenea, cu celeritate si prin adoptarea de masuri specifice.
 
Tot mai multe companii care altfel ar fi viabile se vor confrunta cu probleme de solvabilitate, iar sprijinul pentru lichiditati din fonduri nationale nu va fi suficient. Acest lucru este in parte legat de faptul ca sprijinul de lichiditate ia in mod obisnuit forma imprumuturilor, ceea ce poate slabi si mai mult bilanturile intreprinderilor, deoarece multe companii au asistat la o crestere constanta a capitalului imprumutat in ultimii ani.
 
Prezentul act normativ are in vedere crearea unor forme de sprijin sau instrumente din fonduri externe nerambursabile pentru:
 
a) asigurarea unui microgrant pentru capital de lucru destinat microintreprinderilor fara salariati, precum si PFA/CMI prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
b) asigurarea capitalului de lucru necesar IMM-urilor;
c) realizarea de investitii necesare pentru extinderea/reabilitarea/modernizarea capacitatilor de productie existente, realizarea unor capacitati de productii noi, achizitionarea de echipamente, utilaje si instalatii, precum si pentru modernizarea, reabilitarea, extinderea cladirilor existente sau achizitionarea unor cladiri destinate activitatilor de productie noi, inclusiv pentru achizitionarea de terenuri necesare realizarii investitiilor in limita a 10% din valoarea proiectelor care fac obiectul cererilor de finantare.
 
Sprijinul din fonduri externe nerambursabile va fi acordat de Ministerul Fondurilor Europene (MFE), in cadrul Programului Operational Competitivitate (POC) 2014-2020. Ministerul Economiei, Energiei si a Mediului de Afaceri (MEEMA) in parteneriat cu Agentiile pentru IMM, Atragere de Investitii si Promovare a Exportului (AIMMAIPE) si Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) va indeplini functia de administrator al schemei de ajutor de stat al celor 3 instrumente mai sus prezentate si de beneficiar in cadrul POC 2014-2020.
 
In acest scop, AM POC 2014-2020 va lua toate masurile legale ce se impun pentru modificarea programului operational precum si pentru includerea, cu respectarea prevederilor Regulamentelor CE, la finantare a formelor de sprijin din fonduri externe nerambursabile.
 
Intre MFE prin AM POC 2014-2020 si administrator se vor incheia contracte de finantare in conformitate cu prevederile Regulamentelor CE.
 
Se va crea un mecanism financiar specific care sa permita MFE si parteneriatului format din MEEMA, AIMMAIPE si STS sa finanteze IMM-urile intr-un termen foarte scurt.
 
Tipuri de instrumente:
 
Microgranturile vor avea valoarea de 2.000 euro, echivalentul in lei si se acorda o singura data, potrivit modalitatilor de acordare prevazute in Ghidul Solicitantului elaborat si aprobat potrivit Regulamentelor CE si a procedurilor specifice, prin grija AM POC 2014-2020, urmatoarelor tipuri de beneficiari de ajutor de stat:
 
a) IMM-uri care fac dovada prin situatiile financiare depuse ca nu detin salariati cu contract individual de munca incheiat conform legii;
b) Persoane fizice autorizate care desfasoara activitati in domeniul artelor spectacolului, denumiti generic ”artisti”. Termenul de „artist” include autorii, creatorii, performerii si interpretii care lucreaza in domeniile: literatura (scriitori, traducatori); arte performative si dramatice (inclusiv teatru de papusi, circ si mime); dans; muzica (compozitori, muzicieni, cantareti, coruri, aranjori, dirijori etc.); arte vizuale (pictura, sculptura, arta grafica, fotografie, multimedia); mass-media audiovizuale (cinema, televiziune, radio, multimedia interactive), cu activitate independenta;
c) Persoanele fizice autorizate/cabinete medicale individuale din domeniul sanatatii, daca au fost implicate in transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea si tratamentul pacientilor diagnosticati cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat in baza OUG 43/2020 pentru aprobarea unor masuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a raspandirii coronavirusului COVID-19, pe perioada starii de urgenta;
d) Persoane fizice autorizate din domeniul activitatilor culturale si creative, conform domeniilor de activitate incluse in Anexa 1.
 
Fondurile alocate pentru acordarea de micro granturi in cadrul POC 2014-2020 sunt in valoare totala de 100.000.000 euro din care 85.000.000 euro se aloca din bugetul POC 2014-2020 si 15.000.000 euro din cofinantarea de la bugetul de stat in conformitate cu prevederile Regulamentelor CE referitoare la cofinantarea Statului Membru.
 
Numarul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maxim 50.000.
 
Metodologia de calcul a sumei forfetare are la baza veniturile totale ale populatiei medii lunare pe o gospodarie care au fost in anul 2019 de 4790 lei (aproximativ 1.000 euro), conform Institului National de Statistica (https://insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/abf_2019r.pdf).
 
Avand in vedere faptul ca starea de urgenta a fost decretata pentru o perioada de 2 luni, suma forfetara va fi constituita ca masura compensatorie pentru beneficiarii ajutorului de stat pentru aceasta perioada, respectiv 2.000 euro. 
 
Grantul se va acorda sub forma de suma forfetara in valoare de 2.000 euro, in conformitate cu prevederile art.67 alin (1) lit. (c) din Regulamentul 1303/2013 si va fi corelat cu mentinerea activitatii beneficiarului pentru cel putin 6 luni de zile. 
 
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte vor fi selectate la finantare pe baza principiului primul venit-primul servit, respectiv criterii de eligibilitate stabilite pe baza ghidului solicitantului elaborat si aprobat conform prevederilor Regulamentelor CE si a prevederilor programului operational prin grija AM POC 2014-2020.
 
Granturile pentru capital de lucru au ca sursa de finantare fondurile externe nerambursabile, cofinantari din bugetul de stat, precum si cofinantari proprii ale beneficiarilor in cadrul POC 2014-2020, destinate IMM-urilor a caror activitate curenta a fost intrerupta prin ordonante militare sau a fost afectata prin scaderea numarului de consumatori, care sunt utilizate pentru finantarea cheltuielilor care privesc activitatile curente.
 
Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare al ajutorului de stat incheiat cu respectarea prevederilor legale si a Regulamentelor specifice ale CE, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele (HORECA), servicii din domeniul transporturilor, agentiile de turism, editurilor/librariilor/bibliotecilor, precum si al organizarilor de evenimente a caror activitate curenta a fost afectata de raspandirea virusului COVID-19 sau a caror activitate a fost interzisa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta si/sau pe perioada starii de alerta. Lista domeniilor de activitate eligibile se regaseste in Anexa 2.
 
Granturile pentru capital de lucru se vor acorda beneficiarilor prin raportare la situatiile financiare depuse pentru exercitiul financiar 2019, dupa cum urmeaza:
 
a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019, evaluata in euro la cursul de schimb prevazut in Ghidul Solicitantului cuprinsa intre 5.000 – 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro la cursul de schimb INFOREURO din luna aprobarii Ghidului de finantare; 
b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019, evaluata in euro la cursul de schimb prevazut in Ghidul Solicitantului cuprinsa intre 13.501 – 1.000.000 euro valoarea grantului se stabileste in procent de 15% din cifra de afaceri si nu poate depasi suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul in euro de peste 1 milion de euro, valoarea maxima a ajutorului este de 150.000 euro.
 
Metodologia de calcul a sumei forfetare:
 
Din estimarile MEEMA a rezultat ca perioada de urgenta a afectat in medie 15% din cifra de afaceri a IMM-urilor. Astfel s-a stabilit suma forfetara raportat la parte din pierderea suferita aferenta cifrei de afaceri. Compensarea oferita de suma forfetara este proportionala cu cifra de afaceri.
 
Granturile pentru capital de lucru nu includ cofinantarile proprii ale beneficiarilor, in procent de minim 15% din valoarea granturilor solicitate.
 
Fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 350.000.000 euro din care 265.000.000 euro fonduri europene nerambursabile, 42.500.000 euro fonduri de la bugetul de stat si coparticipare de 42.500.000 euro de la beneficiari.
 
Numarul estimat de beneficiari este de maxim 65.000.
 
Grantul se va acorda sub forma de suma forfetara in procent de 15% din cifra de afaceri pentru anul 2019, in conformitate cu prevederile art.67 alin (1) lit. (c) din Regulamentul 1303/2013 si va fi corelat cu mentinerea activitatii beneficiarului pentru cel putin 6 luni de zile. 
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte vor fi selectate la finantare pe baza principiului primul venit-primul servit, respectiv criterii de eligibilitate stabilite pe baza ghidului solicitantului elaborat si aprobat conform prevederilor Regulamentelor CE si a prevederilor programului operational prin grija AM POC 2014-2020.
 
Granturile pentru investitii acordate IMM-urilor au ca sursa de finantare fondurile externe nerambursabile, cofinantari din bugetulde stat, precum si cofinantari proprii ale beneficiarilor in cadrul POC 2014-2020, destinate IMM-urilor care vor implementa investitii necesare pentru extinderea capacitatilor de productie existente, reabilitarea/modernizarea capacitatilor de productie existente, precum si pentru crearea unor capacitati noi de productie si finanteaza categorii de cheltuieli specifice pentru realizarea investitiilor propuse prin cererile de finantare depuse.
 
Lista domeniilor de activitate eligibile se regaseste in Anexa 3.
 
Granturile pentru investitii se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
 
a) au avut activitate curenta/operationala desfasurata de minim un an inaintea depunerii cererii de finantare;
b) au inregistrat profit operational din activitatea curenta/ordinara in unul din exercitiile financiare din ultimii doi ani inainte de depunerea cererii de finantare;
c) se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv sa asigure desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minim trei ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului;
d) realizeaza minim 50% din valoarea veniturilor planificate in cadrul planului de afaceri anexa la cererea de finantare in primii doi ani de durabilitate, iar diferenta pana la sfarsitul perioadei de durabilitate (anul al treilea);
e) dispun de cofinantare proprie a proiectului in procent de minim 15% din valoarea proiectului de investitii solicitat pentru finantare, iar pentru regiunea Bucuresti – Ilfov de minim 30% din valoarea proiectului solicitat la finantare;
f) se angajeaza sa prezinte dovezi prin incarcarea ofertelor de pret, respectiv a studiilor de piata, notelor justificative, etc. care sa ateste rezonabilitatea costurilor investitiei pentru care solicita ajutor de stat.
 
Granturile pentru investitii se vor acorda pe proiect si beneficiar si au o valoare echivalent in lei la data efectuarii platii cuprinsa intre 50.000 euro si 200.000 euro, in functie de nevoile de finantare ale proiectelor de investitii depuse la finantare.
 
Criteriile de selectie la finantare ale proiectelor de investitii se stabilesc prin grija AM POC 2014-2020 din cadrul MFE si vor avea in vedere criterii competitive.
 
Fondurile totale alocate pentru granturile destinate investitiilor sunt in valoare de 550.000.000 euro din care 415.870.000 euro se aloca din bugetul POC 2014-2020, 62.380.500 cofinantare de la bugetul de stat si 71.749.500 euro contributia proprie, stat din care 15% sunt destinate pentru regiunea Bucuresti – Ilfov iar 85% pentru restul de 7 regiuni prin utilizarea formulei de alocare din cadrul Programului Operational Regional 2014-2020.
 
Pentru a consulta Proiectul de OUG, click AICI<<
 
Anexa 1, AICI<<
Anexa 2, AICI<<
Anexa 3, AICI<<
Anexa 4, AICI<<
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cabinet avocat. Deductibilitate cheltuieli utilitati Un cabinet avocat are sediul profesional intr-un apartament de bloc. In contractul de inchiriere (pentru toata suprafata) se specifica ca apartamentul este inchiriat ca sediu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cheltuieli cu autoturismul. Deductibilitate 50% O societate nu intocmeste foi de parcurs pentru consumul de combustibil, masina este in proprietatea firmei dar are regim mixt. Va rog sa ne spuneti care este regimul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare online prin Emag Societatea noastra doreste sa achizitioneze serviciul "FulFilment by Emag", adica sa transfere in depozitele Emag marfa, pe care acesta sa o vanda online. Din punctul nostru de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reparatii auto si incasare despagubiri de la client Avand in vedere cele precizate de dvs mai sus: - in cazul in care deduc TVA-ul aferent acestor facturi de reparatii, modalitatea corecta de facturare a despagubirii ar fi suma fara...citeste mai mult

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016