Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modul de calcul al prescriptiei dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale

02-Oct-2019
12178

In luna septembrie 2019 organele fiscale au dreptul de a stabili obilgatii fiscale suplimentare in urma unei inspectii fiscale pentru anul 2013? Cum trebuie tratata prescriptia? Pentru anul 2013 se aplica prevederile vechiului Cod de procedura fiscala (CPF) potrivit careia prescrierea incepe sa curga de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta sau se aplica CPF cel nou, adica de la 1 iulie a anului urmator pentru care se datoreaza obligatia fiscala ? Este vreo diferenta intre tratamentul pentru persoanele fizice si cele juridice?

Raspuns:

Termenul de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale, atat potrivit OG nr. 92/2003 reglementat de art. 91 alin. (1) cat si in sistemul Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala la art. 110 alin. (1) este de 5 ani. Modificarea intervenita de la 1 ianuarie 2016 si aplicabila doar pentru obligatiile fiscale nascute dupa aceasta data priveste momentul de la care incepe calculul celor 5 ani. Daca in sistemul anterior cei 5 ani se calculau de la 1 ianuarie a anului urmator celui s-a nascut obligatia fiscala, potrivit art. 110 alin. (2) din noul Cod de procedura fiscala termenul de 5 ani incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.

Cu privire la calculul teremenului de prescriptie urmeaza a fi avute in vedere si dispozitiile tranzitorii cuprinse in noul Cod de procedura fiscala. Astfel, potrivit art. 347 care contine reglementari cu privire la termene este stabilit faptul ca termenele in curs la data intrarii in vigoare a codului se calculeaza dupa normele legale in vigoare la data cand au inceput sa curga. In schimb, cauzele de intrerupere sau suspendare a termenului de prescriptie se supun legii in vigoare la data la care acestea au intervenit.

Trebuie subliniat, totodata, faptul ca este important de avut in vedere natura obligatiei fiscale in raport de care se calculeaza implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale. Astfel, in cazul impozitelor anuale, cum sunt impozitul pe profit si impozitul pe venit, termenul de prescriptie curge nu din cursul anului in care se realizeaza veniturile, ci din anul in care se depune declaratia anuala, adica din anul urmator. Spre deosebire de acestea, in cazul impozitul pe salarii si a taxei pe valoarea adaugata termenul se calculeaza din anul urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.


Raportand modul de calcul mentionat mai sus la situatia concreta prezentata in intrebarea de la inceputul articolului, rezulta ca termenul de prescriptie de 5 ani curge incepand cu 1 ianuaire 2015 pentru obligatii fiscale anuale pentru care declaratia anuala aferenta anului 2013 se depune in 2014. Asadar, pentru aceste creante fiscale, termenul de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale se implineste la 1 ianuarie 2020.

In schimb, in cazul celorlalte obligatii fiscale mentionate cu titlu de exemplu mai sus, termenul de prescriptie incepe sa curga de la 1 ianuarie 2014 si s-a implinit la 1 ianuarie 2019.

Termenele de prescriptie, atat in ceea ce priveste stabilirea obligatiilor fiscale, cat in cazul executarii silite a obligatiilor fiscale, precum si calculul acestora sunt aceleasi indiferent de calitatea debitorului persoana fizica sau juridica. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
http://www.portalcodulfiscal.ro 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici