Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Termene de prescriptie in cazul procedurii insolventei

26-Sep-2019
6612

"Care este termenul de prescriptie pentru creantele de mai jos in urmatoarea situatie: Societatea noastra a intrat in insolventa in 28.08.2014 - pe legea veche a insolventei nr.85/2006. In anul 2016 avem control fiscal pentru tva si impozit pe profit pentru perioada 2011-2015. Controlul fiscal se finalizeaza in septembrie 2017. In urma controlului s-au stabilit suplimentar urmatoarele creante: TVA 16.106.123 LEI tva stabilit pentru anul 2011 (rezultat din anularea tva-ului deductibil pentru perioada ian-mai 2011 pana la momentul introducerii taxarii inverse la cereale) Impozit Profit = 319.231 lei - impozit stabilit suplimentar pentru per. 2011-2013. Total debite = 16.425.354 lei.

De asemenea, in oct.2017 primim si decizie de accesorii pentru debitele de mai sus in suma de 9.906.224 lei (dobanzi si penalitati calculate pentru perioada 2011-2017).

Mentionez ca atat la tva cat si la impozit pe profit s-au contestat in instanta sumele nerecunoscute stabilite in RIF precum si accesoriile stabilite. Total sume stabilite suplimentar = 26.331.578 lei (respectiv debite 16.425.354 lei 9.906.224 lei accesorii). In anul 2019 judecatorul sindic a respins inscrierea la masa credala a acestei creante de 26.331.578 lei stabilita tardiv de ANAF. Socieatea noasta va intra in reorganizare, este posibil ca ANAF-ul sa considere aceasta suma ca o creanta curenta, dupa ce societatea isi va relua activitatea economica? Daca isi va relua activitatea economica in anul 2024, aceasta creanta este supusa termenului de prescriptie? Se intrerupe termenul de prescriptie a acestei creante avand in vedere ca deocamdata nu se solutioneaza contestatia deciziei in instanta pana la solutionarea plangerii penale? Stiu ca in instanta s-au facut demersuri prin care ANAF este obligat sa solutioneze contestatia pe fondul cauzei, avand in vedere ca in urma contestatiei administrative s-a suspendat solutionarea ca urmare a formularii plangerii penale. Cand se prescrie aceasta creanta? Cum se trateaza ea?"

Specialistul Justinian Cucu raspunde

In conditiile in care inscrierea organelor fiscale la masa credala a fost respinsa de o maniera definitiva de catre judecatorul sindic, in raport cu prevederile art. 76 din Legea nr. 85/2006 si a considerentelor cuprinse in Decizia nr. 28 din 16 aprilie 2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 506 din 20 iunie 2018, Inalta Curte de Casatie si Justitie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept s-a pronuntat in sensul ca prevederile analizate se interpreteaza in sensul ca daca s-a constatat ca o creanta fiscala nu mai poate fi valorificata in procedura insolventei reglementata de Legea nr. 85/2006, ca urmare a depunerii tardive a acesteia, aceeasi creanta nu poate fi valorificata de organul fiscal.

Potrivit considerentelor Deciziei instantei supreme legiuitorul instituie in sarcina titularului unei creante nascute anterior deschiderii procedurii obligatia depunerii in termenul legal a declaratiei de creanta, neindeplinirea acestei obligatii producand efectul prevazut de art. 76 din Legea nr. 85/2006 asupra realizarii acestei creante, in sensul ca respectivul creditor nu va mai avea dreptul de a-si realiza creanta impotriva debitorului in timpul procedurii sau dupa inchiderea acesteia si nici impotriva membrilor ori asociatilor cu raspundere nelimitata ai persoanei juridice debitoare in timpul procedurii si nici ulterior inchiderii procedurii, cu exceptia cazului in care debitorul a fost gasit vinovat de bancruta simpla sau bancruta frauduloasa sau s-a angajat raspunderea membrilor organelor de conducere pentru efectuarea de plati sau transferuri frauduloase.

In aceste conditii, probabil avute in vedere si in solutia pronuntata de judecatorul sindic, urmeaza ca pentru creantele fiscale nascute anterior deschiderii procedurii insolventei, in temeiul art. 76 din Legea nr. 85/2006, in speta, creantele consemnate in deciziile de impunere sa nu mai poata fi recuperate daca nu sunt aplicabile exceptiile mentionate mai sus privind bancruta sau operatiuni frauduloase. Asadar, nu se pune problema unui calcul al prescriptiei ci de producerea directa a consecintelor analizate, fara a mai putea fi stabilite ca obligatii fiscale de plata avand in vedere ca termenul de depunere a cererii de admitere a creantelor pana la expirarea termenului prevazut in cadrul procedurii este un termen de decadere care nu este susceptibil de intrerupere sau suspendare.



Solutia este confirmata si de prevederile art. 266 alin. (8) lit. a) care statueaza anularea creantele fiscale restante administrate de organul fiscal central si local in situatia in care ulterior inchiderii procedurii insolventei, in situatia in care creantele nu sunt admise la masa credala potrivit legii, sub rezerva ca debitorul sa nu fi fost condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi stabilit raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase, inclusiv in cazul atragerii raspunderii acestuia, potrivit legii. (-)

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Diferente de curs valutar

    Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Export in afara UE

    Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • SAF-T D406: Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025

    • Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T, adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati. In acest articol vom vedea pana cand poate...» citeste mai departe aici

  • Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

    • Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare. Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Vouchere emag si reglementari cheie

    • Pentru a putea cumpara bunuri sau diverse alte servicii de la un magazin fizic, o platforma online sau un furnizor de servicii, puteti folosi si vouchere cadou, care functioneaza ca un instrument sau un document care reprezinta o suma de bani sau o anumita valoare monetara. Iar in aceasta categorie intra si voucherele emag, care sunt adesea folosite ca alternative la plata directa cu bani sau carduri de credit. Acestea au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate de firme pentru salariati, chiar...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025

    • Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024. Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.» citeste mai departe aici

  • iFlow eFactura: Automatizare completa!

    • Facturarea electronica nu trebuie sa fie complicata! Cu iFlow eFactura, ai acces la un sistem modern, automatizat si sigur, care elimina erorile si reduce timpul pierdut cu introducerea manuala a facturilor. Indiferent daca administrezi o singura firma sau mai multe, iFlow eFactura iti ofera toate functionalitatile necesare pentru o gestionare eficienta. Ce avantaje ofera iFlow eFactura? Conectare automata la SPV Uita de introducerea manuala a facturilor la ANAF! Aplicatia se conecteaza automat...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016