
Raportul Special
realizat de specialisti
"Care este termenul de prescriptie pentru creantele de mai jos in urmatoarea situatie: Societatea noastra a intrat in insolventa in 28.08.2014 - pe legea veche a insolventei nr.85/2006. In anul 2016 avem control fiscal pentru tva si impozit pe profit pentru perioada 2011-2015. Controlul fiscal se finalizeaza in septembrie 2017. In urma controlului s-au stabilit suplimentar urmatoarele creante: TVA 16.106.123 LEI tva stabilit pentru anul 2011 (rezultat din anularea tva-ului deductibil pentru perioada ian-mai 2011 pana la momentul introducerii taxarii inverse la cereale) Impozit Profit = 319.231 lei - impozit stabilit suplimentar pentru per. 2011-2013. Total debite = 16.425.354 lei.
De asemenea, in oct.2017 primim si decizie de accesorii pentru debitele de mai sus in suma de 9.906.224 lei (dobanzi si penalitati calculate pentru perioada 2011-2017).
Mentionez ca atat la tva cat si la impozit pe profit s-au contestat in instanta sumele nerecunoscute stabilite in RIF precum si accesoriile stabilite. Total sume stabilite suplimentar = 26.331.578 lei (respectiv debite 16.425.354 lei 9.906.224 lei accesorii). In anul 2019 judecatorul sindic a respins inscrierea la masa credala a acestei creante de 26.331.578 lei stabilita tardiv de ANAF. Socieatea noasta va intra in reorganizare, este posibil ca ANAF-ul sa considere aceasta suma ca o creanta curenta, dupa ce societatea isi va relua activitatea economica? Daca isi va relua activitatea economica in anul 2024, aceasta creanta este supusa termenului de prescriptie? Se intrerupe termenul de prescriptie a acestei creante avand in vedere ca deocamdata nu se solutioneaza contestatia deciziei in instanta pana la solutionarea plangerii penale? Stiu ca in instanta s-au facut demersuri prin care ANAF este obligat sa solutioneze contestatia pe fondul cauzei, avand in vedere ca in urma contestatiei administrative s-a suspendat solutionarea ca urmare a formularii plangerii penale. Cand se prescrie aceasta creanta? Cum se trateaza ea?"
In conditiile in care inscrierea organelor fiscale la masa credala a fost respinsa de o maniera definitiva de catre judecatorul sindic, in raport cu prevederile art. 76 din Legea nr. 85/2006 si a considerentelor cuprinse in Decizia nr. 28 din 16 aprilie 2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 506 din 20 iunie 2018, Inalta Curte de Casatie si Justitie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept s-a pronuntat in sensul ca prevederile analizate se interpreteaza in sensul ca daca s-a constatat ca o creanta fiscala nu mai poate fi valorificata in procedura insolventei reglementata de Legea nr. 85/2006, ca urmare a depunerii tardive a acesteia, aceeasi creanta nu poate fi valorificata de organul fiscal.
Potrivit considerentelor Deciziei instantei supreme legiuitorul instituie in sarcina titularului unei creante nascute anterior deschiderii procedurii obligatia depunerii in termenul legal a declaratiei de creanta, neindeplinirea acestei obligatii producand efectul prevazut de art. 76 din Legea nr. 85/2006 asupra realizarii acestei creante, in sensul ca respectivul creditor nu va mai avea dreptul de a-si realiza creanta impotriva debitorului in timpul procedurii sau dupa inchiderea acesteia si nici impotriva membrilor ori asociatilor cu raspundere nelimitata ai persoanei juridice debitoare in timpul procedurii si nici ulterior inchiderii procedurii, cu exceptia cazului in care debitorul a fost gasit vinovat de bancruta simpla sau bancruta frauduloasa sau s-a angajat raspunderea membrilor organelor de conducere pentru efectuarea de plati sau transferuri frauduloase.
In aceste conditii, probabil avute in vedere si in solutia pronuntata de judecatorul sindic, urmeaza ca pentru creantele fiscale nascute anterior deschiderii procedurii insolventei, in temeiul art. 76 din Legea nr. 85/2006, in speta, creantele consemnate in deciziile de impunere sa nu mai poata fi recuperate daca nu sunt aplicabile exceptiile mentionate mai sus privind bancruta sau operatiuni frauduloase. Asadar, nu se pune problema unui calcul al prescriptiei ci de producerea directa a consecintelor analizate, fara a mai putea fi stabilite ca obligatii fiscale de plata avand in vedere ca termenul de depunere a cererii de admitere a creantelor pana la expirarea termenului prevazut in cadrul procedurii este un termen de decadere care nu este susceptibil de intrerupere sau suspendare.
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T Ghid de raportare corecta
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Garantie de bunuri personale. Cum procedam pentru un PFA?Ponta vrea sa schimbe Legea INSOLVENTEiRaspunderea in solidar. Administratorii ar putea fi obligati sa plateasca datoriile firmei in insolventaNormele de aplicare a Codului fiscal se modifica. Vezi proiectulCodul fiscal 2011 - Titlul VI (partea a III-a)Ultimele articole
Esalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiAmnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024Articole similare
Modul de calcul al prescriptiei dreptului de stabilire a obligatiilor fiscaleArticole similare
Societate aflata in insolventa. Mai calculeaza dobanzi la creditele existente?Client in insolventa. Stornare TVA colectata din facturi emise si neincasateDebitor in faliment. Cum procedam cand avem o creanta partial asigurata si care e regimul TVA?Plan de reorganizare confirmat prin sentinta judecatoreasca. Cum stabilim deductibilitatea cheltuielilor?Client radiat. Cum procedam privind deductibilitatea cheltuielilor cu scoaterea din evidenta?Ultimele articole
Lichidator judiciar si cifra de afaceri. Ce regim de facturare se aplica?Insolventa. Lichidare. Suspendarea activitatii - 47 de solutii salvatoare, conform cu legislatia in vigoareClient aflat in insolventa. Ce deduceri se aplica la calculul impozitului pe profit?Studiu de caz: Anularea unei tranzactii de catre instanta de judecataDocumentar fiscal: Regimul fiscal aplicabil la scoaterea din evidenta a clientilor incertiSfaturi de la experti
Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA