
Raportul Special
realizat de specialisti
Prin OG 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala au fost transpuse prevederile Directivei Europene 2018/822. Ordonanta instituie o serie de obligatii cu privire la raportarea aranjamentelor transfrontaliere.
Aranjamentul transfrontalier este un aranjament care implica fie mai mult de un stat membru, fie un stat membru si o tara terta, daca este indeplinita cel putin una din urmatoarele conditii:
1. nu toti participantii la aranjament sunt rezidenti in scopuri fiscale in aceeasi jurisdictie;
2. unul sau mai multi participanti la aranjament au in acelasi timp rezidenta fiscala in mai mult de o jurisdictie;
3. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica in alta jurisdictie prin intermediul unui sediu permanent situat in jurisdictia respectiva, iar aranjamentul constituie totalitatea sau o parte a activitatii acelui sediu permanent;
4. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica intr-o alta jurisdictie fara a avea rezidenta fiscala sau fara a institui un sediu permanent in acea jurisdictie;
5. un astfel de aranjament are un posibil impact asupra schimbului automat de informatii sau asupra identificarii beneficiarilor reali.
Un aranjament transfrontalier include de asemenea o serie de aranjamente. Un aranjament transfrontalier poate cuprinde mai multe etape sau mai multe parti.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Aranjament poate fi comercializabil sau personalizat. Un aranjament comercializabil este un aranjament transfrontalier care este proiectat, comercializat, pregatit pentru implementare sau pus la dispozitie in vederea implementarii, fara a fi necesara o personalizare substantiala a acestuia;
Fac obiectul raportarii acele aranjamente transfrontaliere care prezinta anumite caracteristici si elemente ce ofera indicii cu privire la evitarea obligatiilor fiscale sau la obtinerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive si se regasesc in Anexa la OG 5/2020. Ele se refera, in principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achizitionarea de companii care inregistreaza pierderi si utilizarea pierderilor pentru reducerea obligatiilor fiscale, conversia veniturilor in capital sau in categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc. In vederea detalierii aspectelor referitoare la modul de aplicare a prevederilor referitoare la tipurile de semne distinctive pe care intermediarii sau contribuabilii relevanti le utilizeaza in vederea stabilirii caracterului raportabil al aranjamentelor transfrontaliere, A.N.A.F. urmeaza sa elaboreze un ghid.
Obligatia de raportare revine intermediarului sau contribuabilului caruia i se pune la dispozitie un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii in vederea implementarii sau care este pregatit sa implementeze un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii sau care a implementat prima etapa a unui astfel de aranjament;
Ordonanta defineste intermediarul ca fiind orice persoana care proiecteaza, comercializeaza, organizeaza, pune la dispozitie in vederea implementarii sau gestioneaza implementarea unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. De asemenea, inseamna orice persoana care, avand in vedere faptele si circumstantele relevante si pe baza informatiilor disponibile, a cunostintelor de specialitate relevante si a intelegerii necesare pentru furnizarea acestor servicii, stie sau ar fi rezonabil de asteptat sa stie ca s-a angajat sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, ajutor, asistenta sau consiliere cu privire la proiectarea, comercializarea, organizarea, punerea la dispozitie in vederea implementarii sau gestionarea implementarii unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii.
Orice persoana are dreptul sa furnizeze A.N.A.F. dovezi ca nu a stiut si nu ar fi fost rezonabil de asteptat sa stie ca a fost implicata intr-un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. in acest scop, persoana respectiva se poate raporta la toate faptele si circumstantele relevante, la informatiile disponibile, precum si la cunostintele sale de specialitate relevante si la capacitatea sa de intelegere.
Pentru a fi un intermediar, o persoana trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii suplimentare:
1. sa fie rezidenta in scopuri fiscale in Romania;
2. sa aiba un sediu permanent pe teritoriul Romaniei prin intermediul caruia sa fie furnizate serviciile legate de aranjamentul in cauza;
3. sa fie constituita in Romania sau sa fie reglementata de legislatia nationala a Romaniei;
4. sa fie inregistrata intr-o asociatie profesionala in legatura cu prestarea de servicii juridice, fiscale sau de consultanta din Romania;
Astfel, in categoria intermediarilor se regasesc profesionisti din diferite domenii, printre care si consultanti fiscali si experti contabili.
In cazul intermediarilor care, potrivit legii, fac obiectul unei obligatii de pastrare a secretului profesional, acestia raporteaza aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii doar cu acordul scris al contribuabilului relevant.
In lipsa acestui acord:
a) intermediarul notifica, fara intarziere, in scris, oricarui alt intermediar obligatia de raportare;
b) intermediarul notifica, fara intarziere, in scris, contribuabilului relevant obligatia de raportare, in cazul in care nu exista un alt intermediar.
In cazul in care nu exista niciun intermediar, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine contribuabilului relevant.
In cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. Oricare dintre intermediarii implicati in acelasi aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii poate fi exonerat de la obligatia de raportare daca detine dovezi concludente din care sa rezulte ca informatiile au fost deja raportate catre A.N.A.F. de un alt intermediar.
In cazul in care obligatia de raportare revine contribuabilului relevant, dar exista mai multi contribuabili relevanti, contribuabilul relevant care raporteaza informatiile este cel care ocupa primul loc in lista de mai jos:
a) contribuabilul relevant care a convenit cu intermediarul cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii;
b) contribuabilul relevant care gestioneaza implementarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii.
Sunt exonerati de la indeplinirea obligatiei de raportare contribuabilii relevanti care detin dovezi concludente din care rezulta ca informatiile au fost deja raportate catre A.N.A.F. de un alt contribuabil relevant.
Printr-un ordin al presedintelui A.N.A.F. urmeaza sa fie aprobat modelul formularului prin intermediul caruia intermediarii sau contribuabilii isi vor indeplini obligatia de raportare.
Intermediarii sau contribuabilii, dupa caz, trebuie sa raporteze pana la data de 31 august 2020 aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii pentru perioada cuprinsa intre 25 iunie 2018 si 1 iulie 2020.
Dupa 01 iulie 2020 intermediarii raporteaza A.N.A.F. informatii, de care au luat cunostinta sau care se afla in posesia ori sub controlul lor, cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii in termen de 30 de zile:
a) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitie in vederea implementarii; sau
b) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementare; sau
c) din momentul in care a fost facut primul pas in demersul de implementare a aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii.
Contribuabilul relevant caruia ii revine obligatia de raportare raporteaza informatiile catre A.N.A.F. in termen de 30 de zile. Termenul de 30 de zile incepe sa curga din ziua urmatoare datei in care survine mai intai oricare dintre momentele urmatoare:
a) aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitia respectivului contribuabil relevant in vederea implementarii;
b) aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementarea de catre contribuabilul relevant;
c) momentul in care a fost facut primul pas in procesul de implementare in legatura cu contribuabilul relevant.
Contraventii si sanctiuni
Constituie contraventii:
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cum a fost modificat Codul de procedura fiscala de Ordonanta Guvernului 5/2020 ( Tabel comparativ)Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile. In caz contrar, amenzile ajung si la 100.000 leiANAF a actualizat PDF-ul inteligent pentru descarcarea DAC 6Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?Atentie! Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile pentru aranjamente transfrontaliere demarate dupa 1 ianuarie 2021Articole similare
Este oficial: Raportarea contabila la 30 iunie 2018OMFP nr. 3781/2019: Sistemul de RAPORTARE CONTABILA anuala la 31 decembrieNorma Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 3/2017: Incheierea exercitiului financiar 2016 pentru societatile din domeniul asigurarilorNedepunerea la termen a bilantului contabil se sanctioneaza cu amenda! Iata ce sume trebuie sa platiti in acest cazLichidarea unei societati cu datorii la bugetul de statUltimele articole
RAPORTARE CONTABILA semestriala 2025. Trebuie semnata obligatoriu de administrator?Raportari contabile la 30 iunie: ANAF impune noi reguli si sanctiuni de pana la 4.500 leiCifra de afaceri. Termen raportari contabile semestriale in 2025 pentru firmele care depasesc plafonulSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Raportari contabile la 30 iunie 2024. Ce formulare importante trebuie sa depunetiArticole similare
CECCAR a anuntat termenul limita pentru inscrierea in Lista expertilor contabili judiciari ( Fisa de optiuni)Testati GRATUIT lucrarea Consilierul Verde al Contabilului! Ofera pe loc raspunsul la orice problema din domeniuConsilier Taxe si Impozite pentru Contabili: Norme impotriva evitarii platii obligatiilor fiscaleContributiile trec oficial in sarcina angajatului! Scapa de CASS somerii, pensionarii si persoanele asistate socialSpalarea banilor: Ce solicita ONPCSB in cazul unui controlUltimele articole
Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVAMinistrul Marcel Bolos, intalnire cu reprezentantii expertilor contabili. Care este cea mai importanta concluzieSituatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?Cele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonContabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 222 pagini. Descopera GHIDUL practicArticole similare
Atentie! Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile pentru ARANJAMENTE TRANSFRONTALIERE demarate dupa 1 ianuarie 2021Consilier Fiscalitate practica: Serviciul unic de urgenta pentru situatii de criza in taxe si impoziteModificarile aduse Codului de procedura Fiscala de Legea 123/2021. Cum se raporteaza aranjamentele transfrontaliere?Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile. In caz contrar, amenzile ajung si la 100.000 leiUltimele articole
Sfera de aplicare a directivei DAC6. Taxele si impozitele care NU intra sub imperiul raportariiObligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822MFP propune amanarea termenelor pentru depunerea si schimbul de informatii din domeniul FISCAL. Sunt vizate aranjamentele transfrontaliereProiect de Ordin ANAF privind aprobarea formularului pentru raportarea aranjamentelor transfrontaliereSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA