Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutati legislatie Fiscala 08 - 12 decembrie 2008

22-Dec-2008
5068

ORDIN nr. 683 din 28 noiembrie 2008


privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu bunuri in anul 2009

Emitent:INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 826 din 9 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza operatorii economici care in cursul anului 2008 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene.

Important!
Se aproba urmatoarele praguri valorice Intrastat pentru anul 2009: 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri si, respectiv, 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.

Operatorii economici care in cursul anului 2008 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene, a caror valoare anuala, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si, respectiv, introduceri de bunuri, depaseste valoarea pragurilor Intrastat stabilite pentru anul 2009, trebuie sa completeze si sa transmita la Institutul National de Statistica declaratii statistice Intrastat, incepand cu luna ianuarie 2009.

In cursul anului 2009 pot deveni furnizori de date Intrastat si alti operatori economici, care realizeaza schimburi intracomunitare de bunuri a caror valoare cumulata de la inceputul anului depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2009. Acesti operatori economici trebuie sa completeze si sa transmita declaratii statistice Intrastat incepand din luna in care valoarea cumulata de la inceputul anului 2009 a expedierilor si/sau a introducerilor intracomunitare de bunuri depaseste pragurile Intrastat stabilite, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si, respectiv, introduceri de bunuri.
*******

ORDONANTA DE URGENTA nr. 209 din 4 decembrie 2008
pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 826 din 9 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza asiguratii care au desfasurat activitati in locuri de munca incadrate in grupa I si/sau grupa II de munca, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001.

Important!
Asiguratii care au desfasurat activitati in locuri de munca incadrate in grupa I si/sau grupa II de munca, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, beneficiaza de majorarea punctajelor anuale, dupa cum urmeaza:

a) cu 50% pentru perioadele in care au desfasurat activitati in locuri incadrate in grupa I de munca;

b) cu 25% pentru perioadele in care au desfasurat activitati in locuri incadrate in grupa a II-a de munca.

Prevederile alin. (1) se aplica numai in situatiile in care, potrivit legii, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeaza stagiile complete de cotizare prevazute in anexa nr. 3, in functie de data nasterii, respectiv stagiile complete de cotizare, in functie de data deschiderii dreptului la pensie, conform prevederilor art. 1671.

Pensionarii sistemului public de pensii ale caror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, care au desfasurat activitati in locuri incadrate in grupa I si/sau grupa II de munca, beneficiaza de o crestere a punctajelor anuale realizate in aceste perioade, dupa cum urmeaza:

a) cu 50% pentru perioadele in care au desfasurat activitati in locuri incadrate in grupa I de munca;
b) cu 25% pentru perioadele in care au desfasurat activitati in locuri incadrate in grupa a II-a de munca.

Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care, la recalcularea pensiilor in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, aprobata cu completari prin Legea nr. 78/2005, cu completarile ulterioare, pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea in munca necesara deschiderii dreptului la pensie prevazuta de acte normative cu caracter special.

De cresterea punctajelor anuale prevazuta la alin. (1) beneficiaza si persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 aprilie 2001-2 noiembrie 2008 inclusiv, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 782 alin. (2).

Beneficiaza de un numar suplimentar de 0,50 puncte pentru fiecare an de spor, respectiv 0,04166 puncte pentru fiecare luna de spor, acordat pentru vechimea realizata in activitatea desfasurata in grupa I de munca, precum si de 0,25 puncte pentru fiecare an de spor, respectiv 0,02083 puncte pentru fiecare luna de spor, acordat pentru vechimea realizata in activitatea desfasurata in grupa II de munca, urmatoarele categorii de persoane:

a) ale caror drepturi de pensie au fost recalculate conform dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, aprobata cu completari prin Legea nr. 78/2005, cu completarile ulterioare, cu exceptia acelora in cazul carora pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea in munca necesara deschiderii dreptului la pensie prevazuta de acte normative cu caracter special;

b) ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 aprilie 2001-30 septembrie 2008 si pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, s-au utilizat stagiile complete de cotizare prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, in functie de data nasterii sau, dupa caz, stagiile complete de cotizare, in functie de data deschiderii dreptului la pensie, conform prevederilor art. 1671 din aceeasi lege.
*******

ORDONANTA DE URGENTA nr. 208 din 4 decembrie 2008
pentru stabilirea unor masuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 825 din 8 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza atat persoanele care inmatriculeaza pentru prima data in Romania autovehicule noi, cat si cei care inmatriculeaza autovehicule second-hand.

Important!
Autovehiculele a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc si care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene incepand cu data de 15 decembrie 2008 se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008.

Norma de poluare*1) sau
tipul autovehiculului
din categoria M(1

Emisia de dioxid de
carbon
- grame C0(2)/km -

Nivelul taxei specifice
- euro/1 gram C0(2) -

1

2

3

 Hibride electrice

 -

 Euro 5 si Euro 6

 -

 Euro 4 si Euro 3

 <120

0

 

 121-150

 1.5

 

 151-180

 3.0

 

 181-210

 6.0

 

 211-240

12.0 

 

 241-270

18.0

 

 <271

24.0

-----
*1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
- directivele 98/69/CE si 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4.
*******

ORDONANTA DE URGENTA nr. 218 din 10 decembrie 2008
privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 836 din 11 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Prin acest act se elimina cel precedent, fiind bulversant pentru cei care isi achizitioneaza autoturisme sau si-au achizitionat si trebuie sa achite taxa de prima inmatriculare.

Important!
In cazul taxelor pe poluare pentru autovehicule platite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208/2008, diferenta intre taxa stabilita potrivit respectivei ordonante de urgenta si taxa stabilita potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, in vigoare pana la data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208/2008, se restituie.

Procedura de restituire se va stabili prin ordin comun al ministrului mediului si dezvoltarii durabile si al ministrului economiei si finantelor in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta.

Intre data intrarii in vigoare a prevederilor art. I din prezenta ordonanta de urgenta si 14 decembrie 2008 inclusiv se aplica nivelurile taxei prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, astfel cum era in vigoare inainte de modificarea sa prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2008.

Procedura de inmatriculare a autovehiculelor se considera initiata la data depunerii documentelor prevazute la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008. Contribuabililor li se aplica regimul juridic in vigoare la data depunerii documentelor prevazute la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008.

Prevederile art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 se aplica raportat la nivelul taxei pe poluare pentru autovehicule in vigoare la data de 1 iulie 2008.

Autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusiv, se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008.

Autovehiculelor M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si tuturor autovehiculelor N1 cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data in afara Uniunii Europene si care se inmatriculeaza in Romania, li se aplica taxele prevazute in anexele nr. 1 si 2.
*******

CIRCULARA nr. 39 din 28 noiembrie 2008
privind interzicerea utilizarii instrumentelor de plata de debit de tipul cecului, cambiei si biletului la ordin in format vechi

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile de credit care sunt obligate sa nu mai accepte spre decontare instrumente de plata.

Important!
Incepand cu data de 8 decembrie 2008 se interzice emiterea de instrumente de plata de debit de tipul cecului, cambiei si biletului la ordin, al caror format este reglementat de Normele tehnice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/1994 privind cecul si de Normele tehnice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 10/1994 privind cambia si biletul la ordin.

Incepand cu data de 8 decembrie 2008 institutiile de credit nu vor mai accepta spre decontare instrumentele de plata de debit prevazute la alin. (1), cu exceptia cazurilor in care beneficiarul sau platitorul poate face dovada ca aceste instrumente au fost emise in baza unor tranzactii incheiate inainte de data de 8 decembrie 2008. *******=

CIRCULARA nr. 40 din 28 noiembrie 2008
pentru modificarea Circularei Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/1998 privind comisioanele incasate de Banca Nationala a Romaniei pentru serviciile de plati fara numerar

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate persoanele fizice sau juridice care desfasoara operatiuni prin Banca Nationala a Romaniei care percepe comisioane pentru aceste servicii.

Important!
I. Servicii de baza
1. operatiuni derulate prin Casa de compensatii multilaterale interbancare a Bancii Nationale a Romaniei:
a) virare de sold 101 150.000
b) comision pe instructiune de plata 901 3,3 RON
c) comision pentru reprezentare 901 22.000
d) acreditarea agentului de compensare 901 500.000
e) inlocuirea zilnica a agentului de compensare prin
imputernicire (la centrala si sucursala) 901 50.000

2. operatiuni de plati si incasari in relatia cu Banca Nationala a Romaniei:
a) virare de sold 201 150.000

3. operatiuni cu numerar:
a) virare de sold 200 150.000
b) numerar repartizat la cerere fiecarei unitati bancare pentru care s-a solicitat distribuirea 200 10.000
c) suplimentarea de repartizare de numerar in ziua Z, in intervalul 8,00-10,00, pentru
fiecare operatiune de reluare in parte 200 150.000

4. operatiuni de mica valoare in relatia cu trezoreria statului:
a) virare de sold 300 150.000
b) comision pe instrument de plata 901 11.000

5. operatiuni privind decontarea cupoanelor agricole:
a) virare de sold 301 150.000
b) comision pe instrument de plata 901 11.000
*******

CIRCULARA nr. 41 din 2 decembrie 2008
privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei valabil in luna decembrie 2008

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 818 din 5 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate persoanele care desfasoara operatiuni ce pot fi influentate de rata dobanzii stabilita de Banca Nationala a Romaniei.

Important!
Pentru luna decembrie 2008, nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este de 10,25% pe an.

*******

ORDIN nr. 3.525 din 28 noiembrie 2008
pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 753/2006 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 825 din 8 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza contribuabilii mari aflati in procedura insolventei precum si directiile din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care administreaza situatia acestor contribuabili.

Important!
A. Contribuabilii mari, persoane juridice, sunt contribuabilii cu cifra de afaceri raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie a anului precedent celui in care se efectueaza actualizarea, mai mare sau egala cu 70 milioane lei (RON), inclusiv entitatile rezultate in urma divizarii acestora ori a fuziunii cu alti contribuabili, cu exceptia celor aflati in procedura de insolventa.

B. Prin derogare de la prevederile lit. A, incepand cu data de 1 iulie 2006, sunt considerati contribuabili mari contribuabilii care au cifra de afaceri raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2004 mai mare sau egala cu 70 milioane lei (RON), respectiv 700 miliarde lei (ROL), cu exceptia celor aflati in procedura de insolventa.

C. Contribuabilii care desfasoara activitati specifice:
- Banca Nationala a Romaniei;
- societatile bancare;
- societatile de asigurari;
- societatile de investitii financiare;
- societatile comerciale organizatoare de jocuri de noroc tip "Cazino".

D. Prin derogare de la prevederile lit. A, se inregistreaza ca mari contribuabili contribuabilii nou-infiintati care, la data infiintarii, se angajeaza prin declaratie pe proprie raspundere sa realizeze investitii a caror valoare in lei sa fie echivalentul a minimum 400 milioane euro.

Contribuabilii vor depune declaratia pe proprie raspundere la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal declarat al acestora, in termen de cel mult 5 zile de la data inregistrarii lor la registrul comertului.

Contribuabilii mari aflati in procedura insolventei in conformitate cu prevederile legale privind procedura insolventei, cu exceptia celor prevazuti in anexa nr. 1 lit. C, vor fi scosi din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care sentinta prin care a fost deschisa procedura insolventei a ramas irevocabila, si vor fi predati spre administrare, pe baza de protocol de predare-preluare, organelor fiscale teritoriale care au competenta in administrarea acestora.
In situatia in care, de la data actualizarii listelor si pana la 1 ianuarie a anului urmator, sentinta prin care a fost deschisa procedura insolventei a ramas irevocabila pentru unii dintre contribuabilii care urmeaza a fi preluati in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, cu exceptia celor prevazuti in anexa nr. 1 lit. C, acestia vor ramane in administrarea fostului organ fiscal teritorial.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016