
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid oficial cu privire la utilizarea documentelor financiar-contabile si intocmirea raportarilor anuale.
Ghidul se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla si reglementeaza obligatiile operatorilor economici referitoare la intocmirea raportarilor anuale prevazute de legea contabilitati.
Intocmirea raportarilor anuale
Categoriile de raportari anuale prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991 Republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Legea contabilitatii) sunt:
a) situatii financiare anuale, potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii
- termen de depunere: 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar pentru entitatile mentionate la art. 36 alin. (1) lit. a);
- termen de depunere: 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar pentru entitatile mentionate la art. 36 alin. (1) lit. b);
b) raportari contabile anuale, potrivit art. 37 din Legea contabilitatii
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Entitatile care au obligatia depunerii raportarilor contabile anuale sunt urmatoarele:
-cele care aplica Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
-cele care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic;
-subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European;
-persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii – in termen de 90 de zile de la incheierea anului calendaristic.
Entitatile care au obligatia depunerii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale sunt urmatoarele:
-cele care aplica Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
-cele care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.
c) declaratie de inactivitate, potrivit art. 36 alin. (2) din Legea contabilitatii, depusa de entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportare - termen de depunere: 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Cum se face corectarea erorilor
Corectarea erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale se poate efectua doar in conditiile Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Situatiile financiare anuale/raportarile contabile pot fi corectate prin depunerea unui alt set al acestora in urmatoarele situatii:
a)cand se constata ca au fost completate eronat urmatoarele informatii:
-denumirea entitatii raportoare;
-codul unic de inregistrare al acesteia;
-activitatea CAEN ( denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
-forma de proprietate;
-indicatorii raportati prin formularul "Bilant"/"Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii", daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu, act constitutiv, contracte etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere;
-numarul de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul "Date informative".
b) daca au fost depuse situatii financiare anuale/raportari contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric;
c) in alte cazuri:
- transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale in loc de declaratie de inactivitate, precum si transmiterea electronica a declaratiei de inactivitate in loc de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale;
- transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.);
-intocmirea si transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind date eronate, determinate inclusiv de procesele de extragere si prezentare a informatiilor din bazele de date.
Erorile contabile, asa cum sunt definite de reglementarile contabile aplicabile (pct. 66 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv pct. 32 din Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3103/2017, cu modificarile ulterioare si pct. 187 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2844/2016 pentru entitatile care aplica Reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara), se corecteaza potrivit reglementarilor respective.
Ca urmare, in cazul corectarii acestora nu poate fi depus un alt set de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale corectate.
Despre modalitatea de raportare in cazul revenirii la anul calendaristic, ulterior alegerii unui exercitiu financiar diferit de anul calendaristic puteti citi AICI.
Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteAdministratiile fiscale europene s-au reunit la BucurestiOfiterii SRI care au sprijinit ANAF in procesele de lucru si expertiza analitica revin la SRI. Sprijinul extern duce la o mai buna functionare a firmelorListele cu datornici publicate de ANAF s-au scurtat. Romanii si-au achitat o parte din restanteLa 25 octombrie 2017 e termenul pentru plata primei rate din impozitul pe venitul din activitati agricole si a CASSUltimele articole
Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiDepunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?E-TVA si dublarea Z-ului in casele de marcat. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareContract inchiriere apartament. Cum sa procedati daca primiti chiria in valutaArticole similare
SRL in faliment. Ce situatii financiare depune pentru 2022?Vineri, 30 martie, expira termenul pentru Raportarile anualeDocumentar fiscal: Depunere situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie 2011Anunturi ANAF: Bilanturi Acces site anaf.ro in weekend2 mai 2017: Termen situatii financiare anuale pentru asociatii, fundatii si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonialUltimele articole
3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZASF prezinta instructiunile pentru transmiterea raportarilor si a altor documente in urmatoarea perioadaErori contabile. Cum se face corectarea greselilor cuprinse in situatiile financiare si raportarile anualeIntocmirea principalelor documente financiar - contabile si raportarile anuale - prezentate in noul GHID ANAFLichidarea unei societati cu datorii la bugetul de statArticole similare
A fost abrogat Ordinul nr. 3040/2018, prin care s-au stabilit operatiunile de debitare a contului de TVA (Proiect de Ordin)Motivele oficiale pentru care se modifica organizarea inspectiei economico-financiareComerciantii pot vinde numai produse electrice sau electronice marcate cu insemnul CECasele de marcat cu jurnal electronic: OBLIGATIILE OPERATORILOR ECONOMICI fata de ANAFInspectia economico-financiara se modifica. Afla AICI noile prevederiUltimele articole
Intocmirea principalelor documente financiar - contabile si raportarile anuale - prezentate in noul GHID ANAFSfaturi de la experti
Regim fiscal TVA pentru schimb de bunuri imobile
Intrebare: Societatea A a achizitionat de la o persoana fizica o cladire si terenul aferent acesteia. Societatea doreste sa faca schimb cu o alta persoana fizica, in sensul ca va ceda cladirea si terenul aflat in proprietate si va prelua...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Taxa de statiune pentru cazare personal militar NATO
Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca trebuie retinuta si platita la primarie taxa de statiune (taxa hoteliera) pentru cazare personal militar NATO . Mentionez ca facturile de cazare sunt emise pe unitatea militara (nu pe persoane fizice) si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Stocuri. Ce sunt, reglementari despre contabilitatea stocurilor si studii de caz practice
[REFUZ FACTURA SPV]. Cand, cum poate refuza beneficiarul primirea unei facturi si reglementari cheie
SAF-T si depunerea D406. Cum procedeaza firmele care au activitatea suspendata la ONRC
Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA