Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare

06-Ian-2016
4568

Regasiti mai jos Ordinul 3834/2015 alaturi de Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare din 29.12.2015, in vigoare de la 1 ianuarie 2016.

Avand in vedere prevederile art. 181 alin. (10) si art. 352 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

in temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1.

Se aproba Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2.

Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si organele fiscale din subordinea acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.


Art. 3.

Dispozitiile prezentei proceduri sunt aplicabile creantelor fiscale nascute dupa data de 1 ianuarie 2016.
Art. 4.

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2016.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Gelu-Stefan Diaconu

Bucuresti, 29 decembrie 2015.

Nr. 3.834.


Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare din 29.12.2015

In vigoare de la 01.01.2016


Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare


1. In situatia in care contribuabilul/platitorul nu a declarat sau a declarat incorect obligatiile fiscale principale, acestea se stabilesc de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

2. Pentru obligatiile fiscale principale prevazute la pct. 1, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare, fara a se mai calcula pentru acestea penalitati de intarziere. Stabilirea penalitatii de nedeclarare, potrivit prezentei proceduri, nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor prevazute de lege.

3. Penalitatea de nedeclarare se stabileste de catre organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului/platitorului, denumit in continuare organ fiscal competent, si se comunica prin decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, conform modelului prevazut in anexa nr. 1.

4. Prin exceptie de la pct. 3, organul fiscal nu stabileste penalitate de nedeclarare daca:

a) penalitatea de nedeclarare datorata pentru creantele fiscale principale stabilite suplimentar de organele de inspectie fiscala, este mai mica de 50 lei;

b) obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.

5. In urma constatarii situatiei prevazute la pct. 4 lit. b), organul de inspectie fiscala face mentiune in raportul de inspectie fiscala si anexa la decizia de impunere, cu privire la aplicarea sau neaplicarea penalitatii de nedeclarare, pentru fiecare scadenta a obligatiilor fiscale stabilite suplimentar.

6. Penalitatile de nedeclarare se datoreaza pentru fiecare obligatie fiscala principala reprezentand impozite, taxe, contributii sociale, stabilita de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, pe fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.

7. Cu exceptia situatiei prevazute la pct. 10.1, penalitatea de nedeclarare se calculeaza pana ce cuantumul acesteia atinge nivelul obligatiei fiscale principale la care se aplica, ori de cate ori prin aplicarea metodei de calcul prevazute la pct. 6, penalitatea de nedeclarare depaseste acest nivel.

8. Termenul de plata al penalitatilor de nedeclarare calculate de catre organul fiscal competent prin decizii emise potrivit pct. 3, se stabileste in functie de data comunicarii acestor decizii, astfel:

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, inclusiv;

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare, inclusiv.

9.1. Pentru obligatiile fiscale principale prevazute la pct. 1, care au fost stinse prin plata sau compensare in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, sau prin esalonare la plata, in conditiile legii, penalitatile de nedeclarare ramase nestinse se reduc cu 75%, la cererea contribuabilului depusa la organul fiscal central competent.

9.2. Reducerea penalitatilor de nedeclarare prevazuta la pct. 9.1 se acorda de organul fiscal competent prin emiterea deciziei de reducere a penalitatilor de nedeclarare, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.

10.1. Pentru obligatiile fiscale principale rezultate ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala, constatate de organele judiciare, potrivit legii, penalitatile de nedeclarare datorate se majoreaza cu 100%.

10.2. Majorarea penalitatilor de nedeclarare prevazuta la pct. 10.1 se comunica de catre organul fiscal competent prin decizie de majorare a penalitatilor de nedeclarare, conform modelului prevazut in anexa nr. 3.

10.3. Diferenta dintre penalitatile de nedeclarare majorate potrivit pct. 10.1 si cele stabilite prin deciziile comunicate potrivit pct. 3 se achita in termenul prevazut la pct. 8.


Procedura privind emiterea si comunicarea deciziei referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare pentru debitorii care inregistreaza penalitati de nedeclarare sub o anumita limita

 11. Deciziile prevazute la pct. 3 se emit trimestrial, pentru toti debitorii, cu exceptia:

a) debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale care fac obiectul inlesnirilor la plata;


b) debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare in registrul comertului;

c) debitorilor carora li s-a deschis procedura insolventei in baza Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru care nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru creantele nascute anterior deschiderii procedurii, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 80 alin. (2) si art. 103 din Legea nr. 85/2014;

d) debitorilor declarati insolvabili care nu au venituri si bunuri urmaribile.

12. Prin exceptie de la pct. 11, deciziile se emit, prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale prevazute la pct. 1, in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste o anumita limita, astfel:

12.1. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 1.500 lei, pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil.

12.2. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 1.000 lei, pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu.

12.3. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 500 lei, pentru celelalte categorii de debitori.

12.4. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 100 lei, pentru contribuabilul persoana fizica.

13. Pentru categoriile de contribuabili prevazute la pct. 12, nu se emit decizii in cazul in care, cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste plafonul prevazut pentru anulare de Codul de procedura fiscala.

14. Prin exceptie de la dispozitiile pct. 13, la cererea debitorului sau in alte situatii prevazute de lege, se emit decizii si in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste plafonul prevazut pentru anulare de Codul de procedura fiscala.

15. Decizia se poate emite si comunica debitorului din oficiu sau ori de cate ori acesta solicita achitarea penalitatilor de nedeclarare, cu conditia ca decizia sa fie confirmata de primire, iar datele din confirmarea de primire sa fie introduse in sistemul informatic.

16. Decizia se emite si se comunica debitorului si in cazul in care organul fiscal competent constata pericolul prescrierii dreptului de a stabili obligatii fiscale.

17. Sumele reprezentand penalitati de nedeclarare se rotunjesc la un leu pentru fractiunile de peste 50 de bani inclusiv si se neglijeaza fractiunile de pana la 49 de bani inclusiv.

18. Dupa emitere, deciziile se comunica potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.

 

 Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta procedura.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016