
Raportul Special
realizat de specialisti
Ordonanta de urgenta nr. 25/2021 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul achizitiilor publice a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 346 din 05 aprilie 2021.
Actul normativ care a intrat in vigoare din data de 5 aprilie 2021 modifica Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016 si Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016.
Astfel, au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 68, in calitate de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici- adica orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:
(i) un stat membru al Uniunii Europene;
(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);
(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul de achizitie publica atribuit intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;".
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Autoritatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de mai sus.
Redam continutul OUG 25/2021:
Art. I. -
Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3 alineatul (1), litera jj) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
jj) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:
(i) un stat membru al Uniunii Europene;
(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);
(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul de achizitie publica atribuit intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;".
2. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 49. -
(1) Autoritatile contractante au obligatia sa acorde operatorilor economici un tratament egal si nediscriminatoriu si sa actioneze intr-o maniera transparenta si proportionala.
(2) In masura in care intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la AAP si a celorlalte acorduri internationale care prevad obligatii in sarcina Uniunii Europene, autoritatile contractante acorda lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament egal cu cel acordat lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici din Uniunea Europeana."
3. La articolul 53, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 53. -
(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 68, in calitate de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 3 alin. (1) lit. jj)."4. La articolul 53, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"
(11) Autoritatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 3 alin. (1) lit. jj), fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 164, 165 si 167."
Art. II. -
Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3 alineatul (1), litera ii) va avea urmatorul cuprins:
"
ii) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:
(i) un stat membru al Uniunii Europene;
(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul sectorial atribuit intra sub incidenta anexelor 3, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;
(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;".
2. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 62. -
(1) Entitatile contractante au obligatia sa respecte toate principiile conform art. 2 alin. (2), in mod special un tratament egal si nediscriminatoriu, si sa actioneze intr-o maniera transparenta si proportionala.
(2) In masura in care intra sub incidenta anexelor 3, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la AAP si a celorlalte acorduri internationale care prevad obligatii in sarcina Uniunii Europene, entitatile contractante prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) si b) acorda lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament egal cu cel acordat lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici din Uniunea Europeana."
3. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66. -
(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 82 alin. (1), in oricare dintre calitatile de ofertant/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 3 alin. (1) lit. ii).
(2) Entitatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 3 alin. (1) lit. ii), fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 177, 178 si 180."
Art. III. -
Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5 alineatul (1), litera x) va avea urmatorul cuprins:
"
x) operator economic - orice persoana fizica sau juridica, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporara formata intre doua ori mai multe dintre aceste entitati, care ofera in mod licit pe piata executarea de lucrari, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, si care este/sunt stabilita/stabilite in:
(i) un stat membru al Uniunii Europene;
(ii) un stat membru al Spatiului Economic European (SEE);(iii) tari terte care au ratificat Acordul privind Achizitiile Publice al Organizatiei Mondiale a Comertului (AAP), in masura in care contractul de concesiune de lucrari si contractul de concesiune de servicii atribuit intra sub incidenta anexelor la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
(iv) tari terte care se afla in proces de aderare la Uniunea Europeana;
(v) tari terte care nu intra sub incidenta pct. iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internationale prin care Uniunea Europeana este obligata sa acorde accesul liber la piata in domeniul achizitiilor publice;"
2. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 39. -
(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 50 alin. (1) si (2), in oricare dintre calitatile de ofertant/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 5 alin. (1) lit. x).
(2) Autoritatea/Entitatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 5 alin. (1) lit. x), fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 79-81."
Art. IV. -
(1) in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin ordin comun al ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, se aproba lista tarilor care se incadreaza in categoriile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. jj) pct. (iii) - (v) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 3 alin. (1) lit. ii) pct. (iii) - (v) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 5 alin. (1) lit. x) pct. (iii) - (v) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) se actualizeaza anual sau ori de cate ori este necesar, in termen de 30 de zile de la aparitia oricarei situatii de modificare.
Art. V. -
Procedurile de atribuire in cadrul carora operatorii economici au depus oferte la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se supun legislatiei in vigoare la data initierii acestora.
*
Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile art. 25 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, si, respectiv, art. 43 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile efectuate de entitatile care isi desfasoara activitatea in sectoarele apei, energiei, transporturilor si serviciilor postale si de abrogare a Directivei 2004/17/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
E-Factura si E-TVA, modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG! Care sunt noutatileCompaniile de stat care nu fac licitatii pot atribui contracte si fara norme interneE-Factura: Exista obligativitatea intocmirii facturii electronice incepand cu ianuarie 2023 pentru toate companiile in relatia B2B?E-Factura: Din 1 iulie devine obligatorie utilizarea sistemului in relatiile B2B si B2GNoi concluzii privind locurile de munca, cresterea economica, investitiile si competitivitateaUltimele articole
E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaE-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024E-Factura. Cum sa procedezi daca ai primit prin sistem o NOTA DE CREDITCum ajuta comunitatile achiziile publiceE-Factura: Bonurile fiscale SUB si PESTE 100 euro trebuie transmise prin sistem? Care sunt exceptiileArticole similare
Furnizare energie catre Enel. Obligatii fiscaleRevista Romana de TVA nr. 27, iunie 2009Ordonanta militara nr.3/2020: Noi restrictii in privinta circulatiei. Model declaratie pe proprie raspundere angajatoriComunicat MFP privind plata indemnizatiilor si alocarea bugetelorSe modifica limitele pentru plati in numerar de la 1 august 2016Ultimele articole
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPraguri valorice Intrastat: Care sunt pragurile pentru anul 2025Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiLegea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA