Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pensiile de serviciu nu vor mai putea depasi salariile nete

16-Aug-2017
1727

Guvernul Romaniei a adoptat zilele trecute o ordonanta de urgenta care stabileste ca pensiile de serviciu nu se vor mai majora, anual, prin raportare la cresterile salariale, ci doar in functie de coeficientul de inflatie, asa cum se procedeaza, in prezent, in cazul pensiilor reglementate de Legea 263/2010.

Actul normativ prevede, de asemenea, ca valoarea neta a pensiei de serviciu nu va mai putea depasi media soldelor/salariilor nete cuprinse in baza de calcul a pensiei.

Precizam ca niciuna dintre pensiile de serviciu aflate in plata nu va fi micsorata ca urmare a adoptarii prezentei ordonante de urgenta. Totodata, nu sufera modificari nici baza de calcul si nu intervin schimbari nici in ceea ce priveste varsta si vechimea avute in vedere la data depunerii cererii de pensionare.

Masurile au fost adoptate in vederea eliminarii inechitatilor dintre categoriile de pensionari, dar si in contextul in care exista pensii de serviciu care au crescut si cu 300% in ultimii ani, ca urmare a cresterilor salariale semnificative din respectivele domenii de activitate. Spre exemplu, o pensie de serviciu stabilita la aproximativ 7.000 de lei in anul 2010 a ajuns la valoarea de 22.000 de lei in anul 2017, ca urmare a corelarilor cu cresterile salariale, efectuate ulterior pensionarii.

Adoptarea acestor masuri era necesara in contextul in care Legea 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice prevede cresteri anuale semnificative ale salariilor in urmatorii ani, ceea ce ar fi generat, implicit, actualizarea pensiilor de serviciu cu sume ce ar fi putut produce efecte negative considerabile asupra bugetului de stat, din care sunt suportate.

Actul normativ reglementeaza pensiile personalului MAI, al MApN, al serviciilor de informatii, cel aeronautic civil navigant profesionist, al Corpului Diplomatic si Consular, al Curtii de Conturi, cel auxiliar din instante si parchete, al functionarilor parlamentari, dar si al membrilor Senatului Romaniei si Camerei Deputatilor. Mentionam ca pensiile magistratilor nu sunt incluse in categoriile enumerate mai sus pe motiv ca acestea au facut obiectul a doua decizii ale Curtii Constitutionale a Romaniei.

Totodata, pentru a elimina orice posibila interpretare sau speculatie conform careia doar persoane din structuri de conducere, care ar fi putut afla despre intentia Guvernului de introducere a acestui act normativ, ar fi avut posibilitatea de a depune cereri de pensionare, pana la data adoptarii prezentei ordonante de urgenta, actul normativ prevede ca orice persoana din categoriile enumerate mai sus poate alege sa se pensioneze in baza actualelor prevederi legale, pana la data de 15 septembrie. Recomandarea este, totusi, aceea ca personalul din categoriile amintite sa ramana in activitate, in conditiile in care Legea 153/2017 prevederi cresteri salariale considerabile pentru urmatorii ani, care vor genera, implicit, pensii mai mari.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016