Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA-urile, II-urile, IF-urile si alte entitati NU sunt obligate sa utilizeze platforma SAF-T

04-Feb-2022
4856
PFA-urile, II-urile, IF-urile si alte entitati NU sunt obligate sa utilizeze platforma SAF-T

Din data de 1 ianuarie 2022, conform Ordinului 1783/2021, va incepe utilizarea SAF-T pentru anumite categorii de contribuabili. Fisierul standard de control fiscal se transmite prin intermediul Declaratiei informative D406, insa anumite entitati sunt exceptate de la aceasta obligatie. PFA-urile, II-urile, IF-urile si alte entitati NU sunt obligate sa utilizeze platforma SAF-T.

Urmatoarele categorii de contribuabili nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T):

-persoanele fizice autorizate (PFA);
-intreprinderile individuale (II);
-intreprinderile familiale (IF);
-persoanele fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ (PFL);
-asociatiile familiale (ASF);
-societatile profesionale de avocati cu raspundere limitata (SPAR) si cabinetele individuale de avocat;


-societatile profesionale notariale si birourile individuale notariale;
-cabinetele medicale individuale (CMI);
-societatile profesionale practicieni in insolventa (SPI);
-intreprinderile profesionale unipersonale cu raspundere limitata (URL);
-institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finantare sau de categoria de contribuabili la care sunt incadrate;
-autoritatile administrative, indiferent de sursa lor de finantare.

Urmatoarele categorii de contribuabili au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declaratiei informative D406:

-regiile autonome;
-institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
-societatile pe actiuni (S.A.);
-societatile in comandita pe actiuni (SCA);
-societatile in comandita simpla (SCS);
-societatile in nume colectiv (SNC);
-societatile cu raspundere limitata (S.R.L.);
-societatile/companiile nationale;
-organizatiile cooperatiste mestesugaresti (OC1);
-organizatiile cooperatiste de consum (OC2);
-organizatiile cooperatiste de credit (OC3);
-unitatile fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
-persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania;
-persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania;
-asociatiile cu scop patrimonial;
-asociatiile/persoanele fara scop patrimonial;
-organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului civil;
-societatile nerezidente care au in Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA (contribuabilii inregistrati prin inregistrare directa, contribuabilii inregistrati prin reprezentant fiscal, sediile fixe);
-alte persoane juridice, care nu se regasesc mentionate in mod expres la pct. 4.

Termenele de transmitere de catre contribuabili/platitori a fisierului standard de control fiscal (SAF-T)

1. Declaratia informativa D406 se transmite in format electronic, data-limita de transmitere fiind:
– ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare, respectiv luna/trimestrul calendaristic, dupa caz, pentru alte informatii decat cele privind sectiunile „Stocuri“ si „Active“;
– la termenul de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar, in cazul sectiunii „Active“;
– la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii, in cazul sectiunii „Stocuri“.
2. Contribuabilii/Platitorii transmit Declaratia informativa D406 lunar sau trimestrial, urmand perioada fiscala aplicabila pentru taxa pe valoarea adaugata (TVA). Contribuabilii care au ca perioada fiscala aplicabila pentru taxa pe valoarea adaugata semestrul sau anul transmit Declaratia informativa D406 trimestrial.
3. Contribuabilii care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA transmit Declaratia informativa D406 trimestrial.
4. Data-limita pentru transmiterea declaratiilor informative D406 privind fisierul standard de control fiscal este ultima zi calendaristica din luna depunerii, reprezentand luna calendaristica imediat urmatoare perioadei pentru care a fost pregatita declaratia informativa.
5. (1) Contribuabilii/Platitorii beneficiaza de o perioada de gratie de:
– 6 (sase) luni pentru prima raportare, respectiv cinci (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (doua) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere lunara a fisierului SAF-T;
– 3 (trei) luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere trimestriala a fisierului SAF-T.
(2) Perioada de gratie se calculeaza pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acorda, cand obligatia de transmitere devine efectiva pentru respectivul contribuabil.
(3) Astfel, contribuabilii/platitorii nu sunt sanctionati contraventional, conform prevederilor art. 337^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depun Declaratia informativa D406 valida in termenul maxim prevazut la alin. (1).
6. In situatia in care contribuabilul constata anumite erori in declaratia depusa initial, acesta poate depune declaratii rectificative.
7. Informatiile privind „Activele“ din cadrul Declaratiei informative D406 sunt intocmite la nivelul anului financiar aplicat de catre contribuabili si transmise printr-o singura depunere, respectiv o singura raportare a Declaratiei informative D406, pana la data depunerii situatiilor financiare aferente exercitiului financiar la care se refera.
8. Declaratia informativa D406 pentru „Active“ se poate transmite ca o declaratie independenta, nefiind necesara introducerea tuturor sectiunilor/subsectiunilor dintr-o Declaratie informativa D406, ci doar a zonelor indicate ca fiind obligatorii pentru transmiterea acestui tip de informatie.
9. Informatiile privind „stocurile de produse“ si „productie in curs“ sunt transmise pe baza unei solicitari specifice din partea organelor fiscale centrale. in functie de perioada pentru care se solicita furnizarea informatiilor privind stocurile prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T), contribuabilii furnizeaza una sau mai multe declaratii informative cuprinzand subsectiunile din fisierul SAF-T relevante pentru „Stocuri“, separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse in perioada pentru care a fost trimisa solicitarea din partea organelor fiscale centrale.
10. Declaratiile informative D406 pentru „Stocuri“ se depun in termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii.
11. Pentru declaratia informativa D406 transmisa cu erori identificate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si pentru care a fost comunicata recipisa ce le semnaleaza, contribuabilul retransmite integral Declaratia informativa D406, care trebuie sa cuprinda fisierul SAF-T corectat.
12. Nu este admisa transmiterea unor corectii partiale prin transmiterea selectiva a inregistrarilor sau campurilor corectate pentru Declaratia informativa D406 anterior transmisa si pentru care au fost primite recipise ce semnalau erori.

Data/Datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal, precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la transmiterea fisierului standard de control

1. Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categorie de contribuabili, astfel:

-pentru contribuabilii incadrati in categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2022, care reprezinta data de referinta pentru mari contribuabili;
-pentru contribuabilii incadrati in categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au facut parte din aceasta categorie in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 iulie 2022, care reprezinta data de referinta pentru noii mari contribuabili;
-pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mijlocii;
-pentru contribuabilii incadrati in categoria de contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mici;
– pentru contribuabilii nou-inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie in parte, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a Declaratiei informative D406 urmand sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati.
2. Contribuabilii care au fost incadrati intr-o categorie care avea obligatia depunerii Declaratiei informative D406, conform datelor de referinta, iar ulterior sunt incadrati intr-o categorie pentru care nu s-a implinit data de referinta pentru depunerea declaratiei continua sa raporteze fisierul standard de control prin depunerea de Declaratii informative D406

Pentru a vedea Ordinul 1783/2021, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016