Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Programarea si desfasurarea a inspectiilor de calitate a activitatii de audit financiar

14-Ian-2011
4319


Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din Romania, intrunit in sedinta din 27 octombrie 2010 a aprobat Hotararea nr. 187/2010.

Aprobarea Procedurilor privind programarea si desfasurarea inspectiilor de calitate a activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

Responsabilitatea aplicarii reglementarilor privind Hotatarea nr. 187/2010 revine Departamentului de monitorizare si competenta profesionala, Departamentului de servicii pentru membri si Departamentului de etica, conduita profesionala si investigatii.

Se abroga, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 69/2006 privind modul de programare si desfasurare a inspectiilor de calitate a activitatii de audit
financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 786 din 18 septembrie 2006.

Procedura privind programarea si desfasurarea inspectiilor de calitate a activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari

Toti auditorii financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania (Camera), persoane fizice si firme de audit, fac obiectul unui sistem de asigurare a calitatii, care este organizat potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca un sistem independent, si se desfasoara de catre Departamentul de monitorizare si competenta profesionala (DMCP) din cadrul Camerei, sub supravegherea Organismului de supraveghere publica.

Prin derogare de la principiul confidentialitatii, auditorii financiari inspectati au datoria profesionala de a prezenta toate informatiile solicitate, inclusiv cele considerate confidentiale, pentru a se conforma controlului calitatii efectuat de organismul profesional, in conformitate cu cerintele Codului etic al profesionistilor contabili adoptat de Camera.

Inspectiile privind asigurarea calitatii se vor desfasura conform Normelor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotararea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 168/2010.

Programarea activitatii de inspectie a calitatii desfasurate de catre DMCP se realizeaza pe baza programului de inspectie intocmit trimestrial de DMCP, denumit in continuare program de inspectie, aprobat de catre Consiliul Camerei si transmis spre informare Organismului de supraveghere publica.

Auditorii financiari, persoane fizice sau firme de audit, membri ai Camerei, cuprinsi in programul de inspectie vor fi instiintati, in scris, in luna anterioara celei in care este prevazuta inspectia de calitate, asupra perioadei in care se preconizeaza efectuarea inspectiei.

 Auditorii financiari vor confirma in scris Camerei, in termen de 5 zile de la primirea instiintarii, disponibilitatea lor pentru desfasurarea inspectiei, asigurand prezenta unei persoane competente la sediul social unde isi desfasoara activitatea, pentru a pune la dispozitia echipei de inspectie dosarele misiunilor selectate pentru revizuirea calitatii.

In situatii deosebite, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data prevazuta in programul de inspectie, auditorii financiari prevazuti a fi inspectati pot sa solicite reprogramarea inspectiei o singura data, intr-o alta perioada, dar nu mai indepartata de doua saptamani, comunicand aceasta Camerei, prin trimiterea unei scrisori sau pe cale electronica, insotita de documentele justificative.

Solicitarile auditorilor financiari pentru reprogramarea din motive intemeiate a datei inspectiei calitatii se inregistreaza la Registratura Camerei si se solutioneaza, prin aprobare sau respingere, de catre Consiliul Camerei.

Consiliul Camerei poate delega competenta de solutionare a solicitarilor de decalare a inspectiei Biroului permanent al Consiliului Camerei sau, dupa caz, conducerii executive a Camerei.

Auditorii financiari sunt informati asupra modului de solutionare a solicitarii de decalare a datei inspectiei, in scris sau prin e-mail, in termen de 5 zile de la data inregistrarii solicitarii.

Cazurile de solicitari repetate a reprogramarii inspectiilor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar, de netransmitere in scris a confirmarii vizitei programate de Camera sau de refuz al accesului echipei de inspectie la dosarele misiunilor desfasurate constituie abateri disciplinare, care se sanctioneaza conform Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 983/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Departamentul de etica, conduita profesionala si investigatii (DECPI) din cadrul Camerei efectueaza constatarea abaterilor si formuleaza propunerile de sanctionare pentru nerespectarea prezentei hotarari, in functie de gravitatea abaterii savarsite, pe care le supune aprobarii Consiliului Camerei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

Noutati Legislatie Fiscala 08 - 12 mai 2009
Mai multe articole despre inspectii de calitate




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici