Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recomandari pentru restructurarea extrajudiciara a imprumuturilor cu garantii ipotecare

20-Mar-2012
2853
Este in interesul imprumutatorului si imprumutatului (denumiti in continuare "partile contractante")
sa actioneze in mod rezonabil si cu onestitate pentru a gasi o solutie pentru achitarea sumelor de

plata restante fara a recurge la initierea unor proceduri judiciare. Procedurile de restructurare ajuta
la identificarea solutiilor pentru un imprumutat aflat in dificultate in ceea ce priveste indeplinirea
obligatiilor de rambursare a unui imprumut cu garantie ipotecara pentru evitarea, pe cat posibil, a
declansarii procedurii de executare silita.

In sensul prezentului Ghid, imprumutatorii sunt institutiile de credit persoane juridice romane,
sucursalele din Romania ale institutiilor de credit persoane juridice straine, institutiile financiare

nebancare, persoane juridice romane, si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare,
persoane juridice straine, precum si institutiile financiare ce intra sub incidenta sectiunii a 2-a a cap.
IV al titlului I al partii I din Ordonanta de urgenta Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de
credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu
modificarile si completarile ulterioare.

Imprumutatii (debitori si/sau codebitori) sunt persoane fizice care au contractat un imprumut
garantat prin ipoteca asupra unui bun imobil (denumite in continuare contracte de imprumut cu
garantie ipotecara).


Principiile urmatoare se vor aplica doar in cazul imprumutatilor aflati intr-o dificultate financiara de
natura sa afecteze sau sa duca la imposibilitatea executarii obligatiilor prevazute in contractul de
imprumut cu garantie ipotecara. Se recomanda ca imprumutatorii sa evalueze cu atentie sporita
necesitatea cooperarii cu imprumutatii care se confrunta cu dificultat financiare si sa aplice, in
procesul de restructurare a imprumuturilor acordate, principiile definite in aceste recomandari.

Principiul 1
Este in interesul imprumutatului sa contacteze imprumutatorul in cel mai scurt timp posibil de la intervenirea situatiei de dificultate financiara, pentru a angaja discutii privind problemele pe care le intampina in achitarea ratelor si gasirea unei solutii de rezolvare in interesul comun al partilor.

Principiul 2
Imprumutatorul va explica in mod clar imprumutatului situatia integrala a obligatiilor ce ii revin in baza contractului de imprumut cu garantie ipotecara.

Principiul 3
Restructurarile imprumuturilor cu garantii ipotecare reprezinta o concesie, iar nu un drept.

Principiul 4
Buna credinta. Orice negocieri intre imprumutator si imprumutat se vor desfasura cu buna credinta, in scopul identificarii unei solutii constructive.

Principiul 5
Comunicare clara. Se recomanda ca partile sa comunice si sa se informeze reciproc cu privire la orice aspecte relevante. Fiecare parte va urmari sa realizeze o comunicare clara, echitabila si care sa nu induca in eroare pe cealalta parte. La cererea imprumutatorului, imprumutatul va prezenta documentele necesare in sustinerea solicitarilor sale.

Principiul 6
imprumutatul va furniza imprumutatorului toate informatiile necesare, inclusiv informatii si/sau documente justificative legate de venituri sau orice alte active financiare in timp util si cu exactitate, pentru a permite acestuia evaluarea corecta a situatiei sale financiare.

Principiul 7
partile vor lua in considerare si vor discuta, inainte de luarea oricaror masuri de executare silita a ipotecii si a altor garantii, orice solutii posibile de restructurare a imprumutului.

Principiul 8
Este recomandat ca imprumutatorul sa raspunda cu promptitudine la orice modalitate de solutionare formulata de catre imprumutat

Principiul 9
Acordarea unei perioade de reflectie cu privire la orice propuneri noi

1. Imprumutatorul ar trebui sa acorde imprumutatului o perioada suficienta de timp, determinata
de catre imprumutator in functie de situatia contului respectiv, pentru a reflecta cu privire la
orice propuneri de restructurare a imprumutului.
2. O propunere de restructurare a imprumutului trebuie sa fie elaborata in mod clar si fara ambiguitati, astfel incat imprumutatul sa poata intelege pe deplin efectele care decurg din aceasta.

Principiul 10
Restructurare realizabila si rezonabila. Propunerea de restructurare trebuie sa aiba la baza un grafic de rambursare realizabil si rezonabil, conform metodei de restructurare agreata cu imprumutatul si prevazuta in normele interne ale imprumutatorului.

Principiul 11
Imprumutatorul nu va initia sau continua proceduri judiciare atata timp cat imprumutatul respecta conditiile convenite pentru restructurarea imprumutului.

Principiul 12
Confidentialitatea. Imprumutatorul va asigura confidentialitatea informatiilor primite de la imprumutat si nu va dezvalui nici unui tert informatii si detalii cu privire la situatia imprumutatului respectiv, in lipsa unui acord scris din partea acestuia, cu exceptia cazurilor in care solicitarea este inaintata in conformitate si in temeiul prevederilor legale in vigoare.

Ghidul complet poate fi consultat AICI.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016