Recunoasterea veniturilor si a cheltuielilor
Norme privind inregistrarea veniturilor
Evidenta contabila in partida simpla a veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura lor, astfel:
a) venituri din activitati care constituie fapte de comert;
b) venituri din profesii libere;
c) alte venituri.
Pentru asociatiile fara personalitate juridica evidenta contabila in partida simpla a veniturilor se va tine in mod distinct. Stabilirea venitului net obtinut sau a pierderii inregistrate in cadrul asocierii se determina pe fiecare contract de asociere.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Reevaluare cladire complet amortizata La o societate comerciala avem o cladire administrativa - cod clasificare 1.6.4 durata de amortizare din catalog 40-60 ani - care a fost pusa in functiune in iulie 1974 si a fost...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Lucrari de constructii in regie proprie Societatea noastra a executat lucrari in regie proprie la o caldire detinuta de ea, sunt lucrari de constructii, doar o parte din lucrari. Inca cladirea nu este finalizata. Am vrea...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Venitul brut cuprinde:
- sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
- veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
- castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii utilizate intr-o activitate independenta, inclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
- veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independen ta sau de a nu concura cu o alta persoana;
- veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta.
Nu constituie venit brut si nu se inregistreaza in Registrul-jurnal de incasari si plati sumele incasate, cum sunt:
- aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati ori in cursul desfasurarii acesteia;
- sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice ori persoane juridice;
- sumele primite ca despagubiri;
- sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.
Pentru aceste categorii de operatiuni fie se deschid fise pentru operatiuni diverse distincte, fie se intocmesc situatii cu ajutorul docum entelor cumulative care sa reflecte situatia acestor sume. In cazul in care bunurile din patrimoniul afacerii trec in patrimoniul personal al contribuabilului, suma reprezentand contravaloarea acestora se include in venitul brut, considerandu-se o instrainare. in cazul in care asociatiile isi inceteaza activitatea, iar fostii asociati continua sa functioneze in mod individual, bunurile din patrimoniul asociatiei trec in patrimoniul noilor afaceri, se inscriu in Registrul-inventar al acestora si se amortizeaza in continuare, se consuma sau se vand, dupa caz. in toate cazurile de instrainare este necesara evaluarea bunului, care se poate face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica. in cazul incetarii definitive a activitatii, su mele obtinute din valorificarea bunurilor patrimoniului afacerii, inscrise in Registrul -inventar (
mijloace fixe,
obiecte de inventar etc.), precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri ramase nevalorificate sunt incluse in ven itul brut.
Constituie venit brut venitul incasat in cadrul unui an calendaristic, indiferent de perioada in care au fost efectuate prestatiile. in relatiile cu persoanele juridice contribuabilii sunt obligati, pentru sumele incasate atat pe baza de chitanta, bon fiscal etc., cat si prin banca, sa intocmeasca factura. in relatiile cu persoanele fizice contribuabilii sunt obligati, pentru sumele incasate prin banca, sa intocmeasca factura.
Pentru fiecare tip de activitate desfasurata se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse in care se vor inregistra toate documentele in ordine cronologica. Totalurile lunare din Fisa pentru operatiuni diverse se vor inregistra in Jurnalul privind operatiuni diverse, grupate pe feluri de activitati. Totalul veniturilor d in Jurnalul privind operatiuni diverse reprezinta venitul contribuabilului. in cazul contribuabililor care realizeaza venituri dintr-o singura activitate, totalul veniturilor se regaseste in Fisa pentru operatiuni diverse pe randul "Total", nemaifiind necesara deschiderea Jurnalului privind operatiuni diverse.
Contribuabilii care incaseaza in numerar toate veniturile realizate pot sa evidentieze aceste venituri numai in Registrul -jurnal de incasari si plati, nemaifiind obligatorie intocmirea Fisei pentru operatiuni diverse si, implicit, a Jurnalului privind operatiuni diverse. In cazul contribuabililor platitori de taxa pe valoarea adaugata, veniturile, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, se preiau pentru determinarea impozitului din coloanele corespunzatoare ale Jurnalului pentru vanzari nemaifiind obligatorie intocmirea Fisei pentru operatiuni diverse si, implicit, a Jurnalului privind operatiuni diverse pentru veniturile realizate.
In conditiile utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, in co nformitate cu prevederile legale, inregistrarea veniturilor se face in baza Raportului fiscal de inchidere zilnica si a Registrului special, intocmit in conditiile defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calcul indemnizatie concediu de odihna
Intrebare: Suntem o SRL cu 7 angajati in domeniul comertului, avem o problema legata de concediile de odihna ale salariatilor: salariile personalului se fac intr-un program - NIBOSOFT, iar balanta contabila si inchiderea de luna se fac in alt program - SAGA C. Pentru a nu introduce notele contabile aferente salariilor manual si totodata pentru verificare, am observat diferente in modul de calcul al concediilor de odihna ale salariatilor, doar cand, in cele 3 luni anterioare concediului de odihna existau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Plati/incasari fractionate. Plafon casa. Amenzi nerespectare plafoane
Intrebare: O societate C.A.R. Pensionari vrea sa vanda un apartament pe care il are in patrimoniu, dar nu are cont bancar si nici nu poate deschide unul, deoarece BNR nu le-a dat aviz. Eu si sora mea, fiind cumparatoarele, le-am dat numerar, pe chitante a cate 10.000 lei/chitanta, o suma totala de 120.000 lei. Notarul spune ca, daca va intocmi actul notarial de vanzare-cumparare, va trebui platita o amenda fiscala. Despre ce amenda este vorba, cine o plateste ? notarul, vanzatorul sau cumparatorul ? si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Facturi nereceptionate prin SPV
Intrebare: Am primit, in data de 08.07.2025, prin posta, de la Departamentul Recuperare Creante al societatii Electrica Furnizare S.A., o somatie pentru neplata a doua facturi, pe care societatea nu le-a primit nici fizic, nici in SPV (e-Factura), pentru un consum de gaze naturale din perioada 27.05.2023 ? 30.08.2023.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare autoturism
Intrebare: Avem un autoturism (valoare aprox. 26.000 euro) achizitionat in leasing pe o societate comerciala, la care urmeaza sa se factureze valoarea reziduala, leasingul fiind finalizat. La ce valoare se poate vinde autoturismul de pe societate catre o persoana fizica? Exista vreo diferenta in abordare daca cumparatorul este asociat al firmei sau nu? Dar in cazul membrilor familiei acestuia?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Plata dividende catre asociat PJ din Olanda
Intrebare: Daca se repartizeaza dividende unui asociat unic, persoana juridica olandeza, din rezultatul reportat al anilor precedenti (2001-2024), se plateste impozit sau nu si ce declaratii se depun? Mentionez ca firma din Olanda detine certificat de rezidenta fiscala, are minim 10% din capitalul social pentru o perioada de cel putin 1 an si se substituie impozitului pe profit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imprumut intre societati afiliate
Intrebare: Societatea A a imprumutat societatea B (care are acelasi asociat unic cu societatea A) cu suma de 100.000 lei si societatea C (care are asociati diferiti fata de societatea A) cu suma de 30.000 lei. Pentru toate sumele imprumutate, societatea A a intocmit contracte de creditare cu valabilitate de 12 luni si cu dobanda de 7% pe an. 1. S-a procedat corect? 2. Care este monografia contabila pentru cele 3 firme?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<