Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casele de marcat cu jurnal electronic - Noul proiect privind combaterea evaziunii.

04-Dec-2014
5207

Ministrul finantelor publice, Ioana-Maria Petrescu, si primul-ministru Victor Ponta au lansat astazi in dezbatere publica proiectul de masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, in cadrul unui eveniment desfasurat la Palatul Victoria.



Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul procedural fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscale a fost postat pe site-ul MFP, spre consultare publica.

In cadrul evenimentului de la Palatul Victoria, Cosmin Vladimirescu - General Manager pentru Romania in cadrul MasterCard, si Bogdan Belciu, Partener PriceWaterhouseCoopers au prezentat concluziile unui studiu privind impactul platilor electronice in economie.

Primul-ministru Victor Ponta a declarat ca proiectul prezentat de reprezentantii celor doua companii, urmat de deciziile pe care le vor lua MFP si Guvernul, raspund pentru prima data celor trei conditii esentiale: avem un studiu, adica un punct de vedere tehnocrat, exista dialog intre mediul privat si institutiile publice si predictibilitate.

Ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, a afirmat ca promovarea masurilor de combatere a evaziunii fiscale face parte dintr-un program mai amplu de sustinere a mediului de afaceri prin reducerea poverii fiscale si incurajarea conformarii la plata, precum si de asigurare a unui mediu de afaceri competitiv, nedistorsionat de concurenta neloiala.

Cele mai importante aspecte ale proiectului de OUG lansat astazi in consultare publica vizeaza:

1. Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic si conectarea cu ANAF

Aceasta masura are scopul sa asigure conditii pentru concurenta loiala intre contribuabili, sa imbunatateasca activitatea de control si sa asigure parghiile necesare reducerii evaziunii fiscale in domeniile comertului cu amanuntul si serviciilor. O astfel de masura a fost luata de marea majoritate a statelor europene, inclusiv de Croatia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovacia.

Potrivit acestei propuneri, operatorii economici obligati prin lege sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, pentru emiterea bonurilor fiscale, trebuie sa inlocuiasca treptat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie, cu cele echipate cu jurnal electronic si sa le conecteze la sistemul de supraveghere si monitorizare, in vederea transmiterii datelor catre A.N.A.F.

Masura legislativa urmareste ca intr-o perioada de tranzitie de aproximativ un an si jumatate sa alinieze sistemul de aparate de marcat fiscale utilizate in Romania cu cele folosite de celelalte tari europene, Romania fiind singura tara europeana in care se mai utilizeaza aparate de generatie veche, cu role martor de hartie.

De subliniat, de asemenea avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic il aduce comerciantilor, prin eliminarea costurilor cu achizitia rolelor de hartie, (economia medie/an/aparat in exploatare ≈ 150 euro) si spatiile de depozitare a acestora, pentru o perioada de 2 ani.

Inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic va permite un management si un control mai eficiente ca urmare a posibilitatii prelucrarii informatice a datelor inscrise in suportul electronic.

Pentru a nu crea disfunctionalitati in activitatea comerciantilor, proiectul de act normativ prevede perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv:
180 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili,
210 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii,
390 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.

Prin acest proiect va fi creat cadrul legal pentru intocmirea unui Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete sau in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a implementarii ulterioare a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii aparatelor de marcat electronice fiscale, ca o masura de combatere a evaziunii fiscale.

Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale va fi stabilita de catre A.N.A.F., in 6 luni dupa ce vor expira termenele tranzitorii pentru toate categoriile de operatori economici care intra sub incidenta actului normativ si au obligativitatea conformarii dotarii cu case de marcat cu jurnal electronic si sistem de comunicare la distanta. (respectiv, dupa maximul de 390 de zile, termen prevazut de lege pentru micii contribuabili).

In continutul bonului fiscal, va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Modificarea are in vedere corelarea cu legislatia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea taxei pe valoarea adaugata care poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate).

Actul normativ mentioneaza o serie de conditii tehnice si de functionalitate pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale. Ministerul Finantelor Publice va gestiona si publica pe site o evidenta a distribuitorilor autorizati si a aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, precum si o lista a unitatilor autorizate pentru comercializarea si/sau service-ul aparatelor.

Proiectul include si o serie de propuneri privind aplicarea unor sanctiuni contraventionale aplicabile in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute de lege si incadreaza in categoria infractiuni producerea, utilizarea sau comercializarea de aplicatii informatice ce permit substituirea aplicatiilor informatice stabilite prin configuratia din avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, eliberat potrivit legii si conduc la modificarea, stergerea sau neinregistrarea veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor sau prestarea serviciilor catre populatie si care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.

2. Loteria Bonurilor Fiscale

Loteria bonurilor fiscale este o masura de implicare activa a populatiei in combaterea evaziunii fiscale.

O astfel de masura a fost luata si in Slovacia, Malta, Portugalia si este in curs de implementare in Polonia.


Potrivit proiectului, se are in vedere reglementarea organizarii Loteriei bonurilor fiscale, prin crearea unui sistem informatic dedicat Loteriei. Acest sistem va permite persoanelor care detin bonuri fiscale sa introduca o serie de informatii obligatorii cuprinse in bonul fiscal pe care il detin, in vederea obtinerii dreptului de a participa la o tragere la sorti lunara cu premii in bani.

La extragerile lunare vor fi acordate 160 de premii egale, cate 20 pentru fiecare regiune fiscala a ANAF. Valoarea preconizata a fiecarui premiu va fi de 1.200 de lei.

3. Comunicarea de catre banci, in mod automat, a rulajelor si soldurilor conturilor deschise la acestea de catre persoanele fizice si juridice

In prezent, Codul de procedura fiscala reglementeaza (alin.(4) art.54) obligatia bancilor de a comunica, la cererea organelor fiscale, rulajele si soldurile conturilor deschise la acestea, in cazuri particulare (pentru o anumita persoana). Scopul este de a stabili situatia fiscala reala a respectivei persoane. Solicitarea se face, de regula, in cadrul actiunilor de control fiscal (inspectie fiscala sau verificarea ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit).

Potrivit proiectului, va fi modificat Codul de procedura fiscala astfel incat comunicarea de catre banci a rulajelor si soldurilor conturilor sa se faca in mod automat si nu doar la cerere asa cum este reglementat in prezent.

O astfel de modificare ar insemna in primul rand posibilitatea reala ca ANAF-ul sa-si construiasca o baza de date care sa fie valorificata atat in scopul identificarii evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cat si in scopul eficientizarii activitatii de executare silita (prin poprire).


Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, firmele mici capata si ele obligatia de a depune fisierul SAF-T (Declaratia 406), asa cum s-a stabilit prin Ordinul ANAF nr. 1.783/2021. Practic, vorbim de ultima etapa majora a calendarului de implementare a raportarii SAF-T in Romania, obligatia fiind deja in vigoare pentru contribuabilii mari si cei mijlocii, din 2022, respectiv 2023. Ce amenzi se aplica pentru nerespectarea legii? Reamintim ca SAF-T este un fisier in format electronic, standardizat international,...» citeste mai departe aici

  • Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele

    • Conform legislatiei in vigoare, salariul minim brut pe tara a crescut de la 1 ianuarie 2025 si a ajuns la suma de 4.050 lei. In acest context ITM Caras Severin aduce mai multe precizari importante pentru firme. Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele In raport de dispozitiile art.1 din HG nr. 1506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, de la 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe ? ara...» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025 Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. Obligatia vizeaza companiile inregistrate direct, prin reprezentant fiscal sau cele cu sedii fixe in...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016