Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Casele de marcat cu jurnal electronic - Noul proiect privind combaterea evaziunii.

04-Dec-2014
3774

Ministrul finantelor publice, Ioana-Maria Petrescu, si primul-ministru Victor Ponta au lansat astazi in dezbatere publica proiectul de masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, in cadrul unui eveniment desfasurat la Palatul Victoria.



Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul procedural fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscale a fost postat pe site-ul MFP, spre consultare publica.

In cadrul evenimentului de la Palatul Victoria, Cosmin Vladimirescu - General Manager pentru Romania in cadrul MasterCard, si Bogdan Belciu, Partener PriceWaterhouseCoopers au prezentat concluziile unui studiu privind impactul platilor electronice in economie.

Primul-ministru Victor Ponta a declarat ca proiectul prezentat de reprezentantii celor doua companii, urmat de deciziile pe care le vor lua MFP si Guvernul, raspund pentru prima data celor trei conditii esentiale: avem un studiu, adica un punct de vedere tehnocrat, exista dialog intre mediul privat si institutiile publice si predictibilitate.

Ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, a afirmat ca promovarea masurilor de combatere a evaziunii fiscale face parte dintr-un program mai amplu de sustinere a mediului de afaceri prin reducerea poverii fiscale si incurajarea conformarii la plata, precum si de asigurare a unui mediu de afaceri competitiv, nedistorsionat de concurenta neloiala.

Cele mai importante aspecte ale proiectului de OUG lansat astazi in consultare publica vizeaza:

1. Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic si conectarea cu ANAF

Aceasta masura are scopul sa asigure conditii pentru concurenta loiala intre contribuabili, sa imbunatateasca activitatea de control si sa asigure parghiile necesare reducerii evaziunii fiscale in domeniile comertului cu amanuntul si serviciilor. O astfel de masura a fost luata de marea majoritate a statelor europene, inclusiv de Croatia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovacia.

Potrivit acestei propuneri, operatorii economici obligati prin lege sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, pentru emiterea bonurilor fiscale, trebuie sa inlocuiasca treptat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie, cu cele echipate cu jurnal electronic si sa le conecteze la sistemul de supraveghere si monitorizare, in vederea transmiterii datelor catre A.N.A.F.

Masura legislativa urmareste ca intr-o perioada de tranzitie de aproximativ un an si jumatate sa alinieze sistemul de aparate de marcat fiscale utilizate in Romania cu cele folosite de celelalte tari europene, Romania fiind singura tara europeana in care se mai utilizeaza aparate de generatie veche, cu role martor de hartie.

De subliniat, de asemenea avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic il aduce comerciantilor, prin eliminarea costurilor cu achizitia rolelor de hartie, (economia medie/an/aparat in exploatare ≈ 150 euro) si spatiile de depozitare a acestora, pentru o perioada de 2 ani.

Inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic va permite un management si un control mai eficiente ca urmare a posibilitatii prelucrarii informatice a datelor inscrise in suportul electronic.

Pentru a nu crea disfunctionalitati in activitatea comerciantilor, proiectul de act normativ prevede perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv:
180 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili,
210 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii,
390 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.

Prin acest proiect va fi creat cadrul legal pentru intocmirea unui Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete sau in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a implementarii ulterioare a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii aparatelor de marcat electronice fiscale, ca o masura de combatere a evaziunii fiscale.

Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale va fi stabilita de catre A.N.A.F., in 6 luni dupa ce vor expira termenele tranzitorii pentru toate categoriile de operatori economici care intra sub incidenta actului normativ si au obligativitatea conformarii dotarii cu case de marcat cu jurnal electronic si sistem de comunicare la distanta. (respectiv, dupa maximul de 390 de zile, termen prevazut de lege pentru micii contribuabili).

In continutul bonului fiscal, va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Modificarea are in vedere corelarea cu legislatia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea taxei pe valoarea adaugata care poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate).

Actul normativ mentioneaza o serie de conditii tehnice si de functionalitate pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale. Ministerul Finantelor Publice va gestiona si publica pe site o evidenta a distribuitorilor autorizati si a aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, precum si o lista a unitatilor autorizate pentru comercializarea si/sau service-ul aparatelor.

Proiectul include si o serie de propuneri privind aplicarea unor sanctiuni contraventionale aplicabile in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute de lege si incadreaza in categoria infractiuni producerea, utilizarea sau comercializarea de aplicatii informatice ce permit substituirea aplicatiilor informatice stabilite prin configuratia din avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, eliberat potrivit legii si conduc la modificarea, stergerea sau neinregistrarea veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor sau prestarea serviciilor catre populatie si care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.

2. Loteria Bonurilor Fiscale

Loteria bonurilor fiscale este o masura de implicare activa a populatiei in combaterea evaziunii fiscale.

O astfel de masura a fost luata si in Slovacia, Malta, Portugalia si este in curs de implementare in Polonia.


Potrivit proiectului, se are in vedere reglementarea organizarii Loteriei bonurilor fiscale, prin crearea unui sistem informatic dedicat Loteriei. Acest sistem va permite persoanelor care detin bonuri fiscale sa introduca o serie de informatii obligatorii cuprinse in bonul fiscal pe care il detin, in vederea obtinerii dreptului de a participa la o tragere la sorti lunara cu premii in bani.

La extragerile lunare vor fi acordate 160 de premii egale, cate 20 pentru fiecare regiune fiscala a ANAF. Valoarea preconizata a fiecarui premiu va fi de 1.200 de lei.

3. Comunicarea de catre banci, in mod automat, a rulajelor si soldurilor conturilor deschise la acestea de catre persoanele fizice si juridice

In prezent, Codul de procedura fiscala reglementeaza (alin.(4) art.54) obligatia bancilor de a comunica, la cererea organelor fiscale, rulajele si soldurile conturilor deschise la acestea, in cazuri particulare (pentru o anumita persoana). Scopul este de a stabili situatia fiscala reala a respectivei persoane. Solicitarea se face, de regula, in cadrul actiunilor de control fiscal (inspectie fiscala sau verificarea ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit).

Potrivit proiectului, va fi modificat Codul de procedura fiscala astfel incat comunicarea de catre banci a rulajelor si soldurilor conturilor sa se faca in mod automat si nu doar la cerere asa cum este reglementat in prezent.

O astfel de modificare ar insemna in primul rand posibilitatea reala ca ANAF-ul sa-si construiasca o baza de date care sa fie valorificata atat in scopul identificarii evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cat si in scopul eficientizarii activitatii de executare silita (prin poprire).


Sursa: MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Casele de marcat cu jurnal electronic - Noul proiect privind combaterea evaziunii.":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • 2019 - Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intentionam sa desfiintam Pilonul II de pensii
    • Pentru anul 2019 suma care va fi platita catre administratorii Pilonului II de pensii va fi de cu aproape un miliard de lei mai mare decat anul trecut, respectiv 8,65 miliarde de lei, fata de 7,71 miliarde de lei in 2018, potrivit declaratiilor facute de ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai. "In pofida a ceea ce spun unii clarvazatori care ne critica incontinuu vreau sa spun ca suma care va fi platita in 2019 catre administratorii Pilonului II de pensii este de 8,65 miliarde de...» citeste mai departe aici

  • PIAROM: Mediul de afaceri are o mare problema de 30 de ani! 200.000 de firme au capital social negativ
    • Antreprenorii din Romania isi doresc ca toate procedurile legale care exista in tara sa fie cat mai clare si mai simple, pentru ca mediul de afaceri de aici are o mare problema de 30 de ani, dovada fiind chiar cele 200.000 de firme cu capital social negativ, amintite, joi, de presedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM), Cristian Parvan, intr-o conferinta de specialitate. "Daca discutam de viitorul economiei romanesti si al mediului de afaceri, nu adunam nici 10% din cati...» citeste mai departe aici

  • Proiect de hotarare al PMB: Taxele si impozitele urmeaza sa fie majorate incepand cu anul viitor
    • Primaria Muncipiului Bucuresti (PMB) a pus in Transparenta Decizionala un nou Proiect de Hotarare privind stabilirea nivelurilor impozitelor si taxelor locale in Capitala, incepand cu anul 2020. “Proiectul de act normativ prevede o majorare a taxelor si impozitelor cu 4,6%, ca urmare a unei prevederi din Codul Fiscal care permite primariilor sa mareasca taxele locale in functie de inflatia anuala din Romania”, noteaza contabilul.manager.ro. Asadar, potrivit actului legislativ,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016