Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Casele de marcat cu jurnal electronic - Noul proiect privind combaterea evaziunii.

04-Dec-2014
3153

Ministrul finantelor publice, Ioana-Maria Petrescu, si primul-ministru Victor Ponta au lansat astazi in dezbatere publica proiectul de masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, in cadrul unui eveniment desfasurat la Palatul Victoria.



Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul procedural fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscale a fost postat pe site-ul MFP, spre consultare publica.

In cadrul evenimentului de la Palatul Victoria, Cosmin Vladimirescu - General Manager pentru Romania in cadrul MasterCard, si Bogdan Belciu, Partener PriceWaterhouseCoopers au prezentat concluziile unui studiu privind impactul platilor electronice in economie.

Primul-ministru Victor Ponta a declarat ca proiectul prezentat de reprezentantii celor doua companii, urmat de deciziile pe care le vor lua MFP si Guvernul, raspund pentru prima data celor trei conditii esentiale: avem un studiu, adica un punct de vedere tehnocrat, exista dialog intre mediul privat si institutiile publice si predictibilitate.

Ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, a afirmat ca promovarea masurilor de combatere a evaziunii fiscale face parte dintr-un program mai amplu de sustinere a mediului de afaceri prin reducerea poverii fiscale si incurajarea conformarii la plata, precum si de asigurare a unui mediu de afaceri competitiv, nedistorsionat de concurenta neloiala.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii


Cele mai importante aspecte ale proiectului de OUG lansat astazi in consultare publica vizeaza:

1. Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic si conectarea cu ANAF

Aceasta masura are scopul sa asigure conditii pentru concurenta loiala intre contribuabili, sa imbunatateasca activitatea de control si sa asigure parghiile necesare reducerii evaziunii fiscale in domeniile comertului cu amanuntul si serviciilor. O astfel de masura a fost luata de marea majoritate a statelor europene, inclusiv de Croatia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovacia.

Potrivit acestei propuneri, operatorii economici obligati prin lege sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, pentru emiterea bonurilor fiscale, trebuie sa inlocuiasca treptat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie, cu cele echipate cu jurnal electronic si sa le conecteze la sistemul de supraveghere si monitorizare, in vederea transmiterii datelor catre A.N.A.F.

Masura legislativa urmareste ca intr-o perioada de tranzitie de aproximativ un an si jumatate sa alinieze sistemul de aparate de marcat fiscale utilizate in Romania cu cele folosite de celelalte tari europene, Romania fiind singura tara europeana in care se mai utilizeaza aparate de generatie veche, cu role martor de hartie.

De subliniat, de asemenea avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic il aduce comerciantilor, prin eliminarea costurilor cu achizitia rolelor de hartie, (economia medie/an/aparat in exploatare ≈ 150 euro) si spatiile de depozitare a acestora, pentru o perioada de 2 ani.

Inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic va permite un management si un control mai eficiente ca urmare a posibilitatii prelucrarii informatice a datelor inscrise in suportul electronic.

Pentru a nu crea disfunctionalitati in activitatea comerciantilor, proiectul de act normativ prevede perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv:
180 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili,
210 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii,
390 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.

Prin acest proiect va fi creat cadrul legal pentru intocmirea unui Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete sau in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a implementarii ulterioare a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii aparatelor de marcat electronice fiscale, ca o masura de combatere a evaziunii fiscale.

Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale va fi stabilita de catre A.N.A.F., in 6 luni dupa ce vor expira termenele tranzitorii pentru toate categoriile de operatori economici care intra sub incidenta actului normativ si au obligativitatea conformarii dotarii cu case de marcat cu jurnal electronic si sistem de comunicare la distanta. (respectiv, dupa maximul de 390 de zile, termen prevazut de lege pentru micii contribuabili).

In continutul bonului fiscal, va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Modificarea are in vedere corelarea cu legislatia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea taxei pe valoarea adaugata care poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate).

Actul normativ mentioneaza o serie de conditii tehnice si de functionalitate pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale. Ministerul Finantelor Publice va gestiona si publica pe site o evidenta a distribuitorilor autorizati si a aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, precum si o lista a unitatilor autorizate pentru comercializarea si/sau service-ul aparatelor.

Proiectul include si o serie de propuneri privind aplicarea unor sanctiuni contraventionale aplicabile in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute de lege si incadreaza in categoria infractiuni producerea, utilizarea sau comercializarea de aplicatii informatice ce permit substituirea aplicatiilor informatice stabilite prin configuratia din avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, eliberat potrivit legii si conduc la modificarea, stergerea sau neinregistrarea veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor sau prestarea serviciilor catre populatie si care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.

2. Loteria Bonurilor Fiscale

Loteria bonurilor fiscale este o masura de implicare activa a populatiei in combaterea evaziunii fiscale.

O astfel de masura a fost luata si in Slovacia, Malta, Portugalia si este in curs de implementare in Polonia.


Potrivit proiectului, se are in vedere reglementarea organizarii Loteriei bonurilor fiscale, prin crearea unui sistem informatic dedicat Loteriei. Acest sistem va permite persoanelor care detin bonuri fiscale sa introduca o serie de informatii obligatorii cuprinse in bonul fiscal pe care il detin, in vederea obtinerii dreptului de a participa la o tragere la sorti lunara cu premii in bani.

La extragerile lunare vor fi acordate 160 de premii egale, cate 20 pentru fiecare regiune fiscala a ANAF. Valoarea preconizata a fiecarui premiu va fi de 1.200 de lei.

3. Comunicarea de catre banci, in mod automat, a rulajelor si soldurilor conturilor deschise la acestea de catre persoanele fizice si juridice

In prezent, Codul de procedura fiscala reglementeaza (alin.(4) art.54) obligatia bancilor de a comunica, la cererea organelor fiscale, rulajele si soldurile conturilor deschise la acestea, in cazuri particulare (pentru o anumita persoana). Scopul este de a stabili situatia fiscala reala a respectivei persoane. Solicitarea se face, de regula, in cadrul actiunilor de control fiscal (inspectie fiscala sau verificarea ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit).

Potrivit proiectului, va fi modificat Codul de procedura fiscala astfel incat comunicarea de catre banci a rulajelor si soldurilor conturilor sa se faca in mod automat si nu doar la cerere asa cum este reglementat in prezent.

O astfel de modificare ar insemna in primul rand posibilitatea reala ca ANAF-ul sa-si construiasca o baza de date care sa fie valorificata atat in scopul identificarii evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cat si in scopul eficientizarii activitatii de executare silita (prin poprire).


Sursa: MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Casele de marcat cu jurnal electronic - Noul proiect privind combaterea evaziunii.":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.