Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Emiterea in forma electronica a documentelor financiare

01-Aug-2012
1797
Prin art. 155 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal si punctul 73 alineatul (1) din normele de aplicare ale acestui articol sunt reglementate conditiile de transmitere a facturilor prin mijloace electronice, dar nu sunt reglementate conditiile de emitere electronica a acestora.

Aceasta posibilitate s-a reglementat, in mod neasteptat, surprinzator, in luna iulie 2012 fiind extinsa si asupra celorlalte documente justificative prevazute in legislatia contabila: facturi si chitante. Nu au fost uitate nici bonurile fiscale si bonurile emise de terminalele automate bancare (bancomate) si de casele de marcat.

Totusi, aceasta noutate importanta pentru mediul de afaceri din Romania nu modifica si nu completeaza nici prevederile existente din Codul fiscal care se refera strict la transmiterea electronica, dar nici Legea contabilitatii nr. 82/1991 care se refera, printre altele, la documentele justificative.

Noutatea intervine printr-o lege de sine statatoare avand drept titlu ,,Inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice". 

Deci, oficial, persoanele impozabile stabilite in Romania au primit ,,dezlegare,, pentru emiterea facturilor, bonurilor fiscale si a chitantelor in forma electronica. Actul normativ de reglementare este legea nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice, publicata in M.Of. nr. 509 din 24 iulie 2012.
Specific documentelor emise electronic este faptul ca acestea poarta semnatura electronica si marca temporala.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii


Semnatura electronica este semnatura electronica extinsa care se bazeaza pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat conform prevederilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica. Certificatul trebuie sa contina codul fiscal al emitentului si numarul notificarii inregistrate la Ministerul Finantelor Publice privind formularea optiune de emitere electronica a documentelor financiar contabile.

Asa cum este reglementata prin Legea nr. 451/2004, marca temporala este formata din cel putin urmatoarele elemente:
- amprenta atasata documentului electronic supus marcarii;
- data si momentul de timp aferente documentului supus marcarii, exprimate in timp universal;
- informatii care identifica in mod unic furnizorul de servicii de marcare temporala;
- numarul de ordine din registrul furnizorului de servicii de marcare temporala.

Factura in forma electronica reprezinta un documentul emis si gestionat prin utilizarea unui sistem informatic prin care se confirma, in mod unic si clar, schimbul sau vanzarea de bunuri ori servicii.
Emiterea facturilor in forma electronica este definita drept operatiunea de intocmire, semnare electronica si marcare temporala a facturilor in forma electronica, in scopul arhivarii acestora in forma electronica, indiferent de faptul ca transmiterea facturilor astfel emise se efectueaza:
- in forma electronica sau
- pe suport hartie.

Bonul fiscal in forma electronica reprezinta documentul financiar-fiscal care indeplineste toate conditiile impuse de prevederile legale cu privire la continut, dar care este emis cu ajutorul echipamentelor electronice de marcat. Acest document cuprinde date inregistrate pe medii compatibile cu prelucrarea automata a datelor, fiind semnat cu semnatura electronica si purtand marca temporala.

Chitanta in forma electronica reprezinta documentul financiar-fiscal care indeplineste toate conditiile impuse de prevederile legale cu privire la continut si forma, fiind inregistrat pe medii compatibile cu prelucrarea automata a datelor, semnat cu semnatura electronica si purtand marca temporala.

Aceste documente electronice pot fi emise prin efort propriu sau prin externalizare pe baza de contract incheiat cu un furnizor de servicii de facturare electronica atestat. Astfel, furnizorul de servicii electronice este definit drept persoana fizica sau juridica care emite, transmite sau converteste facturi, bonuri ori chitante in forma electronica, in nume propriu sau in numele unor terti.

Emitentul documentelor financiar contabile in forma electronica, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa dispuna de mijloace tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor de prelucrare a datelor in forma electronica;
2. sa foloseasca personal cu cunostinte de specialitate in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si cu o practica suficienta in ceea ce priveste procedurile de securitate corespunzatoare;
3. sa fie in masura sa gestioneze si sa arhiveze toate informatiile privind fiecare factura in forma electronica emisa, pe perioada legala.
4. sa utilizeze sisteme de arhivare electronica conform prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica. Pe durata arhivarii, un document electronic poate fi accesat numai de catre emitent, beneficiar sau organele abilitate prin lege.

Factura
Persoana impozabila obligata sa emita facturi conform prevederilor cuprinse in Codul fiscal pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, poate selecta una dintre urmatoarele doua modalitati de emitere:
- pe suport hartie;
- in forma electronica. in acest caz, emitent este obligat sa garanteze autenticitatea, originea si integritatea continutului fiecarei facturi emise. Cerintele unei facturi emise electronic sunt:
- sa respecte continutul reglementat prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal ;
- sa poarte marca temporala care certifica momentul emiterii;
- sa contina semnatura electronica a emitentului.
Transmiterea facturilor emise in forma electronica se efectueaza fie prin mijloace electronice, fie pe suport hartie. Transmiterea acestor facturi se poate efectua individual, in pachete sau in loturi.

Schimbarea modalitatii de emitere trebuie notificata Ministerului Finantelor Publice.

Bonul fiscal

Bonurile fiscale si bonurile emise de terminalele automate bancare (bancomate) si de casele de marcat, in forma electronica, stocate la emitent, au un regim regim si continut financiar, fiscal si juridic similar celor emise pe suport hartie.
Casele de marcat utilizate pentru emiterea bonurilor fiscale in forma electronica trebuie avizate cu respectarea prevederilor O.U.G. nr. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata.

Important!

Cheltuielile cu investitiile efectuate pentru dotare si diverse utilitati necesare emiterii facturii electronice sunt amortizabile pe o perioada de 5 ani de la data inregistrarii ca utilizator de factura in forma electronica.

Cheltuielile cu investitiile legate de modificarea si perfectionarea sistemelor informatice inregistrate de persoanele care emit facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica sunt amortizabile pe o perioada de 3 ani, incepand cu data initierii investitiei, probata cu:
- hotararea administratorului, respectiv a consiliului de administratie al persoanei care initiaza cheltuiala, in cazul persoanei juridice;
- declaratia pe propria raspundere in cazul persoanei fizice.

Armonizarea cu legislatia comunitara

Legislatia comunitara subliniaza necesitatea facturarii electronice necesara, in special autoritatilor fiscale pentru desfasurarea activitatii de monitorizare. in acest context, pentru a asigura functionarea corespunzatoare a pietei interne, s-a subliniat importanta elaborarii unei liste, armonizate la nivel comunitar, cu privire la:
- detaliile care trebuie inserate pe facturi;
- stabilirea unor regimuri comune care reglementeaza utilizarea facturarii electronice si depozitarea electronica a facturilor;
- autofacturarea si externalizarea operatiunilor de facturare.
Astfel, sub rezerva unor conditii stabilite prin legislatia interna, fiecare stat membru este obligat sa permita elaborarea electronica a unor documente, declaratii si deconturi prin utilizarea mijloacelor electronice.
In acest context, s-a elaborat Decizia CEE nr. 717 din 31 octombrie 2007 de stabilire a unui grup de experti pentru facturarea electronica (2007/717/CE), publicata in Jurnalul Oficial nr. L 289 din 7 noiembrie 2007, p. 38 - 44.

Transmiterea facturilor prin mijloace electronice este reglementata la capitolul 3 sectiunea 5 din Directiva CEE nr. 112 din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, publicata in Jurnalul Oficial nr. L 347 din 11 decembrie 2006, p. 1 - 118. Aceasta operatiune este reglementata detaliat de la art. 232 la art. 237, din care trebuie retinute urmatoarele aspecte relevante:
- facturile emise se pot trimite pe suport de hartie sau se pot transmite sau pune la dispozitie prin mijloace electronice, sub rezerva acceptarii de catre destinatar (art. 232).
- facturile trimise sau puse la dispozitie prin mijloace electronice sunt acceptate de statele membre, cu conditia ca autenticitatea originii si integritatea continutului acestora sa fie garantate prin una dintre metodele urmatoare (art. 233).
- semnatura electronica avansata conform art. 2 punctul 2 din Directiva 1999/93/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind un cadru comunitar pentru semnaturile electronice
- schimb electronic de date (electronic data interchange - EDI) definit la articolul 2 din Recomandarea 1994/820/CE a Comisiei din 19 octombrie 1994 privind aspectele juridice ale schimbului electronic de date ;
- statele membre nu pot impune persoanelor impozabile care livreaza bunuri sau presteaza servicii pe teritoriul lor alte obligatii sau formalitati in legatura cu trimiterea sau punerea la dispozitie a facturilor prin mijloace electronice (art. 234).


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Emiterea in forma electronica a documentelor financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.