Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati.
In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.
Ce este Registrul de casa
Registrul de casa este un document important, care se intocmeste zilnic, pe baza incasarilor si platilor in numerar efectuate de o entitate, prin casierie. Actul stabileste zilnic soldul de casa si se foloseste pentru inregistrarea in contabilitate a operatiunilor respective.
PFA-urile si II-urile completeaza Registrul de casa?
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa pastreze in arhiva lor registrele de contabilitate si documentele justificative care au stat la baza evidentierii operatiunilor economico-financiare in contabilitatea in partida simpla.
Formularistica pentru contabilitatea in partida simpla este prezentata in OMFP 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul juridic si fiscal al imprumutului acordat unei SRL de catre un tert persoana fizica Un SRL, persoana juridica romana, capital 100% privat, nou infiintata primeste o suma de 100.000 eur cu titlu de imprumut pentru o perioada de 18 luni, de la o persoana fizica care...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul fiscal al activitatii de inchiriere in regim hotelier O societate neplatitoare de TVA are ca obiect de activitate servicii turistice si inchiriaza spatii prin Booking, primeste factura de la Booking pentru comision. Ce obligatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCasare matrite primite in custodie Societatea a primit in custodie 4 matrite pentru a putea produce piese conform contractelor. Au fost inregistrate in contul 8033. Contractul s-a incheiat iar firma care este...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAutoexcluderea din jocurile de noroc: obligatii stricte pentru operatori si protectie suplimentara pentru jucatori citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRevenire - stabilire cost productie energie solara fara receptie finala Multumesc de raspuns, dar nu mi-ati spus la ce cost se introduce energia solara produsa, daca nu am pus in functiune panourile? Lunar producem energie electrica (se face raport...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Acest ordin nu mentioneaza obligativitatea intocmirii registrului de casa si a raportului de gestiune in cazul PFA.
Registre si formulare pentru PFA
Conform OMPF 170/2015, regasiti lista registrelor si formularelor folosite in cazul organizarii contabilitatii in partida simpla.
SECTIUNEA 1Nomenclatorul registrelor si formularelor financiar-contabile:
1.Registrul-jurnal de incasari si plati COD 14-1-1/b
2.Registrul-inventar COD 14-1-2/b
3.Fisa mijlocului fix COD 14-2-2
4.Factura
5.Aviz de insotire a marfii COD 14-3-6A
6.Lista de inventariere COD 14-3-12
7.Chitanta COD 14-4-1
8.Chitanta pentru operatiuni in valuta COD 14-4-1/a
9.Dispozitia de plata/incasare catre casierie COD 14-4-4
10.Statul de salarii COD 14-5-1/k
Conform acestui ordin, PFA-urile sunt obligate la intocmirea registrului jurnal de incasari si plati.
Ce este Registrul Jurnal de incasari si plati
Registrul-jurnal de incasari si plati este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla.
Se intocmeste intr-un exemplar, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative facandu-se distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata.
Registrul jurnal de incasari si plati este folosit pentru inregistrarea operatiunilor in numerar, cat si pentru cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoare adaugata.
Cotabilitate PFA
Avem speta urmatoare. Un PFA trebuie sa justifice soldurile conform legislatiei. Cum le poate justifica prin registrul de incasari si plati, avand in vedere ca pot fi pe minus?
In acest registru nu se aduce aport patronului daca nu are de unde sa plateasca; doar se inregistreaza platile si incasarile, iar automat se deduce ca a platit din banii personali daca nu avea de unde, legislatia permitand acest lucru pentru I.I.-uri. Nu este obligatoriu sa se scrie soldul.
Specialistul ne spune ca Legea 70/2015 nu mentioneaza un anumit registru pe care trebuie sa-l tineti se refera doar la faptul ca soldul la finele zilei nu trebuie sa depaseasca 50000 lei.
Conform OMFP 170/2015:
11. Registruljurnal de incasari si plati (cod 1411/b) serveste la inregistrarea
cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.
12. Sumele inregistrate in Registrul jurnal de incasari si plati (cod 1411/b) se totalizeaza lunar
Deci in registru de incasari si plati se inregistreaza toate incasarile si platile unei II iar la finele unei zile nu trebuie sa aveti sold mai mare de 50000 lei.
Raspuns oferit in luna MARTIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.