Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

17-Mar-2025
1631
Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati.

In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.

Ce este Registrul de casa

Registrul de casa este un document important, care se intocmeste zilnic, pe baza incasarilor si platilor in numerar efectuate de o entitate, prin casierie. Actul stabileste zilnic soldul de casa si se foloseste pentru inregistrarea in contabilitate a operatiunilor respective.

PFA-urile si II-urile completeaza Registrul de casa?

Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa pastreze in arhiva lor registrele de contabilitate si documentele justificative care au stat la baza evidentierii operatiunilor economico-financiare in contabilitatea in partida simpla.

Formularistica pentru contabilitatea in partida simpla este prezentata in OMFP 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla



Acest ordin nu mentioneaza obligativitatea intocmirii registrului de casa si a raportului de gestiune in cazul PFA.

Registre si formulare pentru PFA

Conform OMPF 170/2015, regasiti lista registrelor si formularelor folosite in cazul organizarii contabilitatii in partida simpla.

SECTIUNEA 1Nomenclatorul registrelor si formularelor financiar-contabile:

 

1.Registrul-jurnal de incasari si plati COD 14-1-1/b

2.Registrul-inventar COD 14-1-2/b

3.Fisa mijlocului fix COD 14-2-2

4.Factura

5.Aviz de insotire a marfii COD 14-3-6A

6.Lista de inventariere COD 14-3-12

7.Chitanta COD 14-4-1

8.Chitanta pentru operatiuni in valuta COD 14-4-1/a

9.Dispozitia de plata/incasare catre casierie COD 14-4-4

10.Statul de salarii COD 14-5-1/k

Conform acestui ordin, PFA-urile sunt obligate la intocmirea registrului jurnal de incasari si plati.

Ce este Registrul Jurnal de incasari si plati

Registrul-jurnal de incasari si plati este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla.

Se intocmeste intr-un exemplar, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative facandu-se distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata.

Registrul jurnal de incasari si plati este folosit pentru inregistrarea operatiunilor in numerar, cat si pentru cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoare adaugata.

Cotabilitate PFA

Avem speta urmatoare. Un PFA trebuie sa justifice soldurile conform legislatiei. Cum le poate justifica prin registrul de incasari si plati, avand in vedere ca pot fi pe minus?

In acest registru nu se aduce aport patronului daca nu are de unde sa plateasca; doar se inregistreaza platile si incasarile, iar automat se deduce ca a platit din banii personali daca nu avea de unde, legislatia permitand acest lucru pentru I.I.-uri. Nu este obligatoriu sa se scrie soldul.

Specialistul ne spune ca Legea 70/2015 nu mentioneaza un anumit registru pe care trebuie sa-l tineti se refera doar la faptul ca soldul la finele zilei nu trebuie sa depaseasca 50000 lei.

Conform OMFP 170/2015:

11. Registruljurnal de incasari si plati (cod 1411/b) serveste la inregistrarea

cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.

12. Sumele inregistrate in Registrul jurnal de incasari si plati (cod 1411/b) se totalizeaza lunar

Deci in registru de incasari si plati se inregistreaza toate incasarile si platile unei II iar la finele unei zile nu trebuie sa aveti sold mai mare de 50000 lei.

Raspuns oferit in luna MARTIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici