Diminuarea soldului de casa se refera la reducerea efectiva a numerarului aflat la un moment dat in casieria unei firme sau institutii. Contabilitatea trebuie sa reflecte aceasta iesire, indiferent ca vorbim de plata unor cheltuieli, transferarea numerarului din casa in contul bancar al firmei sau de alte operatiuni ale firmei (avansuri de decontat de angajati, inregistrarea pierderilor sau diferentelor de casa, etc). In acest articol vom analiza reglementarile cheie cu privire la aceasta operatiune.
Reglementari cheie despre diminuarea soldului de casa
Prevederile Legii nr. 70/2015 stabilesc plafoane fiscale pentru incasarile si platile efectuate in numerar de catre societati, precum si obligatia de a utiliza conturile bancare pentru tranzactii peste anumite valori. De asemenea, legislatia impune intocmirea zilnica a unui raport de casa, care sa reflecte toate incasarile si platile efectuate, si arhivarea acestuia pentru verificari ulterioare.In ceea ce priveste soldul de casa, conform art 4^2 din actul normativ mentionat, sumele in numerar aflate in casieria persoanelor juridice nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. Pentru magazinele de tipul cash and carry, supermagazine si hipermagazine, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei.
Pentru ca numerarul sa nu depaseasca plafonul zilnic stabilit de lege, operatorii economici vor recurge la diminuarea soldului de casa prin diverse operatiuni.
Ce operatiuni se pot face pentru diminuarea soldului real
Diminuarea soldului de casa se poate realiza prin urmatoarele operatiuni:1. Depuneri in contul bancar – Transferarea numerarului din casierie in contul bancar al firmei este cea mai frecventa si recomandata metoda. Aceasta reduce imediat soldul de numerar si respecta limitele legale.
2. Plati catre furnizori in numerar sau pentru cheltuieli interne – Daca furnizorii accepta plati in numerar, se pot efectua achitari pentru facturi curente sau restante. De asemenea, se pot achita cheltuieli curente ale firmei (salarii, materiale consumabile, utilitati) in numerar, in limitele legale. Toate aceste operatiuni trebuie sa fie efectuate pe baza documentelor justificative.
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Calendarul contabilului vesel 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAbandonare proiect investitii In concluzie, avand in vedere ca proiectul a fost abandonat iar societatea detine facturi/contracte/documentatie pentru sumele inregistrare in contul 231, dpdv al deductibilitatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDepasire plafon si inregistrarea ca platitor de TVA Terenul vandut initial este clar agricol (desi este in intravilan), nu exista vreun certificat de urbanism insa administratorul a dat o declaratie la notar ca este de acord sa il...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStagiu cotizare salariat si pensionar Subiect: Concediu medical cod 01 - stagiu de cotizare insuficient la salariat pensionar cu doua contracte succesive SITUATIA DE FAPT: - Salariatul este pensionar. - A avut un prim...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeclararea impozitului pentru servicii de promovare remunerate prin produse in cadrul unui contract de barter Cum va fi declarat timpozitul retinut? Persoana fizica a primit cu factura produsul, urmand ca luna viitoare sa primeasca ( tot cu factura) un accesoriu al produslui (ambele...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCompletare raspuns precedent Sotul care va face declaratia 212 trebuie sa inregsitreze contractul la ANAF cu C168?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
3. Plata dividendelor catre asociati. Plata dividendelor este o operatiune care poate contribui la diminuarea soldului real din casierie, insa trebuie facuta corect din punct de vedere legal si contabil. Iata cateva aspecte importante de avut in vedere:
- Disponibilitatea numerarului – Dividendul se poate plati doar daca societatea are profit distribuitibil si numerar efectiv in casierie sau in conturile bancare.
- Modalitatea de plata – Platile catre actionari/asociati se fac de obicei prin transfer bancar, dar pot fi efectuate si in numerar, daca sumele nu depasesc limitele legale pentru platile in numerar (conform Legii nr. 70/2015 si Codului fiscal).
- Respectarea reglementarilor fiscale – Trebuie retinut ca la plata dividendelor se aplica retinerea si plata impozitului pe dividende catre bugetul de stat, conform legislatiei fiscale in vigoare.
- Intocmirea Hotararii AGA – Plata dividendelor trebuie justificata prin hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor si inregistrata corect in contabilitate.
Ce termene legale trebuie respectate la depunerea excedentului in cont bancar
Art 4^2 din Legea nr. 70/2015 prevede ca sumele in numerar care depasesc plafonul stabilit de lege sa se depuna in conturile bancare ale societatii in termen de 2 zile lucratoare.Prin exceptie, se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.
Pentru nerespectarea plafoanelor privind soldul in casierie, conform art 12 din Legea 70/2015 amenda este de 25% din suma detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit, dar nu mai putin de 500 lei.
[STUDIU de CAZ} Ce inregistrari poti folosi pentru diminuarea soldului de casa
Va prezentam mai jos un studiu de caz cu inregistrarile contabile pentru diminuarea soldului de casa cu venituri din alte surseIntrebare:
In urma unui control anti-frauda s-a dispus masura achitarii impozitului de 10% din alte surse pentru soldul inscris scriptic in registrul de casa.
Care este monografia contabila penrtru a se inregistra diminuarea soldului contabil din contul 5311?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 21 Iul 2025
Va propun urmatoarele iInregistrari contabile:
6588 Alte cheltuieli de exploatare = 5311 Casa de lei
635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate = 446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
Persoana fizica trebuie sa le declare in Declaratia unica si sa plateasca contributia la sanatate in cazul in care valoarea veniturilor din alte surse este superioara plafonului de 6/12/24 salarii minime pe tara.
Aceasta este o obligatie exclusiv a persoanei fizice respective in calitate de beneficiar de venit, in functie de situatia veniturilor personale.
Fiscalitatea.ro 


