Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sanatatea, investitiile, agricultura, prioritatile celei de-a doua rectificari bugetare

24-Nov-2016
2095

Guvernul a adoptat a doua rectificare bugetara din acest an, ce include alocari financiare suplimentare, cu prioritate pentru sanatate, investitii, agricultura, politici si programe finantate prin bugetele administratiei publice locale. Prin rectificarea bugetara se asigura sumele necesare platii integrale a drepturilor de asistenta sociala - indemnizatii pentru cresterea copilului, ajutoare sociale, alocatii de stat pentru copii, indemnizatii pentru persoane cu handicap -; plata drepturilor salariale aferente personalului bugetar, precum si pentru plata pensiilor militare recalculate si restituirea sumelor cuvenite.

De asemenea, Guvernul a adoptat rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016, asigurand fondurile necesare pentru plata integrala si la timp a drepturilor de asigurari sociale.

Rectificarea a avut in vedere pastrarea echilibrului macroeconomic si a tintei de deficit bugetar la nivelul de 2,8% din PIB in termeni cash, respectiv 2,95% din PIB potrivit metodologiei ESA. Rezultatele economice de pana in prezent argumenteaza posibilitatea realizarii unei cresteri economice de 4,8% fata de 4,1% cat se estima la elaborarea legii bugetului de stat si un produs intern brut in valoare nominala de 758,5 miliarde lei, fata de 746,6 miliarde lei cat s-a estimat initial. De asemenea, se estimeaza reducerea numarului de someri de la 450.000 cat s-a preconizat la elaborarea proiectului de buget, la 429.000 la sfarsitul anului. Castigul salarial mediu brut este in crestere, de la 2.681 lei, la elaborarea bugetului de stat, la 2.815 lei, cat se estimeaza la sfarsitul anului.

Rectificarea bugetara a avut in vedere redistribuirea unor fonduri care nu mai pot fi cheltuite pana la sfarsitul anului 2016, in scopul asigurarii finantarii unor programe si politici publice aflate in derulare.

Proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se majoreaza cu 1,02 miliarde lei.

Pentru domeniul sanatatii, se aloca suplimentar credite de angajament in suma de 2,21 miliarde de lei in bugetul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate in vederea incheierii unor noi contracte cost-volum-rezultat, pentru aria terapeutica hepatita cronica. Aceste alocari bugetare vor permite continuarea tratamentului pentru pacientii cu ciroza hepatica aflati in stadiul F4 si extinderea programului pentru pacientii cu ciroza hepatica aflati in stadiile F2 si F3. Ministerul Sanatatii a trimis deja la CNAS documentele necesare. Pe baza acestora, Casa incepe negocierile cu producatorii de medicamente pentru incheierea contractelor cost-volum-rezultat. Incheierea contractelor in aceasta formula permite o folosire judicioasa a banilor bugetului asigurarilor de sanatate deoarece CNAS deconteaza tratamentele doar pentru pacientii care s-au vindecat ca urmare a terapiei.

Totodata, Ministerul Sanatatii a identificat economii de aproximativ 0,26 miliarde lei, adica 260 de milioane de lei, rezultate, in principal, din cheltuielile cu salariile personalului din aparatul central al ministerului si din fondurile alocate pentru achizitionarea ambulantelor SMURD. Din cauza intarzierii procesului de licitatie publica pentru achizitionarea ambulantelor, care se estimeaza ca va fi incheiat la inceputul anului viitor, banii alocati initial nu vor putea fi folositi pana la sfarsitul anului. Prin urmare, fondurile disponibilizate de Ministerul Sanatatii vor intra in Fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului, pentru a fi folositi in situatii neprevazute. Astfel, cu aceasta suplimentare, Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului va ajunge la aproximativ 380 de milioane de lei.

Bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale este suplimentat prin aceasta rectificare bugetara cu 1,09 miliarde de lei. De mentionat ca pe langa aceasta suma alocata la rectificare, in luna noiembrie au mai fost asigurate resurse suplimentare in valoare totala de 1,7 miliarde lei pentru Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale prin redistribuiri de sume de la alti ordonatori principali de credite, in conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat pe anul 2016. Cele 1,7 miliarde lei alocate suplimentar ministerului din redistribuiri vor fi utilizate pentru platile in avans aferente schemelor de plati directe finantate din Fondul European pentru Garantare Agricola (FEGA) pentru campania agricola din 2016, care se acorda in proportie de 69% din cuantumul unitar al acestora, in limita sumei de 3,8 miliarde lei (echivalentul a aprox. 850 milioane euro).

Banii alocati prin ordonanta de rectificare bugetara vor permite inceperea la 1 decembrie a unor plati finale aferente acelorasi scheme de plati directe, in limita sumei de 1,09 miliarde lei (echivalentul a aprox. 250 milioane euro), reprezentand diferenta de 31% din cuantumul unitar al acestora. Realizarea acestor plati de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) pana la sfarsitul acestui an, in valoare totala de 4,89 miliarde lei, va asigura atingerea unui grad de utilizare de 56% din plafonul financiar de 7,9 miliarde lei (echivalentul a 1,773 miliarde euro) alocat de Comisia Europeana platilor directe pentru anul de cerere 2016.

Pentru finantarea Programului National de Dezvoltare Locala, aflat la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, se asigura 1,255 miliarde de lei, sume care vor acoperi platile necesare pana la finalul acestui an pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii scolare si de drumuri. Alte 47,9 milioane de lei au fost realocate pentru finantarea Acordului de imprumut ”Sistem integrat de reabilitare a sistemelor cu apa si canalizare, a statiilor de tratare a apei potabile si statiilor de epurare a apelor uzate in localitatile cu o populatie de pana la 50.000 de locuitori”. Suma va fi folosita pentru inchiderea proiectului finantat din credite externe rambursabile.

La bugetele locale sunt alocate 1,7 miliarde de lei, sume defalcate din taxa pe valoare adaugata pentru finantarea cheltuielilor autoritatilor administratiei publice locale. Banii vor fi folositi astfel:

170 milioane lei pentru cheltuieli de personal aferente unitatilor de invatamant preuniversitar,

14,7 milioane lei pentru programul-pilot „Masa calda”,

101,5 milioane lei pentru sustinerea sistemului de protectie a copilului,

74,7 milioane lei pentru centrele de asistenta sociala a persoanelor cu handicap,

392,3 milioane lei pentru plata asistentilor personali ai persoanelor cu handicap,

4,1 milioane lei pentru programul „fructe in scoli”,

6,9 milioane lei pentru finantarea drepturilor copiilor cu cerinte educationale speciale,

938,3 milioane lei sume pentru echilibrarea bugetelor locale.


In vederea desfasurarii normale a activitatii pana la finele anului, Ministerului Energiei i-au fost alocate 222,4 milioane de lei, din care 200 milioane de lei sunt pentru schema de ajutor de stat pentru inchiderea a doua mine din Complexul Energetic Hunedoara.

Ministerului Comunicatiilor si pentru Societatea Informationala i-au fost alocate 75,5 milioane de lei, in principal pentru majorarea capitalului social al Companiei Nationale ”Posta Romana”- S.A.

Pentru plata pensiilor militare recalculate, precum si pentru restituirea diferentelor dintre cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 si cele stabilite in baza Legii nr. 119/2010, au fost alocate 336,7 milioane de lei in bugetele Ministerului Afacerilor Interne, al Ministerului Apararii Nationale si al Serviciului Roman de Informatii.

Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice a primit 142,4 milioane de lei pentru plata integrala a drepturilor de asistenta sociala (indemnizatii pentru crestere copil, ajutoare sociale, alocatii de stat pentru copii, indemnizatii pentru persoanele cu handicap).

Ministerului Afacerilor Externe i-au fost redistribuite 66,8 milioane de lei, in principal pentru plata contributiilor si cotizatiilor la organismele internationale la care institutia este parte.

Sumele reduse provin din economiile ministerelor rezultate din analiza platilor efectuate pe primele 10 luni. Iata cateva exemple:

Ministerul Finantelor Publice a economisit 1,18 miliarde de lei. Banii provin din dobanzi si din contributia Romaniei la bugetul UE, dar si din economii la cheltuieli de personal, despagubiri civile si cheltuieli de capital.

In bugetul Ministerului Transporturilor au fost identificate economii in suma de 254 milioane de lei, in principal la investitii ale agentilor economici, cheltuieli neeligibile ISPA si reparatii curente la infrastructura feroviara publica. In schimb, au fost asigurate sumele necesare pentru decontarea facilitatilor si gratuitatilor de transport de care beneficiaza anumite categorii sociale si pentru majorarea capitalului social la Metrorex.

Ministerul Apararii Nationale a identificat 359,8 milioane de lei, bani care nu mai pot fi utilizati pana la finele anului pentru cheltuieli cu bunurile si serviciile si cheltuieli de capital. De asemenea, se propune majorarea creditelor de angajament cu suma de 5 miliarde de lei pentru demararea achizitiilor de tehnica si echipamente specifice.

Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a facut economii de 49,6 milioane de lei, Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri de 33,7 milioane de lei, iar Ministerul Justitiei de 33,6 milioane de lei.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016