Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Societate comerciala platitoare de impozit pe profit si TVA

23-Nov-2010
3847
Autor: Silviu Stoica

Intrebare:


Societate comerciala ( alimentatie publica) platitoare de impozit pe profit si TVA, are 5 angajati vanzatori.

- Se poate retine garantie la vanzatori si in ce conditii?
- Daca se pot calcula perisabilitati la alimente alterabile si in ce conditii?
- La inventar a fost stabilit minus in gestiune, cum se poate recupera minusul din gestiune de la persoana vinovata, avand in vedere ca nu au fost retinute garantii de la vanzatori?


Raspuns:

1. Constituirea garantiilor se poate realiza doar in cazul vanzatorilor care au si atributii de gestionar, in conformitate cu prevederile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice. Prin gestionar, in intelesul acestei legi, se intelege acel angajat care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri (materiale, banesti) aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a unei entitati, indiferent de modul de dobandire si de locul unde se afla bunurile.

Garantia se constituie pe baza de contract scris, accesoriu la contractul individual de munca.

De regula, garantia este in numerar, de minimum un salariu (castig) si de maximum trei salarii (castiguri) lunare ale gestionarului, fara a putea depasi valoarea bunurilor incredintate si se retine in rate lunare de 1/10 din salariul lunar sau din castigul mediu lunar, dupa caz. Garantia in numerar este depusa de catre agentul economic la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al agentului economic, deschis pe seama gestionarului si este purtatoare de dobanda.

Se poate constitui si o garantie speciala suplimentara, constand din afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta indelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de agentul economic, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar sau din obligatii asumate de terti fata de agentul economic de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.

2. Se pot calcula perisabilitati la alimentele alterabile, in baza Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, aprobate prin H.G. nr. 831/2004.

Perisabilitatile se aproba de managerul, directorul sau administratorul persoanei juridice, la nivelul cantitatilor efectiv constatate ca pierderi naturale cu ocazia inventarierii sau a predarii gestiunii, pe baza de cote diferentiate sortimental pana la limitele prevazute de Norme si se acorda numai dupa o verificare faptica a cantitatilor de produse existente in gestiune, stabilite dupa cantarire, numarare, masurare si prin alte asemenea procedee si dupa efectuarea compensarilor conform prevederilor legale in vigoare.

Daca perisabilitatile se acorda si se stabilesc in limitele si cu respectarea conditiilor prevazute de H.G. nr. 831/2004, ele sunt deductibile la calculul profitului impozabil, conform art. 21 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

3. Pentru pagubele produse de salariatii vinovati, constatate cu ocazia inventarierii, indiferent daca au fost sau constituite garantii gestionare, exista doua posibilitati de recuperare:
- salariatul de buna voie isi ia angajamentul in mod mod unilateral sa acopere paguba intr-o anumita perioada de timp, pe baza unui ?Angajament de plata? cod 14-8-2/a (formular prevazut de O.M.E.F. nr. 3.512/2008), in baza art. 270 din Codul muncii si pct. 6 din Decizia Curtii Constitutionale nr. 24/2003, chiar daca acest angajament nu are caracter de titlu executoriu;

- societatea se adreseaza instantei judecatoresti pentru a obtine o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila pe baza careia sa opereze retinerile din salariu pentru acoperirea pagubei produse, conform art. 164 alin. 2 din Codul muncii.

Daca lipsa la inventar este rezultatul unor manevre frauduloase care atrag raspunderea penala, pentru recuperarea pagubei este nevoie ca societatea sa se constituie parte civila in procesul penal, conform reglementarilor specifice in materie.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016