Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stimulente chirie. Inregistrari contabile

15-Nov-2019
6446

Cum se inregistreaza in contabilitate stimulentele pentru chirie acordate de Locator Locatarului, in cazul unui Leasing operational?

Speta este urmatoarea: Ca urmare a prelungirii unui contract de leasing pentru o perioada de 5 ani si suplimentarii spatiului, Locatorul acorda Locatarului urmatoarele stimulente:

a) O perioada de 4 luni Chiria nu va fi datorata (in acest sens Locatorul emite facturi lunare cu valoarea 0 in care mentioneaza urmatoarele:

1) chirie lunara 1000lei TVA

2) reducere contractuala chirie spatiu -1000 lei TVA)

b) suma de 10.000 euro ce va fi transferata in contul bancar al Locatarului.

Cum se inregistreaza in contabilitate stimulentele mentionate mai sus?

Raspunsul specialistului

La inregistrarea in contabilitate a stimulentelor se va tine seama de prevederile pct. 221-224 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Astfel, toate stimulentele acordate pentru incheierea unui contract de leasing operational nou sau reinnoit trebuie recunoscute drept parte integranta din valoarea neta a contraprestatiei convenite pentru utilizarea activului in regim de leasing, indiferent de natura stimulentului, de forma sau de momentul in care se face plata. 



Din cele prezentate reiese o valoare totala a contractului de leasing operational pe cei 5 ani determinata astfel: (5 ani x 12 luni – 4 luni) x 1.000 lei – 10.000 euro, adica 56 luni x 1.000 lei – 10.000 euro x 4,58 lei /euro = 56.000 lei – 45.800 lei = 10.200 lei., respectiv o valoarea lunara de 10.200 lei / 60 luni = 170 lei/lunar.

Inregistrari contabile:

- intregistrarea transferarii in contul locatarului a contravalorii in lei a 10.000 euro (la cursul de 4,58 lei/euro din data transferarii)

267 „Creante imobilizate” = 5121 „Conturi la banci in lei” 45.800 lei

- inregistrarea veniturilor din chirie aferente lunilor 1-4 din contract (primele 4 luni de gratie)

418 „Clienti-facturi de intocmit” = 706 „Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii” 170 lei

- inregistrarea facturilor de chirie aferente lunilor 5-59 din contract

4111 „Clienti” = % 1.000,00 lei

706 „Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii” 170,00 lei

267 „Creante imobilizate” 817,86 lei

418 „Clienti-facturi de intocmit” 12,14 lei

- inregistrarea facturii de chirie aferenta lunii 60 din contract (ultima luna, cand se tine seama de rotunjirea sumelor luate in calcul)

4111 „Clienti” = % 1.000,00 lei

706 „Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii” 170,00 lei

267 „Creante imobilizate” 817,70 lei

418 „Clienti-facturi de intocmit” 12,30 lei.

Daca se opteaza pentru taxarea operatiunilor de inchiriere, la facturile lunare de chirie se va adauga si TVA aferenta.

Raportat la datele prezentate se mai poate face remarca ca stimulentul acordat prin transferarea sumei de 10.000 euro (echivalent a 45.800 lei) in favoarea locatarului nu pare a avea substanta economica in raport de valoarea neta a contraprestatiei obtinuta de locator pe intreaga durata a contractului de 10.200 lei.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiile

    • Incepand cu anul 2026, legislatia fiscala aduce modificari importante privind regimul de impozitare al microintreprinderilor. De?i o societate poate indeplini toate conditiile prevazute la art. 47 din Codul Fiscal, aceasta nu mai poate opta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor daca a mai aplicat acest regim dupa 1 ianuarie 2023. In continuarea articolului analizam un caz concret si clarifica implicatiile legislative actuale. Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la...» citeste mai departe aici

  • Facturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timp

    • A aparut Ordinul ANAF nr. 2229/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 895 din 30 septembrie 2025, prin care se introduce procedura de notificare a ANAF in cazul in care beneficiarii nu primesc facturile de la furnizori, desi au efectuat plata la momentul livrarii sau prestarii. Este reglementat si noul formular 800 – “Notificare privind facturile netransmise prin RO e-Factura”.» citeste mai departe aici

  • Administrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderi

    • Firmele au nevoie de administratori pentru a functiona legal si eficient, iar o intrebare frecventa este daca aceeasi persoana poate fi administrator in mai multe microintreprinderi. Iar in acest articol vom clarifica aspectele legale legate de numirea administratorului si explica diferenta dintre rolul de administrator si cel de asociat, in contextul limitarilor impuse de Codul fiscal privind regimul microintreprinderilor. Avem acest caz concret. Va rog sa imi clarificati daca se poate numi un...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 3 intrebari si explicatiile specialistului daca incasati dividende in UE

    • Persoanele juridice din Romania care primesc dividende de la societati din Uniunea Europeana se confrunta adesea cu nelamuriri legate de tratamentul fiscal aplicabil acestor venituri. Situatiile variaza in functie de durata detinerii participatiei, procentul detinut si legislatia fiscala a statului sursa. In acest articol, raspundem la trei intrebari esentiale despre impozitarea dividendelor primite din UE, oferind explicatiile specialistului intr-o situatie concreta. Avem acest caz. Va rugam sa...» citeste mai departe aici

  • Notificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularului

    • Odata cu intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 2.229/2025, a fost reglementata procedura de notificare a organelor fiscale in cazul in care facturile aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii platite pe loc nu sunt transmise prin sistemul RO e-Factura in termenul legal. Noua obligatie revine beneficiarilor si se realizeaza prin completarea si transmiterea formularului 800.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?

    • Contribuabilii se intreaba adesea daca pot deduce fiscal amortizarea mijloacelor fixe care nu mai sunt utilizate in activitatea economica. In continuarea articolului vom clarifica tratamentul contabil si fiscal aplicabil in astfel de situa?ii, in conformitate cu prevederile Codului fiscal si reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz concret. Societatea noastra s-a mutat intr-un sediu nou in august 2025. Cu aceasta ocazie, a schimbat si sediul social, transferand intreaga activitate la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016