Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stocuri puse la dispozitia clientului. Regimul TVA

05-Oct-2010
11291

Intrebare: O societate din Romania persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA incheie un contract cu o societate din Germania, persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA pentru livrare de bunuri intr-un depozit al societatii din Germania, cu stocuri la dispozitia clientului conform masurilor de simplificare din CF art. 128, al. 10 si art. 130.1 al. 2, lit. a.


As dori sa stiu:

1. Daca Germania aplica aceste masuri de simplificare? Daca nu, ce trebuie sa faca societatea din Romania in cazul acestor livrari de bunuri?

2. Daca da, trebuie tinuta o anumita evidenta specifica a livrarilor, sau se poate prezenta direct din programul de gestiune acest raraport? Ce documente trebuie sa insoteasca factura, pentru ca aceasta livrare sa fie considerata o livrare intracomunitara de bunuri? (data si cantitatea din CMR nu va corespunde niciodata cu data si cantitatea din factura)


Raspuns:
Art. 1341 alin. (4) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca pentru stocurile la dispozitia clientului, se considera ca livrarea bunurilor are loc la data la care clientul retrage bunurile din stoc in vederea utilizarii, in principal pentru activitatea de productie.

Astfel cum prevede art. 128 alin. (10) este asimilat cu livrarea intracomunitara cu plata transferul de catre o persoana impozabila de bunuri apartinand activitatii sale economice din Romania intr-un alt stat membru, cu exceptia non-transferurilor prevazute la alin. (12).

Pentru aceste livrari intracomunitare asimilate au fost emise Instructiunile pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 1301 alin. (2) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin OMFP 2216/2006.

Potrivit acestora, in cazul bunurilor transportate din Romania in alt stat membru in cadrul unui contract de consignatie sau al unui contract privind stocuri la dispozitia clientului, pentru a diminua problemele de natura practica legate de inregistrarea in scopuri de TVA in celalalt stat membru a furnizorului, se aplica sistemul de simplificare daca:
a) statul membru de sosire nu considera sosirea bunurilor ca o achizitie intracomunitara asimilata sau aplica ori accepta un regim de simplificare similar celui aplicat in Romania;
b) consignatarul sau cumparatorul bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului, din celalalt stat membru sunt cunoscuti de catre furnizor atunci cand bunurile sunt transportate din Romania in statul membru de sosire a bunurilor si sunt inregistrati in scopuri de TVA in respectivul stat membru.

Lista cu statele membre care aplica masuri de simplificare pentru stocuri puse la dispozitia clientului este disponibila pe site-ul oficial al Ministerului de finante in sectiunea Informatii despre regimul TVA/Informatii utile.

Potrivit acesteia, Germania nu aplica masuri de simplificare pentru stocuri puse la dispozitia clientului.

In cazul bunurilor transportate din Romania in Germania in cadrul contractului privind stocuri la dispozitia clientului, societatea din Romania realizeaza un transfer in Romania, conform art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, operatiune asimilata livrarii intracomunitare de bunuri.

In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, societatea din Romania va emite o autofactura pentru fiecare transfer pe care il efectueaza in Germania, in conditiile art. 128 alin. (10).

Punctul 71 alin. (1) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca persoana inregistrata sau care ar fi fost obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 din Codul fiscal, este obligata sa emita facturi prin autofacturare, potrivit prevederilor art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, pentru fiecare transfer pe care l-a efectuat in alt stat membru. Factura se emite numai in scopul taxei, fiind obligatorie mentionarea urmatoarelor informatii:
a) numarul facturii va fi un numar secvential acordat in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic o factura;
b) data emiterii;
c) la rubrica furnizor, numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al persoanei impozabile, iar in cazul persoanei impozabile nestabilite in Romania, care si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania, se va inscrie denumirea/numele persoanei care efectueaza transferul, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, ale reprezentantului fiscal;
d) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA acordat de autoritatile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizeaza transferul, la rubrica cumparator;
e) adresa exacta a locului din care au fost transferate bunurile, precum si adresa exacta a locului in care au fost transferate bunurile;
f) denumirea si cantitatea bunurilor transferate, precum si particularitatile prevazute la art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, in definirea bunurilor in cazul transferului de mijloace de transport noi;
g) data la care au fost transferate bunurile;
h) valoarea bunurilor transferate;

In baza art. 143 alin. (2) lit. d) sunt scutite de TVA livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (10), care ar beneficia de scutirea prevazuta la lit. a) a acestui articol daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila, cu exceptia livrarilor intracomunitare supuse regimului special privind bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522.

Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal aprobate prin OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 10 alin. (4) al acestor instructiuni, in cazul livrarilor intracomunitare asimilate de bunuri prevazute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se justifica, cu exceptiile prevazute la acelasi alineat, pe baza urmatoarelor documente:
a) autofactura prevazuta la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit in alt stat membru al persoanei care realizeaza transferul din Romania;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.

In baza autofacturii emise societatea din Romania va raporta aceste transferuri in Formularul 300 "Decont de TVA" si formularul 390 "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".

In Germania realizeaza o achizitie intracomunitara asimilata, conform echivalentului din legislatia acestui stat al art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal..

La data la care clientul retrage bunurile din stoc in vederea utilizarii, societatea din Romania realizeaza o livrare de bunuri catre acesta, livrare ce are loc in Germania, conform echivalentului art. 132 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal potrivit caruia, in cazul bunurilor care nu sunt expediate sau transportate locul livrarii se considera locul unde se gasesc bunurile atunci cand sunt puse la dispozitia cumparatorului.

Pentru efectuarea acestor operatiuni societatea din Romania trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Germania, statul membru de sosire a bunurilor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici