Studiu de caz: Identificarea si calculul contributiilor in cazul unui concediu medical initial si in continuare
Contributiile aferente concediului medical initial si in continuare sunt reglementate de art. 12 din OUG 158/2005. In consecinta, pentru cod 01, vor trebui identificate si exemplificate in ceea ce priveste metoda de calcul, acele contributii care se platesc in cazul unui concediu medical initial si in continuare pentru codul mentionat. Legea prevede situatia in care unui asigurat i se acorda doua sau mai multe concedii medicale pentru aceeasi afectiune, fara intrerupere intre ele, caz in care durata lor se cumuleaza, iar plata se suporta conform art. 12 din OUG 158/2005. In concret, art. 12 din OUG 158/2005, prevede ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia sau incepand cu prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C si alin. (2).
Prin urmare, in ceea ce priveste concediul medical ce se acorda in continuarea celui initial, calculul se va face similar cazului in care ar fi existat doar un singur certificat de concediu medical. Cele doua certificate se analizeaza cumulat, primele 5 zile calendaristice fiind suportate de catre angajator din fondul de salarii iar urmatoarele din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
Indemnizatiile aferente concediilor medicale se vor calcula dupa urmatoarele reguli:
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
I. In primul rand, se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Se va stabili apoi, pe de o parte, numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS, dar si numarul zilelor lucratoare de concediu medical. Ulterior, se calculeaza totalul numarului de zile identificate in cele 6 luni luate in calcul.
II. In acelasi timp, se identifica pentru lunile respective, nivelul veniturilor. Nivelul veniturilor se constituie din veniturile salariale la care s-a calculat CCIASS pentru persoana respectiva inclusiv cele realizate la alt angajator. Se vor totaliza veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.
III. Mai departe, se va face un calcul al mediei zilnice a veniturilor prin impartirea totalului veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I.
IV. Intr-o ultima etapa, se realizeaza calculul indemnizatiei propriu-zise prin inmultirea mediei zilnice de la punctul III cu numarul de
zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care aplicati procentul stabilit pentru tipul de concediu (0,75% in cazul bolilor cu cod indemnizatie 01).
In ceea ce priveste contributiile sociale datorate, printre acestea se regaseste si cntributia individuala de asigurari sociala si cea a angajatorului. In acest caz, baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si a angajatorului datorata asupra indemnizatiei de incapacitate temporara de munca, indiferent din ce fond se suporta, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, consta in suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, pe perioada in care beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
In cazul contributiei de asigurari de sanatate, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului intra in baza de calcul asupra careia angajatorul datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate potrivit dispozitiilor art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal .
Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate in baza art.44 din OUG 158/2005.
Pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de unitate se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. 296 alin.(4) din Codul fiscal .
Baza lunara de calcul o constiuie indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Cota de contributii individuale de asigurari pentru somaj este de 0,25%, iar cea a angajatorului este de 0,25% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.
Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca potrivit art. 296 indice 5 alin. 5 din Codul fiscal . Baza de calcul o constituie salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.
In ultimul rand, contributia pentru concedii si indemnizatii in procent de 0,85% se datoreaza numai pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale angajatorului. Baza de calcul o constituie sumele platite cu titlu de indemnizatie de incapacitate temporara de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie bunuri de la furnizor cu cod TVA anulat din oficiu
Intrebare: Societatea (A) deruleaza un contract de furnizare produse cu operatorul economic (B), caruia i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu, conform dispozitiilor art. 316, alin. 11, litera c) din Legea 227/2015. (Mentionam ca, la data acestei solicitari, B figureaza in continuare cu inregistrarea anulata, iar valoarea contractului incheiat intre A si B este cu TVA inclus, conform prevederilor legale). In urma furnizarii produselor, B emite factura catre A cu aplicarea cotei de TVA,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regularizare dividende interimare
Intrebare: In anul 2023, asociatul a retras dividende in suma de 400.000 lei, suma inregistrata in debitul contului 463. La 31.12.2023, firma a inregistrat un profit de doar 300.000 lei si au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile: 121 = 1171 300.000 lei 1171 = 457 300.000 lei 457 = 463 300.000 lei In debitul contului 463 a ramas suma de 100.000 lei, suma care ar fi trebuit acoperita din profitul anului 2024. Insa, la 31.12.2024, firma a inregistrat un profit de doar 70.000 lei, practic firma ar...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regimul TVA pentru refacturarea taxelor achitate la ONRC in numele si contul beneficiarului
Intrebare: O societate, platitoare de TVA, desfasoara activitate de consultanta, in mare parte constand in infiintari/raderi firme, obtinerea certificatelor de la ONRC, alte servicii in relatia cu Registrul Comertului. Pe langa serviciile de consultanta facturate cu TVA, prestatorul mai refactureaza taxele platite la ONRC, care sunt scutite de TVA si nu reprezinta servicii accesorii. Serviciile refacturate constand in taxele platite la ONRC pentru beneficiar pot fi in regim de scutire din punctul de vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Livrare bun second-hand. Regim TVA si e-Transport
Intrebare: Societatea FLY vinde catre o societate din Portugalia (cod valid de TVA - VIES) un autovehicul second-hand achizitionat de la persoana fizica. Mentionam ca societatea FLY aplica regimul marjei pentru bunuri second-hand (notificare ANAF). Pe factura emisa mentionam si regimul marjei (TVA inclus si nedeductibil) si taxare inversa? In aceste conditii, emitem si factura pentru depozit TVA (aplicat la regimul marjei) si restituim TVA cand primim dovada inmatricularii? Cum sau daca declaram factura in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Amortizare autoturisme reducere activitate
Intrebare: O societate are in stocul de imobilizari 5 autoturisme pentru care a dedus integral TVA si a inregistrat amortizare fiscala integrala, intrucat acestea au fost utilizate in scopul desfasurarii activitatii economice pentru departamentele de achizitii si vanzari. Autoturismele au fost achizitionate in anul 2022. In anul 2024, s-a redus atat activitatea economica, cat si numarul persoanelor angajate. In aceste conditii, amortizarea autoturismelor mai este deductibila din punct de vedere fiscal? Cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<