Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de un expert contabil PFA

29-Aug-2011
3874
Valabil la 30.08.2011

In ceea ce priveste obligatiile de plata ale unui PFA expert contabil, se va lua ca exemplu un expert contabil membru al CECAR care functioneaza cu CUI-ul eliberat de finante in baza autorizatiei emisa de CECAR. Acesta a incheiat contracte de prestarii servicii si emite facturi pentru serviciile prestate (lucrari de evidenta contabila, transmitere declaratii online, intocmire bilanturi etc.). In acelasi timp, acesta este angajat cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga in functia de director economic la o societate comerciala si depune la sfarsitul anului declaratia 200 pentru contravaloarea serviciilor prestate, platind impozit de 16% si contributia la fondul de sanatate 5,5%. Sunt platite, in consecinta, obligatiile corecte? Care sunt reglementarile aferente acestei situatii?

Potrivit prevederilor art. 48, alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila (OMFP 1040/2004), si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie. Obligatiile de plata mentionate anterior sunt corecte.

In ceea ce priveste contributiile sociale, trebuie mentionat ca persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii in sistemul public de asigurari sociale, avand prin urmare obligativitatea contribuirii la acest sistem. Persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente au obligatia sa depuna declaratie de asigurare la casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau de resedinta, venitul lunar asigurat fiind cel stabilit de insasi persoana fizica prin declaratia de asigurare.

Persoana fizica datoreaza cota integrala de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea. Venitul minim in anul 2011 este 708 lei iar cota este 31,3%, aplicabila la acest venit minim. In plus, se datoreaza:

- contributie de asigurari sociale de sanatate, calculata pe baza cotei de 5,5% aplicata la venitul net impozabil si care trebuie achitata trimestrial (art. 257 alin. 2 lit. b, alin. 3 si alin. 5 lit. b din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu art. 8 alin. 3 lit. c din Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010). In cursul anului, contributia de asigurari sociale de sanatate se determina tinand cont de venitul net anual estimat declarat la organul fiscal si se achita pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru, urmand ca diferenta ramasa de achitat, calculata in raport cu decizia de impunere anuala, sa se plateasca in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere (art. 8 din Normele metodologice aprobate prin OPCNAS 617/2007, cu modificarile ulterioare). Aceasta contribute se plateste, indiferent de faptul ca pfa, sau membrii I.I obtin venituri in baza unui contract individual de munca

- contributia pentru concedii si indemnizatii potrivit art. 1 alin. (2) din OUG 158/2005, optional PFA sa desfasoare activitati independente datoreaza si achita in nume propriu cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%.

Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara (garantate in plata). Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele mentionate mai sus sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.

Persoanele care nu vor sa beneficieze de concediile si indemnizatiile prevazute de OUG 158/2005 au posibilitatea de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (model prevazut de anexa 6 la OMS si PCNAS nr. 60/32/2006).

- contributia pentru somaj;

Potrivit dispozitiilor art. 20 lit.c) din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj, in conditiile acestei legi. Asadar, contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj este facultativa pentru persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente.

In concluzie, un PFA va plati impozit pe venit 16% si numai in cazul in care aceste persoane nu obtin venituri in baza unui contract individual de munca, au obligatia platii contributiei de asigurari sociale la Casa de pensii, iar contributia de asigurari sociale de sanatate 5,5% se plateste indiferent de faptul ca PFA ar obtine venituri in baza unui contract individual de munca.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de un expert contabil PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"