Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Calculul contributiei de sanatate pentru incapacitate temporara de munca

25-Aug-2011
7325
Valabil la 26.08.2011

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia aferenta incapacitatii temporare de munca, la ce venit va fi calculata aceasta si care va fi, prin urmare, contributia de asigurari sociale datorata de angajator? Se calculeaza corect prin procentul de 5,5% la salariul lucrat pentru stabilirea contributiei individuale? Cum se va proceda in cazul metodei de calcul a contributiei datorate de angajator?

In situatia in care unui asigurat i se acorda doua sau mai multe concedii medicale pentru aceeasi afectiune, fara intrerupere intre ele, durata lor se cumuleaza, iar plata se suporta conform art. 12 din OUG 158/2005.

Art. 12 din OUG 158/2005, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca; Atentie se iau in considerare zilele calendaristice;

B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C si alin. (2).

Asadar, pentru concediul medical ce se acorda in continuarea celui initial, calculul se face la fel ca si in cazul in care ar fi existat doar un singur certificat de concediu medical. Cele doua certificate se analizeaza cumulat, primele 5 zile calendaristice fiind suportate de catre angajator din fondul de salarii iar urmatoarele din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Indemnizatiile aferente concediilor medicale se calculeaza dupa urmatoarele reguli:

I.Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Stabiliti pe de o parte numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS dar si numarul zilelor lucratoare de concediu medical. Totalizati numarul zilelor identificate in cele 6 luni luate in calcul.

II. In acelasi timp identificati pentru lunile respective, nivelul veniturilor.

Nivelul veniturilor se constituie din veniturile salariale la care s-a calculat CCIASS pentru persoana respectiva inclusiv cele realizate la alt angajator. Totalizati veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.

III. Calculati media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I.

IV. Calculati indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. III cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care aplicati procentul stabilit pentru tipul de concediu (0,75% in cazul bolilor cu cod indemnizatie 01).

Referitor la contributiile sociale datorate: contributia individuala de asigurari sociala si cea a angajatorului - baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si a angajatorului datorata asupra indemnizatiei de incapacitate temporara de munca, indiferent din ce fond se suporta, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala consta in suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, pe perioada in care beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Baza = 35% x 2.022 lei, unde 2.022 lei este castigul salarial mediu utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 potrivit art. 15 din Legea 287/2010.
Cota de contributii sociale individuale este de 10,5%, iar cea a angajatorului este de 20,8% -cote care se aplica la baza de calcul stabilita conform regulilor de mai sus.

Contributia de asigurari de sanatate

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului intra in baza de calcul asupra careia angajatorul datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate potrivit dispozitiilor art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal .

Astfel, prevederile art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal stabilesc ca baza de calcul al contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate datorata de angajator o constituie, in cazul salariatilor, veniturile din salarii astfel cum sunt definite la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, in care intra, asa cum am aratat mai sus si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Art.258 alin.(3) din Legea 95/2006 stabileste ca pentru perioada in care angajatorii suporta indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, acestia au obligatia de a plati contributia stabilita de lege, pentru salariatii aflati in aceasta situatie.

Cota de contributii individuale de asigurari de sanatate este de 5,5%, iar cea a angajatorului este de 5,2% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii. Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate in baza art.44 din OUG 158/2005.

Contributia de asigurari pentru somaj
Pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de unitate se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. 296 alin.(4) din Codul fiscal .
Baza lunara de calcul o constiuie indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Cota de contributii individuale de asigurari pentru somaj este de 0,25%, iar cea a angajatorului este de 0,25% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.

In ceea ce priveste indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate, potrivit art. 296 alin.(4) indice 16 lit.e) din Codul fiscal, nu se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

Baza lunara de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale o reprezinta castigul brut realizat din activitati dependente, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In cazul salariatilor, castigul brut realizat include veniturile din salarii astfel cum sunt definite la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv: "toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca."

In consecinta, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca intra in baza de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale intrucat este prevazuta in mod expres la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal si nu face parte dintre veniturile excluse prevazute la art. 296 indice 15 din Codul fiscal. Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca potrivit art. 296 indice 5 alin. 5 din Codul fiscal. Baza de calcul o constituie salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.

Contributia pentru concedii si indemnizatii in procent de 0,85% se datoreaza numai pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale angajatorului. Baza de calcul o constituie sumele platite cu titlu de indemnizatie de incapacitate temporara de munca. In concluzie, in baza de calcul la care se aplica cota de 5,5% contributie individuala de sanatate si cota de 5,2% contributie de sanatate datorata de angajator intra venitul aferent zilelor lucrate de catre salariat si indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016