Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Calculul contributiei de sanatate pentru incapacitate temporara de munca

25-Aug-2011
4919
Valabil la 26.08.2011

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia aferenta incapacitatii temporare de munca, la ce venit va fi calculata aceasta si care va fi, prin urmare, contributia de asigurari sociale datorata de angajator? Se calculeaza corect prin procentul de 5,5% la salariul lucrat pentru stabilirea contributiei individuale? Cum se va proceda in cazul metodei de calcul a contributiei datorate de angajator?

In situatia in care unui asigurat i se acorda doua sau mai multe concedii medicale pentru aceeasi afectiune, fara intrerupere intre ele, durata lor se cumuleaza, iar plata se suporta conform art. 12 din OUG 158/2005.

Art. 12 din OUG 158/2005, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca; Atentie se iau in considerare zilele calendaristice;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C si alin. (2).

Asadar, pentru concediul medical ce se acorda in continuarea celui initial, calculul se face la fel ca si in cazul in care ar fi existat doar un singur certificat de concediu medical. Cele doua certificate se analizeaza cumulat, primele 5 zile calendaristice fiind suportate de catre angajator din fondul de salarii iar urmatoarele din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Indemnizatiile aferente concediilor medicale se calculeaza dupa urmatoarele reguli:

I.Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Stabiliti pe de o parte numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS dar si numarul zilelor lucratoare de concediu medical. Totalizati numarul zilelor identificate in cele 6 luni luate in calcul.

II. In acelasi timp identificati pentru lunile respective, nivelul veniturilor.

Nivelul veniturilor se constituie din veniturile salariale la care s-a calculat CCIASS pentru persoana respectiva inclusiv cele realizate la alt angajator. Totalizati veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.

III. Calculati media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I.

IV. Calculati indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. III cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care aplicati procentul stabilit pentru tipul de concediu (0,75% in cazul bolilor cu cod indemnizatie 01).

Referitor la contributiile sociale datorate: contributia individuala de asigurari sociala si cea a angajatorului - baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si a angajatorului datorata asupra indemnizatiei de incapacitate temporara de munca, indiferent din ce fond se suporta, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala consta in suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, pe perioada in care beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Baza = 35% x 2.022 lei, unde 2.022 lei este castigul salarial mediu utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 potrivit art. 15 din Legea 287/2010.
Cota de contributii sociale individuale este de 10,5%, iar cea a angajatorului este de 20,8% -cote care se aplica la baza de calcul stabilita conform regulilor de mai sus.

Contributia de asigurari de sanatate

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului intra in baza de calcul asupra careia angajatorul datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate potrivit dispozitiilor art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal .

Astfel, prevederile art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal stabilesc ca baza de calcul al contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate datorata de angajator o constituie, in cazul salariatilor, veniturile din salarii astfel cum sunt definite la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, in care intra, asa cum am aratat mai sus si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Art.258 alin.(3) din Legea 95/2006 stabileste ca pentru perioada in care angajatorii suporta indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, acestia au obligatia de a plati contributia stabilita de lege, pentru salariatii aflati in aceasta situatie.

Cota de contributii individuale de asigurari de sanatate este de 5,5%, iar cea a angajatorului este de 5,2% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii. Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate in baza art.44 din OUG 158/2005.

Contributia de asigurari pentru somaj
Pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de unitate se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. 296 alin.(4) din Codul fiscal .
Baza lunara de calcul o constiuie indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Cota de contributii individuale de asigurari pentru somaj este de 0,25%, iar cea a angajatorului este de 0,25% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.

In ceea ce priveste indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate, potrivit art. 296 alin.(4) indice 16 lit.e) din Codul fiscal, nu se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

Baza lunara de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale o reprezinta castigul brut realizat din activitati dependente, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In cazul salariatilor, castigul brut realizat include veniturile din salarii astfel cum sunt definite la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv: "toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca."

In consecinta, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca intra in baza de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale intrucat este prevazuta in mod expres la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal si nu face parte dintre veniturile excluse prevazute la art. 296 indice 15 din Codul fiscal. Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca potrivit art. 296 indice 5 alin. 5 din Codul fiscal. Baza de calcul o constituie salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.

Contributia pentru concedii si indemnizatii in procent de 0,85% se datoreaza numai pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale angajatorului. Baza de calcul o constituie sumele platite cu titlu de indemnizatie de incapacitate temporara de munca. In concluzie, in baza de calcul la care se aplica cota de 5,5% contributie individuala de sanatate si cota de 5,2% contributie de sanatate datorata de angajator intra venitul aferent zilelor lucrate de catre salariat si indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Calculul contributiei de sanatate pentru incapacitate temporara de munca":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.