Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: PFA. Angajare personal

07-Mar-2011
8885
Intrebare:

Un PFA cu activitate de frizerie - coafura doreste sa angajeze personal. Va rog sa imi spuneti cum treuie sa isi schimbe forma juridica si sa ma ajutati sa-i ofer cea ma eficienta solutie in privinta taxelor si impozitelor ulterioare angajarii de personal.

Raspuns:
Potrivit prevederilor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, o diferentiere intre formele de organizare a activitatii desfasurate de persoanele fizice poate fi facuta si in funtie de posibilitatile de a angaja personal:

a) intreprindere individuala - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica; pentru organizarea si exploatarea intreprinderii sale, intreprinzatorul persoana fizica, in calitate de angajator persoana fizica, poate angaja terte persoane cu contract individual de munca.

b) intreprindere familiala - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica impreuna cu familia sa, intreprinderea familiala neputand angaja terte persoane cu contract de munca.

c) persoana fizica autorizata - persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca, PFA neputand angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata.

Pentru a putea angaja personal, PFA va trebui sa isi modifice forma de organizare catre intreprinderea individuala, pastrand toate avantajele fiscale ale conducerii evidentei contabile in partida simpla. In functie de veniturile estimate a fi realizate trebuie studiata si posibilitatea optiunii, pentru activitatea cod CAEN 9602. "Coafura si alte activititi de infrumusetare", catre modul de determinare al venitului net anual in functie de norma de venit anuala.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 ianuarie 2011, modul de determinare a venitului net anual pe baza de norme de venit se extinde pentru toate persoanele care realizeaza venituri comerciale, criteriul desfasurarii activitatii singur fara salariati fiind eliminat, fiind posibila pe cale de consecinta optiunea catre acest sistem simplificat de determinare a venitului si pentru intreprinderile individuale sau pentru asocierile fara personalitate juridica.

Intrucat legislatia prevede un plafon minim al bazei de calcul a impozitului va trebui sa comparati venitul estimat cu norma de venit stabilita pentru activitatea independenta desfasurata de contribuabil, care genereaza venit comercial si nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12 si sa luati in calcul si criteriile de stabilire a coeficientilor de corectie. La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor.

Directiile generale ale finantelor publice teritoriale vor stabili ca si pana in prezent:

  • nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si nivelul normelor de venit si le vor publica anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica;
  • criteriile pentru stabilirea normelor anuale de venit.

Poate fi studiata si organizarea activitatii ca persoana juridica platitoare de impozit pe venit microintreprinderilor. In aceasta situatie, radierea PFA din registrul comertului va fi urmata de infiintarea unei societati comerciale. Ordonanta de urgenta nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale reglementeaza conditiile in care PFA isi inceteaza activitatea si este radiata din registrul comertului. Astfel in cuprinsul art. 21 din acest act normativ sunt enumerate urmatoarele modalitati:
a) prin deces;
b) prin vointa acesteia;
c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990 potrivit caruia orice persoana prejudiciata de inmatricularea unui comerciant poate cere radierea acestuia din Registrul comertului.

Acelasi articol stabileste ca cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, de catre orice persoana interesata. Sunt astfel aplicabile si prevederile Legii privind registrul comertului nr. 26/1990 cu modificarile ulterioare.

Ulterior radierii PFA vor fi incidente prevederile art. 48 din Codul fiscal si Normele metodologice emise in aplicarea acestuia care reglementeaza modul de deeterminare a venitului net din activitati independente. Astfel, organul fiscal va solicita prezentarea evidentelor obligatorii cum sunt registru jurnal incasari si plati, registrul inventar, precum si orice alte documente care atesta veniturile realizate.

Potrivit pct.36 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48 din Codul fiscal in cazul incetarii definitive a activitatii, sumele obtinute din valorificarea bunurilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloace fixe, obiecte de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri ramase nevalorificate sunt incluse in venitul brut. In situatia in care bunurile nu au fost valorificate si sunt transferate direct din patrimoniul afacerii in patrimoniul personal al contribuabilului, din punct de vedere fiscal se considera o instrainare, suma reprezentand contravaloarea acestora incluzandu-se in venitul brut al afacerii. Evaluarea bunurilor transferate se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.

O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu primul an fiscal, daca:

- conditia prevazuta la art. 112? lit.d) din Codul fiscal, respectiv, capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale, este indeplinita la data inregistrarii la registrul comertului si

- conditia prevazuta la art. 112? lit. b) din Codul fiscal, respectiv are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv, este indeplinita in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii.
Impozitul se stabileste prin aplicarea cotei de 3% asupra veniturilor realizate din toate sursele, cu exceptiile expres prevazute la art. 112 indice 6 si 7 din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici