Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitul pe veniturile din activitati agricole. Aspecte privind cele mai noi modificari

16-Mai-2013
2659
Va reamintim unele aspecte cu privire la impozitul pe veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, avand in vedere modificarile aduse art. 71 - 74 din Codul fiscal prin OG nr. 8/2013, incepand cu 1 februarie 2013, astfel ca:

Se supun impozitului pe venit:

*** Veniturile din activitati agricole care cuprind veniturile obtinute, individual sau intr-o forma de asociere, din:

- cultivarea produselor agricole vegetale;
- exploatarea pepinierelor viticole, pomicole si altele asemenea;
- cresterea si exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, in stare naturala.

*** Veniturile din silvicultura si piscicultura, care reprezinta veniturile obtinute din recoltarea si valorificarea produselor specifice fondului forestier national, respectiv a produselor lemnoase si nelemnoase, precum si cele obtinute din exploatarea amenajarilor piscicole.

Nu sunt venituri impozabile:

*** Veniturile obtinute de persoanele fizice din valorificarea in stare naturala a produselor culese sau capturate din flora si fauna salbatica.

*** Veniturile din activitati agricole, in limitele stabilite potrivit tabelului din anexa 1.

In cazul contribuabililor care obtin venituri din activitati agricole si isi desfasoara activitatea sub forma unei asocieri fara personalitate juridica, plafonul neimpozabil se acorda la nivel de asociere.

*** Veniturile realizate de persoanele fizice din valorificarea, in mod direct sau prin intermediul formelor de proprietate asociative, a masei lemnoase exploatata in regie proprie de persoanele fizice potrivit prevederilor Codului silvic sau prin intermediul formelor de proprietate asociative, din padurile pe care contribuabilii le au in proprietate, in volum de maximum 20 mc/an. in acest caz, masa lemnoasa este considerata bun mobil din patrimoniul personal.(art. 42 din Codul fiscal si pct. 73 din Normele metodologice)

De asemenea, nu au obligatii de declarare si nu datoreaza impozit:

*** persoanele fizice/membrii asocierilor fara personalitate juridica ce detin cu orice titlu suprafete de teren destinate productiei agricole, pentru cele necultivate, pentru cele cultivate cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde, precum si pentru pasuni si fanete naturale, destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii respectivi.

*** contribuabilii arendatori, care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor supuse impunerii potrivit prevederilor referitoare la cedarea folosintei bunurilor;

*** contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole si isi desfasoara activitatea in mod individual, in limitele stabilite potrivit tabelului din anexa 1, inclusiv in cazul in care veniturile sunt obtinute din exploatarea bunurilor detinute in comun sau in devalmasie si sunt atribuite proportional cu cotele-parti pe care acestia le detin in acea proprietate, sau contribuabilului care realizeaza venituri din activitati agricole, in situatia in care acestea nu se cunosc. in cazul persoanelor fizice pentru care nu a fost finalizata procedura succesorala, veniturile corespunzatoare suprafetelor destinate productiei vegetale/cap de animal/ familie de albine, se atribuie contribuabilului care
realizeaza venituri din activitati agricole.

*** contribuabilii care incep sa realizeze venituri din activitati agricole impuse pe baza de norma de venit, dupa data de 25 mai a anului fiscal in care s-a produs evenimentul, pentru veniturile realizate dupa data de 25 mai si pana la sfarsitul anului respectiv.

Modul de impunere a veniturilor din activitati agricole, silvicultura si piscicultura

*** Se supun impunerii pe baza de norme de venit veniturile din activitati agricole.

Venitul dintr-o activitate agricola se stabileste pe baza de norme de venit. Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafata (ha)/cap de animal/familie de albine. Normele de venit sunt stabilite pentru perioada impozabila: 1 februarie 2013 - 31 decembrie 2013, potrivit tabelului din anexa 2.

Impozitul pe venitul din activitati agricole se calculeaza de organul fiscal competent prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului anual din activitati agricole stabilit pe baza normei anuale de venit, impozitul fiind final si nu se recalculeaza.

Contribuabilul care desfasoara o activitate agricola, pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit, are obligatia de a depune anual o declaratie la organul fiscal competent, pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs. Este vorba despre formularul
221, care a fost aprobat prin OPANAF nr 476/2013.

Nu au obligatii declarative contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole si isi desfasoara activitatea sub forma unei asocieri fara personalitate juridica, obligatiile declarative fiind indeplinite de asociatul care raspunde pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice.

Declaratia nu se depune pentru veniturile neimpozabile mentionate mai sus.

Pe baza respectivei declaratii, organul fiscal competent stabileste impozitul anual datorat prin decizia de impunere.

Plata impozitului anual stabilit conform deciziei de impunere anuale se efectueaza catre bugetul de stat in doua rate egale, astfel:

- 50% din impozit pana la data de 25 octombrie inclusiv;
- 50% din impozit pana la data de 15 decembrie inclusiv.

*** Se supun impunerii potrivit prevederilor cap. II "Venituri din activitati independente", venitul net anual fiind determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla :

- veniturile din silvicultura si piscicultura.

- veniturile obtinute din valorificarea produselor din activitatile agricole nominalizate mai sus, in alta modalitate decat in stare naturala.

- veniturile din activitati agricole pentru care nu au fost stabilite norme de venit.

Contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor nominalizate mai sus, au obligatia declararii veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, pe fiecare sursa si categorie de venit, prin depunerea formularului 220 la organul fiscal competent, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Pentru contribuabilii care obtin venituri din silvicultura si piscicultura impuse incepand cu data de 1.02.2013 in sistem real prin efectul legii, depunerea declaratiilor privind venitul estimat/norma de venit pentru anul 2013 se efectueaza in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a Normelor metodologice de aplicare a modificarilor aduse prin OG nr. 8/2013.

ALTE ASPECTE IMPORTANTE

- Veniturile din activitati agricole supuse impunerii pe baza de norme de venit cuprind veniturile rezultate din cultivarea terenurilor, cresterea si exploatarea animalelor detinute cu orice titlu, inclusiv cele luate in arenda.

- Veniturile din activitati agricole, pentru care sunt stabilite norme de venit, sunt impozabile indiferent daca se face sau nu dovada valorificarii produselor.

- in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil veniturilor din activitati agricole, la incadrarea in limitele stabilite pentru fiecare grupa de produse vegetale si fiecare grupa de animale vor fi avute in vedere suprafetele/capetele de animal insumate in cadrul grupei respective.


- Sunt considerate in stare naturala produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare, precum si produsele de origine animala: lapte, lana, oua, piei crude, carne in viu si carcasa, miere si alte produse aplicole definite potrivit legislatiei in materie si altele asemenea. Preparatele din
lapte si din carne sunt asimilate produselor de origine animala obtinute in stare naturala.

- Veniturile din activitati agricole impuse anterior datei de 01.02.2013 in sistem real, trec prin efectul legii la impunerea pe baza de norme de venit, in situatia in care sunt stabilite norme de venit pentru grupele de produse vegetale si animale.*

- in situatia contribuabililor care obtin venituri din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit si care trec la impunerea in sistem real incepand cu 01.02.2013 prin efectul legii, nu exista obligatia depunerii declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru veniturile
anului 2013. Totalul platilor anticipate in contul impozitului datorat pentru anul 2013 va fi stabilit de organul fiscal competent la nivelul sumei platilor anticipate stabilite in anul 2012.*

* Care erau veniturile din activitati agricole care se supuneau impozitului pe venit si inainte de 01.02.2013 ?

Era vorba despre veniturile din activitati agricole (art. 71) care cuprindeau veniturile obtinute din:

a) cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat;
b) cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea;
d) valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare.

Venitul net dintr-o activitate agricola se stabilea pe baza de norme de venit, insa contribuabilii puteau opta pentru determinarea venitului net din activitatea respectiva, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Asadar, contribuabilii care la inceputul anului 2013 obtineau venituri din activitati agricole impuse in sistem real, vor trece la impunerea pe baza de norme de venit,daca sunt prevazute norme pentru produsele respective.

In situatia in care pentru produsele vegeale si animale nu sunt prevazute norme, atunci acestea vor fi impozitate in sistem real. De exemplu: pepinierele pomicole si viticole. Drept urmare, acesti contribuabili care exploateaza pepinierele pomicole si viticole, care pana la sfarsitul lunii ianuarie se impozitau pe baza normelor de venit si care incepand cu februarie 2013 trec la impozitare in sistem real, nu au obligatia depunerii formularului 220 "Declaratie privind venitul estimat/norma de venit" pentru veniturile anului 2013.

Totodata, va facem cunoscut ca puteti obtine informatii suplimentare astfel:

- accesand site-ul Directiei Generale a Finantelor Publice a judetului Arges: www.finantearges.ro
- apeland numerele de telefon destinate asistentei contribuabililor:
- Centrul unic de asistenta: 031.403.91.60
- Telefonul contribuabilului DGFP Arges: 0248/219.534 si 0248/219.540
- adresandu-va in mod direct administratiei finantelor publice in a carei raza teritoriala aveti domiciliul, dupa urmatorul program de lucru cu publicul: - LUNI-JOI: 8.30-16.30
- MIERCURI: 8.30-18.30
Temei legal:
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- OG nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale a fost
publicata in M.O. nr. 54/23.01.2013.
- HG nr 84/2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004, publicata in M.O. nr. 136/14.03.2013


Sursa: Finante Arges




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitul pe veniturile din activitati agricole. Aspecte privind cele mai noi modificari":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • Programul Start-up Nation, modificat! Ministerul pentru IMM renunta la regula: primul venit, primul servit!
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a publicat, marti, 16 octombrie, noua versiune a programului Start-Up Nation 2018. Versiunea actualizata a proiectului Ordonantei de Urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 10/2017 pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii, act normativ care se afla in dezbatere publica incepand cu data de 1 octombrie 2018 a suferit modificari ca urmare a sugestiilor primite de la...» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016