Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul de declarare derogatoriu. O analiza cuprinzatoare a normelor actuale!

02-Sep-2013
3518
Regimul de declarare derogatoriu este prezentat mai jos printr-o analiza cuprinzatoare, chiar daca nu una exhaustiva, in care sunt incluse cele mai importante reglementari aferente procedurii de aprobare a regimului mentionat.

In primul rand, notam faptul ca societatile comerciale care isi inregistreaza inactivitatea temporara la Oficiul Registrului Comertului (ORC) pot opta pentru regimul de declarare derogatoriu.

Regimul de declarare derogatoriu se solicita de contribuabili prin depunerea unei cereri la organul fiscal in a carei evidenta fiscala acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite, taxe si contributii. Odata cu cererea se depune dovada inscrierii inactivitatii temporare, respectiv o copie a extrasului de registru emis de catre ORC privind starea societatilor comerciale, referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora.

Pot opta pentru regimul derogatoriu si contribuabilii persoane fizice autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare sau persoane fizice a caror activitate este organizata si reglementata prin legi speciale. Odata cu cererea de acordare a regimului de declarare derogatoriu se depune dovada inscrierii inactivitatii temporare la ORC sau la organizatiile profesionale care au eliberat documentele de functionare in baza carora persoanele respective isi desfasoara activitatea, dupa caz.

Procedura de aprobare
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Monografie franciza Va rugam sa ne ajutati cu o monografie contabila specifica francizelor cu produse cosmetice! Multumim!citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Certificat de rezidenta fiscala Am primit 2 facturi de la HP Elvetia: o factura pt transportul unor bunuri si una pt servicii de garantie. Trebuie sa solicitam certificat de rezidenta fiscala?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Suspiciune de neregula O societate are domeniu principal de activitate acvacultura in ape dulci si a beneficiat in anul 2022 de fonduri nerambursabile POPAM pentru construirea de bazine pentru cresterea...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Depunere cu intarziere situatii financiare. Regim microintreprindere Societatea la inceput de an fiscal 2024 era platitoare de impozit microintreprindere si indeplinea toate conditiile. A depus cu intarziere bilantul la 2023 si conf. OUG 115/2023...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tichete de masa Va multumesc! Ne transmiteti va rog si cum inregistram in declaratia 112 (la ce moment/luna)? Pe exemplul tichetelor de masa.citeste mai mult


1. Perioada, conditii

in caz de inactivitate temporara, organul fiscal competent poate aproba, la cererea contribuabilului, alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).

Depunerea declaratiilor fiscale poate fi aprobata pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi.

Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, contribuabilii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:

- sa nu desfasoare nici un fel de activitate;

- sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;

- sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;

- sa figureze, in evidenta fiscala, cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;

- sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;

- sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;

- sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor declarati inactivi.

in cerere, contribuabilul declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile enumerate mai sus si mentioneaza perioada pentru care solicita regimul de declarare derogatoriu.

Cererea se solutioneaza de organul fiscal in termen de 30 de zile de la data depunerii. Pentru cererile aprobate, decizia va cuprinde atat perioada pentru care regimul de declarare derogatoriu a fost aprobat, cat si conditiile in care acesta a fost aprobat.

Decizia privind aprobarea/respingerea cererii de acordare a regimului de declarare derogatoriu se comunica potrivit art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe perioada de aplicare a regimului de declarare derogatoriu, organul fiscal poate face oricând cercetari privind respectarea conditiilor mentionate mai sus. in situatia in care, in perioada aprobata pentru aplicarea regimului de declarare derogatoriu, organul fiscal constata neindeplinirea conditiilor, contribuabilul va reintra in regimul normal de declarare. in aceasta situatie, organul fiscal competent va notifica contribuabilul cu privire la incetarea regimului de declarare derogatoriu.

Obligatiile de declarare aferente activitatii desfasurate anterior perioadei de aplicare a regimului de declarare derogatoriu se mentin.

2. Sfera de aplicare, termen de depunere

Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu urmatoarele declaratii:

- formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs, aprobat prin OPANAF nr. 1.950/2012;

- formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04, aprobat prin OPANAF nr. 1.950/2012;

- formularul 104 "Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor", cod 14.13.01.01/dv, aprobat prin OPANAF nr. 1.950/2012;

- formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aprobat prin OMFP nr. 1.045/2012;

- formularul 120 "Decont privind accizele", cod 14.13.01.03, aprobat prin OPANAF nr. 1.950/2012;

- formularul 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna", cod 14.13.01.05, aprobat prin OPANAF nr. 1.950/2012;

- formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 14.13.01.02, aprobat prin OPANAF nr. 1.790/2012.

Regimul de declarare derogatoriu se solicita pentru toate obligatiile de declarare cuprinse in formularele mentionate mai sus si care sunt inscrise in vectorul fiscal al contribuabilului.

Pe perioada aplicarii regimului de declarare derogatoriu, contribuabilii nu au obligatia depunerii declaratiilor prevazute mai sus, cu urmatoarea exceptie:

- pentru fractiunea de an fiscal aflata in afara perioadei de aplicare a regimului de declarare derogatoriu, contribuabilii au obligatia depunerii urmatoarelor declaratii la termenele prevazute de lege:

101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
120 "Decont privind accizele";
130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna".


3. Administrare

Informatia privind aplicarea regimului de declarare derogatoriu si cea privind incetarea regimului de declarare derogatoriu se inscriu in vectorul fiscal al contribuabilului.

Contribuabilii care au obligatia depunerii pentru o fractiune de an a declaratiilor 101, 120 si 130, dupa caz, sunt supusi procedurilor curente de notificare pentru nedepunerea in termen a declaratiilor de impunere din oficiu.

Pentru celelalte obligatii fiscale sau declaratii informative, altele decât cele mentionate mai sus, pentru care contribuabilii au, potrivit legii, obligatia depunerii la organele fiscale, termenele de depunere si procedurile de administrare aplicabile sunt cele prevazute de legislatia fiscala in vigoare.

*

Baza legala: Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.221/2009 privind Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, cu modificarile si completarile ulterioare.


Sursa: DGFP Valcea



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli nedeductibile firme. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de sponsorizare?

    • Pentru desfasurarea activitatii comerciale, firmele fac diverse tranzactii de vanzare sau cumparare de produse sau servicii, iar multe dintre aceste cheltuieli pot fi deductibile, insa unele sunt nedeductibile. In acest articol vom vedea ce sunt mai exact cheltuielile deductibile si nedeductibile, exemple in acest sens, dar si in ce categorie intra cele cu privire la cheltuielile de sponsorizare, urmarind o speta importanta pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit.» citeste mai departe aici

  • D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)

    • Mai multe noutati au aparut inca de anul trecut cu privire la impozite. Amintim introducerea impozitului minim global, celui suplimentar sau ‘taxa pe stalp’. Iar in acest context, ANAF a modificat printr-un nou Ordin Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, actualizand si instructiunile de completare pentru D100. Este vorba despre Ordinul 193/2025 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • TOTUL despre imobilizarile corporale. Legislatie si studiu de caz practic

    • Orice persoana care detine o firma trebuie sa stie mai multe detalii despre imobilizarile corporale, fiindca acestea sunt active care pot fi utilizate in cadrul activitatii companiei respective. In acest articol vom vedea ce sunt acestea mai exact, care sunt diferentele dintre imobilizarile corporale si necorporale, o lista de exemple cu imobilizari corporale, dar si un studiu de caz practiv cu privire la imobilizarile corporale.» citeste mai departe aici

  • Reevaluarea imobilizarilor corporale - cand se face, studiu de caz si reglementari cheie

    • Reevaluarea imobilizarilor corporale este un proces esential atat pentru transparenta situatiilor financiare, cat si pentru o gestionare eficienta a patrimoniului unei entitati. Prin reevaluare, activele precum cladirile, terenurile, echipamentele sau utilajele isi pot modifica valoarea contabila, asigurand o reprezentare mai fidela in bilantul contabil. In acest articol vom analiza in detaliu ce inseamna reevaluarea imobilizarilor corporale si in ce conditii se realizeaza. De asemenea, vom...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Leasing operational si reglementari cheie

    • Daca te-ai gandit sa iti faci un leasing operational, trebuie neaparat sa stii ce presupune acesta, dar si care sunt reglementarile cheie in acest caz. Vom vedea in continuarea articolului explicatii pentru aceste lucruri, dar si o monografie contabila pentru leasingul operational.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016