Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce riscuri implica sistemul bancar paralel?

10-Sep-2013
790
Comisia a adoptat miercuri, 4 septembrie, o comunicare privind sistemul bancar paralel si a propus noi norme pentru fondurile de piata monetara (FPM). Comunicarea este urmarea Cartii verzi de anul trecut privind sistemul bancar paralel (IP/12/253). Comunicarea sintetizeaza activitatile intreprinse pana in prezent de Comisie si stabileste posibile actiuni ulterioare in acest domeniu important.

Prima dintre aceste actiuni ulterioare - noile norme propuse pentru fondurile de piata monetara – este prezentata miercuri, 4 septembrie si are scopul de a garanta ca fondurile de piata monetara pot face fata mai bine presiunii de rascumparare in cazul unei situatii tensionate pe piata prin consolidarea profilului de lichiditate si a stabilitatii FPM.

Dl Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: "Am reglementat in mod amplu bancile si pietele. Acum trebuie sa abordam riscurile pe care le presupune sistemul bancar paralel. Acesta din urma are un rol important in finantarea economiei reale si trebuie sa ne asiguram ca este transparent si ca beneficiile obtinute in urma consolidarii anumitor entitati si piete financiare nu sunt atenuate de riscurile transferate catre sectoarele mai putin reglementate."

Sistemul bancar paralel este sistemul de intermediere a creditelor care implica entitati si activitati din afara sistemului bancar clasic. Bancile din sistemul bancar paralel nu sunt reglementate ca bancile, cu toate ca acestea desfasoara activitati similare celor desfasurate de banci. Consiliul pentru Stabilitate Financiara (FSB) a estimat, in ansamblu, dimensiunea sistemului bancar paralel mondial la aproximativ 51 de bilioane EUR in 2011. Aceasta valoare reprezinta 25-30 % din totalul sistemului financiar si jumatate din valoarea activelor bancare. Prin urmare, sistemul bancar paralel este de importanta sistemica pentru sistemul financiar european.

De la declansarea crizei financiare in 2007, Comisia Europeana a efectuat o ampla reforma a sectorului serviciilor financiare in Europa. Obiectivul este de a institui un sector financiar solid si stabil, esential pentru economia reala, prin solutionarea deficientelor si a punctelor slabe evidentiate de criza. insa nu trebuie sa permitem ca riscurile sa se acumuleze in sectorul bancar paralel, in parte deoarece, ca urmare a noilor norme bancare, anumite activitati bancare ar putea fi transferate spre sectorul bancar paralel, mai putin reglementat.
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Fondurile de piata monetara (FPM) reprezinta o sursa importanta de finantare pe termen scurt pentru institutiile financiare, intreprinderi si guverne. in Europa, aproximativ 22 % din instrumentele de datorie pe termen scurt emise de guverne sau de intreprinderi sunt detinute de FPM. Aceste fonduri detin 38 % din datoria pe termen scurt emisa de sectorul bancar. Din cauza interdependentei sistemice intre FPM, sectorul bancar, finantarea intreprinderilor si finantarea publica, functionarea lor a fost in centrul activitatii internationale privind sistemul bancar paralel.

Principalele elemente ale comunicarii de astazi privind sistemul bancar paralel si ale proiectului de regulament privind fondurile de piata monetara

Comunicarea prezinta principalele aspecte care caracterizeaza sistemul bancar paralel si masurile adoptate deja pentru a face fata riscurilor aferente sistemului bancar paralel, cum ar fi normele care reglementeaza activitatea fondurilor de hedging (a se vedea MEMO/10/572) si pentru a consolida relatia dintre banci si actorii care nu fac obiectul reglementarii (dispozitiile privind expunerile la securitizare prevazute de legislatia revizuita privind cerintele de capital -MEMO/13/272).

Comunicarea prezinta prioritatile identificate in privinta carora Comisia intentioneaza sa ia initiative in domenii precum:


Oferirea unui cadru pentru fondurile de piata monetara: noile norme propuse astazi (MEMO/13/764) abordeaza fondurile de piata monetara (FPM) care sunt domiciliate sau vandute in Europa si au scopul de a imbunatati profilul de lichiditate si stabilitatea acestora.

Gestionarea lichiditatii: FPM vor avea obligatia de a detine cel putin 10 % din portofoliul lor in active care au scadenta intr-o zi si inca 20 % in active cu scadenta intr-o saptamana. Scopul acestei cerinte este de a permite fondurilor de piata monetara sa restituie investitorilor fondurile atunci cand acestia doresc sa le retraga in termen scurt. Pentru a evita situatia in care un emitent unic are o pondere nejustificata in valoarea activului net (VAN) a unui FPM, expunerea fata de un emitent unic va fi plafonata la 5 % din portofoliul unui FPM (din punct de vedere valoric). Pentru FPM standard, un emitent unic ar putea reprezenta 10 % din portofoliu.

Stabilitate: pentru a tine seama de tendinta FPM cu VAN constanta de a solicita sprijinul sponsorului in vederea stabilizarii rascumpararilor la valoarea nominala, conform noilor norme, acest tip de FPM va trebui sa stabileasca o rezerva de capital predefinita. Aceasta rezerva va fi activata pentru a acoperi rascumpararile stabile in perioadele in care activele de investitii ale FPM inregistreaza o scadere a valorii.

Transparenta sectorului bancar paralel: pentru a monitoriza riscurile in mod eficient si a interveni atunci cand este necesar, este esential sa se colecteze date detaliate, fiabile si detaliate privind acest sector.

Legislatia in materie de valori mobiliare si riscurile aferente tranzactiilor de finantare prin instrumente financiare (in principal imprumutul titlurilor de valoare si operatiunile repo): aceste tranzactii pot contribui la o crestere a gradului de indatorare si pot intari caracterul prociclic al sistemului financiar, care apoi devine vulnerabil la situatiile de panica bancara si la reducerea gradului de indatorare. Mai mult, lipsa de transparenta a acestor piete face dificila identificarea drepturilor de proprietate (cine este proprietarul a ce?), monitorizarea riscului de concentrare si identificarea contrapartidelor (care parte are expunere fata de cine?).

Oferirea unui cadru pentru interactiunile cu bancile: nivelul ridicat de interconectare intre sistemul bancar paralel si restul sectorului financiar, in special sistemul bancar, constituie o sursa importanta a riscului de contagiune. Aceste riscuri ar putea fi abordate, in principal, prin intarirea normelor prudentiale aplicate in cazul bancilor in operatiunile lor cu entitati financiare nereglementate.

Mai mult, se va acorda atentie speciala masurilor de supraveghere a entitatilor/activitatilor din sistemul bancar paralel pentru a se asigura ca riscurile specifice sunt tratate in mod adecvat. Anumite domenii, cum ar fi crearea de instrumente de rezolutie pentru institutiile financiare nebancare si o reforma structurala a sistemului bancar necesita o analiza suplimentara si vor fi clarificate mai tarziu.

in ultima instanta, obiectivul este asigurarea faptului ca potentialele riscuri sistemice pentru sectorul financiar sunt acoperite si ca posibilitatile de arbitraj normativ sunt limitate in vederea consolidarii integritatii pietei si a cresterii increderii deponentilor si a consumatorilor.

Comunicarea Comisiei este conforma cu recomandarile Consiliului pentru Stabilitate Financiara, care vor fi adoptate de liderii G20 la Sankt Petersburg in 5-6 septembrie 2013.

A se vedea, de asemenea, MEMO/13/763 (sistemul bancar paralel) si MEMO/13/764 (fonduri de piata monetara).

Sursa: Comisia Europeana


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce riscuri implica sistemul bancar paralel?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.